Working 9-5



Gör frågespelet om bondekvinnors situation så skänks automatiskt 5 kronor till biståndsorganisationen Kooperation Utan Gränser som hjälper fattiga att själva ta sig ur fattigdomen genom att ge människor verktyg att skapa sig ett bättre liv genom studiecirklar, mikrofinansprojekt och kooperativt samarbete.

Jag skänker varje månad en fast summa till biståndsorganisationen Kooperation Utan Gränser. Att jag en gång i tiden började kan man tacka min arbetsgivare för när jag blev såkallad "lönegivare". När jag fick frågan härom veckan om jag kunde tänka mig att skriva några rader om ett projekt som organisationen just nu har med fokus på kvinnliga småbönder som är jordens fattigaste tvekade jag inte. Kan låta präktigt kanske, men för mig som har möjligheten känns det väldigt bra i hjärtat att kunna vara med och skänka några hundralappar till olika hjälporganisationer varje månad, däribland till just Kooperation Utan Gränser. 

De fattigaste människorna i världen lever på landsbygden. De flesta är kvinnor – småbönder som är helt beroende av jordbruket för sin försörjning. Under hösten genomför Kooperation Utan Gränser kampanjen ”Världens tuffaste jobb” och riktar ljuset mot kvinnorna som brukar jorden i fattiga länder. Ofta försörjer de ensamma hela familjen och arbetar med kroppen hela dygnet. Skulle du eller jag klara det samma? Troligtvis inte, i alla fall inte jag, det kan jag med säkerhet säga.

Jag har gjort deras "frågespel" om bondekvinnors situation. Testet har bara 7 st frågor som går snabbt att svara på och frågorna informerar indirekt om dessa kvinnors situation. Intressant tycker jag, men samtidigt sorgligt att vi alla har det så olika i livet.

Nu uppmanar jag er alla mina läsare att precis som jag gjort, gå in på länken och svara på dessa frågor. För varje person som gör testet så skänker Kooperationens partnerföretag 5 kr, däribland företaget jag arbetar för! Så bara genom att klicka sig in på länken och svara på frågorna så skänker ni alltså indirekt 5 kronor. Inte så betungande eller hur? 

Så var en god medmänniska och gå in HÄR nu och gör testet du också. Kostar dig inte mer än högst 1 minut av din tid, men det kan göra en förändring på sikt för en annan människa. 

Önskar er förövrigt en fin måndag, på återseende lite senare!

Kramar ♥

Kommentarer
Postat av: jessi

Nu har jag gjort testet! Jag tycker att det är viktigt att ge till olika välgörenhetsorganisationer, vi som har det bra här i vårt land behöver dela med oss!



KRAM

2010-10-25 @ 07:12:55
URL: http://lyckoljus.blogg.se/
Postat av: Camillasnyahem

Done!



Bra att du tar upp såna här saker i bloggen. Stor kram till dig för det!

2010-10-25 @ 07:33:09
URL: http://www.camillasnyahem.se
Postat av: Annie

Självklart har jag gjort testet, tack för tipset. Jag har även skickat det vidare till vänner och via FB. Hoppas nu många testar och bidrar!

2010-10-25 @ 08:32:54
Postat av: Nina

Sjävlklart går jag in och gör det!!



Jo, angående vilka vänner jag kände igen här på din blogg. Bl a Helena som är från min byhåla, hon som drivit eget på Gotland i sommar. Vi är barndomsvänner och haft mycket skoj ihop i våra ungdomsår. VOINE VOINE :)Vi satt och pratade ungdomsminnen i lördags, mycket tokerier blev det. Sen känner jag igen Therese, hon är från min stad och då springer man ju på varandra lite då och då.



Hörru, gúuu så fiiiina handdukar du hittat. Måste oxå gå igenom er rajd med sånt nytt till hösten...



