Pastagryta med blåmusslor & räkor



Fredagens varmrätt  som jag bjöd mina kära väninnor på är det flera av er som efterfrågat receptet på så här kommer det. Varsågoda!

Ingredienser - 4 port.
1 kg färska musslor
1 schalottenlök, hackad
1 vitlöksklyfta, hackad
1 msk rapsolja
1 1/2 dl vitt torrt vin

Sås:
2 dl spad från musselkoket
2 dl crème fraiche gourmet med saffran & tomat
1/2 fänkål
1 msk tomatpuré
1 msk kycklingfond, konc.
salt, svartpeppar

Till servering:
Färska räkor, rökta räkor samt grillad pilgrimsmussla.

Valfri pasta.

Gör så här:
Skölj och kontrollera att alla musslor är hela och att skalsköldarna är slutna. Fräs schalottenlök och vitlök i en stor gryta med olja. Tillsätt vin och koka upp. Tillsätt därefter musslorna och skaka grytan med locket på då och då. När musslorna öppnar sig, efter 3–4 minuter, är de klara. Ta upp musslorna och sila ner 2 dl av buljongen i en såskastrull. Tillsätt crème fraiche, skivad fänkål, tomatpuré och fond. Rör om och sjud såsen i 3 minuter. Smaka av med salt och peppar. Koka pasta enligt anvisning och slå över såsen och sätt några hela musslor vid sidan. Ta bort skalet på resten och lägg ovanpå tillsammans med räkorna och pilgrimsmusslan och ev en dillkvist.

Smaklig måltid!

Kommentarer
Postat av: Maria

Detta ser riktigt gott ut. Älskar verkligen skaldjur i alla former. Tack för att du la ut förra helgens goda recept. Ha en toppenkväll =) Kram

2010-03-09 @ 16:42:29
Postat av: Anonym

TACK SÅ MYCKET FÖR RECEPTET.FÅR GÖRA DET TILL HELGEN.LÅTER VÄLDIGT GOTT.

EVA

2010-03-09 @ 16:52:23
Postat av: Erica ung fru och tvåbarnsmamma

hej hej=)

mums vad gott det såg ut!!



Jag skriver ju en del om inredning, ikväll börjar jag med en kategori som heter inspirerande bostäder och först ut är VÄRLDENS coolaste lyxyacht!! Åh, när jag såg den önskade jag verkligen att jag vore miljardär, hehe...



Kramar från mig!

2010-03-09 @ 17:37:46
URL: http://erica.myshowroom.se
Postat av: Calin

Mmm..låter verkligen gott och ser minst lika gott ut. Ska jag verkligen prova sen framöver. :) Tack för dina många och goda recept som du lägger ut på din blogg. Jag blir verkligen inspirerad till att laga god mat.

2010-03-09 @ 18:45:37
URL: http://cosyrose.blogspot.com
Postat av: Ann-Louise

Önskar jag tyckte om skaldjur för rätten ser urgod ut och verkar gå snabbt och smidigt att laga!



Måste säga att din nya rosa kofta var superfin. Färgen tilltalade mig massor. Fint till det mesta och sött med puffarmarna.



Vad kul att träffa en "gammmal" studiekompis från förr. Man delar ju en del under den tiden. Vilken examen har du?



Snart helg och schlagern!!

Kram Kram

2010-03-09 @ 18:48:54
URL: http://annlouisesvarld.blogg.se/
Postat av: Malin S

Kanske kan detta bli lördagens schlagermiddag? =)

Hoppas du haft en trevlig kväll med din vän från förr! kram.

2010-03-09 @ 23:18:52
URL: http://malinsmacblogg.blogg.se/
Postat av: sara

MUMS!

2010-03-10 @ 04:29:54
URL: http://lifeinshanghai.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0