Santorini kort & gott

      

Resan till Santorini började kl 02.15 den andra augusti 2008. Gick upp, fixade det allra sista och sedan blev vi strax före kl 03 upphämtade av bästaste Joachim som agerade taxichaufför den natten (TACK än en gång!). Väl på Arlanda flöt allting på utan förseningar och minsta lilla resfeber. Att flyga med SAS till Grekland (läs charter) kanske dock inte är det allra bästa valet, om man nu väljer flygbolag före själva resmålet vill säga, (finns ju ingen normal människa som gör det, men jag bara "varnar", haha!) För det första GAMMALT plan, för det andra ingen VARM mat (varken på dit eller hemresan trots att vi betalt extra för matjäveln). Jag vet att man inte kan förvänta sig en gourmetmåltid där uppe bland molnen, men detta var faktiskt sämre än den första vacumförpackade varmkorven jag fick som frukost på min allra första flygresa till Turkiet för 18 år sedan, men nog om det.

Väl nere på Santorini redan före kl 10, kom vi till världens mest speciella hotell. Alla rum stod på vidgavel vid ankomsten och vi möttes av en galen men glad hotellstäderska (som förövrigt blev "kär" i mig, men jag är ju också en väldigt lovable person, hahaha! *läs SKÄMT*) och vi och fyra andra medresenärer fick själva välja och vraka vilket rum vi ville ha... (har ni ens hör något liknande?) Vårt val slutade på rum nr 6 på andra våningen med havsutsikt. Gällde bara att använda kameran och zooma för allt var det var värt för att se glimten av vattnet, men det var ändå havsutsikt ;)

Efter det att vi gjort oss hemmastadda i vårt lilla spartanska rum gick vi på upptäcktsfärd och det tog inte många sekunder innan vi förstod att vårt galna lilla hotell låg HELT fantastiskt placerat. Jag överdriver inte om jag säger att det tog mindre än 20 sek att komma till klapperstensstranden (detta trots att jag tidigare nämnt att man fick använda värsta zoomen på kameran för att se "The water", men det bevisar egentligen bara att kameran har dååålig zoom ;-)) och till de mysiga restaurangerna. Vi valde att testa en som såg "fin" ut och vi tog varsin toast och jag tog en iste och min man (älskar fortfarande det "namnet" på honom) en öl till. I skuggan med utsikt över havet kändes livet helt underbart och jag kan säga att hela resan gick i feelgood-anda.

Jag kan inte lika målande beskriva precis hela vår resa för det skulle ta er timmar att läsa, men vi hittade på en MASSA olika saker. Vi hyrde bland annat en bil i ett dygn och åkte runt på hela Santorini och vi kikade på allt som var värt att se och jag blev fullkomligt förälskad i den spektakulära orten Oía med sina hundratals meter över havet och sina vitkalkade hus med blådörrar. Här är så vackert och så "Grekland" som man bara kan föreställa sig att det "ska" se ut, kanske för att minst 80 % av alla vykort och bilder från Grekland är tagna just från Oía. 

Sedan åt vi en massa god mat;  moussaka, souvlaki, grekisksallad, gyros, vinbladsdolmar och bläckfisk bland annat. Två, tre kvällar/nätter spenderade vi dessutom på nattklubben Albatross där vi träffade folk från hela världen (läs pratade med) Grekland, Sydafrika, Wales, Norge, Halmstad och Växjö ;)

Sammanfattningsvis är Santorini väl värt en resa till tycker jag, otroligt vackert och resmålet har en härlig atmosfär. Finns dock inget att handla om man inte vill ha "fejkväskor" och tvättsvampar, men kort och gott är det ett riktigt härligt resmål!   


Kommentarer
Postat av: Jenny

Tack för tipset om Santorini. Låter lockande!

2008-08-10 @ 14:19:45
URL: http://lillasysterofriends.blogg.se/
Postat av: Madeleine

Älskade också Grekland när jag var där. Alla fina vita hus, fina stränder och fräsch mat. Dock som sagt dåligt om man vill handla något!

Ser ut att ha varit en riktig "feelgood" semester och det finns ingen bloggerska som gör sig så bra på bild som du:) Så naturligt snygg:)



Ha en skön söndag nu och ser fram emot nästa "chock" här på bloggen.Fast nu skulle man ju inte bli förvånad om det stod vi drar till NY i morgon.haha

2008-08-10 @ 14:35:43
URL: http://livetuppochner.blogg.se/
Postat av: Zandra

Vilken Pingla!! Och vilken Ö sen då! Näste greklands resa kommer helt klart gå dit:-D Nu är förväntnignarna sky höga på Skiatos! hihi Imorn är jag där hihi ;-)

Sköt om dej, KRAM KRAM KRAM KRAM

2008-08-10 @ 14:41:26
URL: http://lillalallas.blogg.se/
Postat av: Annis

Kul att läsa om er tripp till underbara Santorini! Jag var där -95 och vill tillbaks någongång för att se om det är lika underbart fortfarande!

Var bodde ni? Och vad heter hotellet? Jag bodde i Kamari, men såg hela ön under veckan jag var där. Oia och Fira är så fina ställen!

2008-08-10 @ 15:07:12
Postat av: Louise B

Härliga och vackra bilder som alltid!

2008-08-10 @ 15:28:19
Postat av: Linalotta

Ser verkligen underbart ut!!!

2008-08-10 @ 16:38:14
URL: http://linalotta.blogg.se/
Postat av: Sarah

Så många fina bilder. Ser verkligen mysigt och trevligt ut.

Ha de!!

2008-08-10 @ 21:24:46
URL: http://axehult.blogg.se/
Postat av: Mia

Välkommen hem! Ser underbart ut precis som jag kommer ihåg San Torini, vill dit igen! Nu är jag på Gotland i en knapp vecka och kommer hem på fredag, men efter det borde vi väl sjutton hinna ses?! HAHA! Kram!

2008-08-11 @ 08:33:16
URL: http://kattenslilla.blogg.se/
Postat av: Elisabeth

Åh, ser ut att ha varit en härlig semester. Själv jobbar jag en vecka till, sen så ska jag iväg hoppas jag :)

Ha en bra första dag på jobb :)

Kram

2008-08-11 @ 10:31:40
URL: http://betskii.blogg.se/
Postat av: Anette

Ser verkligen härligt ut! Har länge velat åka dit, vet inte varför det inte blivit av... Måste se till att komma dit :)

2008-08-12 @ 09:16:38
URL: http://nettansliv.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0