Kram och ha en fin dag! Solen skiner här hoppas den gör det hos er oxå! ♥

2010-10-25 @ 08:41:01
URL: http://niiinis.blogg.se/
Postat av: Isabella K

Hej!



Tack för viktigt inlägg. Självklart vill man bidra. Nu har jag gått igenom frågorna och sänt vidare till familj och vänner.

I vår familj har vi ett fadderbarn som är lika gammal som min dotter (4 år). Det är ett bra sätt att lära sina barn att få perspektiv på hur bra vi har det och hur viktigt det är att hjälpa de som inte har det lika bra.

Varm kram till dig för den fina bloggen och för sådana här engagemang

2010-10-25 @ 10:08:42
Postat av: Jonna

Även jag har gjort testet nu. Viktigt och bra!



Jag tänkte passa på att fråga dig, stämmer det är du har en vit Le Creuset? Jag är på gång att införskaffa mig en, men har varit lite orolig för hur pass de håller "färgen", är dina fortfarande lika vita? Vore tacksam för svar :)



Ha en fin dag!

2010-10-25 @ 11:41:26
Postat av: Louise B

Nu är testet gjort! Bra inlägg!

2010-10-25 @ 11:48:31
Postat av: Carolines hemligheter

Vad bra att du kan använda bloggen för att få fler att engagera sig på ett eller annat sätt, alla kan ju verkligen göra något!!!



Hoppas att ni haft en riktigt skön helg, kul med en liten rapport från nya caféet :-) Där kan det nog bli en och annan latte under mammaledigheten misstänker jag...



Själv börjar jag bli lite otålig här hemma nu, jag tycker att det känns som att det närmar sig men risken tror jag är så här på slutet att man känner efter alldeles för mycket! "Är det inte något på gång nu, tro?" Det kan ju faktiskt dröja två veckor till, hemska tanke ;-)



Nej, nu skall här bakas kärleksmums ♥ Massa kramar & ha en fortsatt skön måndag!

2010-10-25 @ 12:59:57
URL: http://jagsaracaroline.blogg.se/
Postat av: Maria

Hej! Nu har jag gjort testet. Skänker också lite varje månad till olika organisationer. Tycker att det är superbra att du lägger ut testet på din blogg. Hoppas att alla dina läsare klickar in och svarar på frågorna =) Ha en fortsatt fin måndag. Kram

2010-10-25 @ 15:24:59
Postat av: Kristin

Jag ställer upp! :)

2010-10-25 @ 17:47:24
Postat av: Ann-Louise

Det var ju lätt gjort!! Bra att du skrev om det så det uppmärksammades, viktigt!



Tänk att det kan gå flera månader innan jag är på Länna Möbler fast jag bor nära...brukar bli när Oscar behöver hockeygrejer från Länna sport i samma ingång. Då delar vi upp oss.



Hoppas du har det bra och fortfarande mår bra!

Kramar

2010-10-25 @ 18:10:00
URL: http://annlouisesvarld.blogg.se/
Postat av: Anna - Starwoman ☆

Jonna:

Ja vi har en vit Le Creuset som vi fick när vi förlovade oss 2007 och den är fortfarande lika fin. Så jag kan absout rekommendera den, så köp, köp =)



Kraam/Anna

2010-10-25 @ 18:49:59
URL: http://starwoman.blogg.se/
Postat av: Tina´s Snapshots

Nu har jag också bidragit med några kronor! :-)

2010-10-25 @ 19:46:58
URL: http://tinassnapshots.blogspot.com
Postat av: madde

Bra gjort!



Ett otroligt bra sätt att hjälpa till på!



KRAM

2010-10-25 @ 23:06:47
URL: http://madeleinemis.blogspot.com
Postat av: Fotograf Annie

Jag tycker att det var ett bra frågespel, man lärde sig något och bidrog till några kronor, det är kanon! :)

2010-10-27 @ 14:21:17
URL: http://anniesfotografier.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0