Riga, Rīga, Рига, Riia







Nu är tvätten avklarad, resväskan är uppackad, min lilla taxfree shopping dokumenterad med kameran och så har jag hunnit med lite surf bland favoritbloggarna. Perfekt att vi kom hem såpass tidigt denna söndag för då hinner man med både det ena och andra samt lite mys på det.

Helg trippen till Riga blev som väntat lyckad. Vi reste med kryssningsfartyget MS/Romatika till den Lettiska huvudstaden så det blev helt klart mest tid tillbringad på Östersjön (som var kavlugnt, skönt det). Men de som ville hade några timmar igår att utforska Riga på. Jag hoppas ju kunna åka dit igen framöver och då göra staden mer "på riktigt" för Riga är en perfekt stad för weekendresa

Vi hade i vilket fall ett helt underbart väder, helt perfekt för att strosa omkring bland de mysiga gränderna, ta en kaffe och insupa den historiska atmosfären. Gamla staden i Riga är charmigt med sina gränder, hus och många av de vackraste sevärdheterna ligger koncentrerade just där. Så det är väl dit man först ska ta sig när man besöker staden. Tack för de Riga-tips jag fick av några av er innan jag åkte, hann inte med så mycket som sagt, men kommer att spara tipsen och hoppas som sagt att jag snart kommer tillbaka men då flyger jag nog helst dit och bor på hotell i stan.

Själva kryssningen i sig är som alltid på de där båtarna. Taxfree, halvdana uppträdanden, fylla och mycket speciella människor. Det sistnämnda är rätt charmigt i sig på någotvis i o f s, men det slog mig att jag aldrig skulle åka på de där båtresorna med små barn. Blev iaf en god födelsedagsmiddag för svärmor i fredagskväll med hela gänget. Både jag och födelsedagsbarnet som firade sin 60-årsdag dagen till ära valde en pestobakad rödtunga med krämig saffranssås, jätteräkor, hjärtmusslor och linguini pasta. Riktigt gott, men det var en i mina ögon lite för liten portion men så är jag gravid också, svärmor tyckte det räckte gott och väl som det var ;-)

Nu ska jag ta mig en dusch, sedan fixa till köttfärsås och spagetti samt förbereda inför morgondagens tjänsteresa. Kvällsfilmen blir "Irene Huss - Guldkalven".

Ha en fortsatt skön söndag!  
 
Kramar ♥


Kommentarer
Postat av: Britta Bloggar

Åh Riga är så fint! Men Vilnius är ännu bättre tycker jag! Fin blogg du har!

2010-10-03 @ 19:51:40
URL: http://britta-bloggar.blogspot.com
Postat av: Camillasnyahem

Vilka fina bilder, ser riktigt mysigt ut!



Låter som att ni haft en väldigt bra helg. Hoppas din vecka blir minst lika bra och hoppas resan går smärtfritt!

2010-10-03 @ 20:10:39
URL: http://www.camillasnyahem.se
Postat av: sofie

Men jag trodde ni skulle till Prag, eller jag visste att du skrev Riga men jag läste Prag! :S Snurrigt!



Härligt att höra att helgen gick bra och var trevlig. Vi bor nära Skavsta och funderar på att någongång göra som våra vänner gjort - ta en dags eller helg etapp till Riga med Ryan air. De gjorde det över en dag och betalade typ 90 spänn... !! Ett litet tips sådär..



Ha en mysig kväll! Sov gott o lycka till i Sundsvall!



Kramar

2010-10-03 @ 20:12:34
URL: http://litendelavmig.se
Postat av: Petra Bloggar

Åh vad mysigt att åka iväg sådär <3



Jag vill också åka till Riga någon gång i framtiden! Måste säga att du strålar mer än någon annan gravid kvinna jag någonsin sett! (!!) :D



KRAM

2010-10-03 @ 20:21:33
URL: http://petraodaniel.blogg.se/
Postat av: L

Mnjaa, Tallinn är förstås vackraste av tre Baltiska huvudstäderna! Roligt titeln du har :D Det är på engelska, lettiska, ryska och estniska...

2010-10-04 @ 09:26:20
URL: http://svensksmultron.blogg.se/
Postat av: Kecka

vad fint det ser ut i Riga :)

2010-10-04 @ 11:10:13
URL: http://keckan.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0