Ruccolapaj med soltorkade tomater


Gårdagens matiga ruccola- och tomatpaj, räcker även till
mig denna kväll. 

Imorse hann jag inte med något blogginlägg som ni kanske observerade. Hade helt enkelt en betydelsefullare sak för mig, men det är ändå lustigt att jag direkt känner att jag gärna vill knåpa ihop några rader på morgonkvisten även om det tar sin lilla tid. Men som sagt idag blev det tidsbrist.

 

Det har sannerligen varit varmt ute denna tisdag. Har suttit en stund ute på lilla balkongen med samma hög inredningstidningar som igår. Gick dock bättre idag med att bläddra igenom dem, slapp nämligen ögonlock som föll ner gång på gång ;)

 

Blir en bit av ruccolapajen jag gjorde igår till middag även denna kväll. Väldigt bekvämt och enkelt att kunna plocka fram och bara värma sin middag någon minut eller två i micron. Pajen blev riktigt god och tycker att den var enkel att göra. Jag äter den med en liten sallad till, tycker det passar så bra med en fräsch sallad till paj.

 

Ruccolapaj med soltorkade tomater


Ingredienser
2,5 dl vetemjöl
75 g smör
3/4 dl Kesella lätt
3 vitlöksklyftor
150 g ruccolasallad
100 g marinerade, soltorkade tomater
2 färska tomater
smör
1/2 tsk salt
1 krm svartpeppar
2 dl grädde
2 ägg
1 dl västerbottenost

Gör så här:

Hacka ihop mjöl och smör till en grynig massa. Tillsätt Kesella och arbeta snabbt ihop degen. Tryck ut degen i en pajform, ca 24 cm i diameter. Nagga med en gaffel. Låt pajen vila i kylen i 30 min. Sätt ugnen på 200°. Skala och skiva vitlöken. Skär salladen och de soltorkade tomaterna i grova bitar. Fräs vitlöken i smör i en stor stekpanna. Rör i sallad och tomater. Krydda med salt och peppar. Vispa ihop grädde och ägg. Förgrädda pajskalet i ca 10 min. Häll äggstanningen i pajskalet, lägg i grönsaksblandningen och strö över osten samt skivade färska tomater. Grädda i nedre delen av ugnen ca 30 min.

 

Ni som likt mig är Melodifestivalintresserade missar väl inte programmet "Inför Eurovision song contest 2010" på SVT1 kl 20:00. Bidragen som bedöms i kväll kommer från Moldavien, Ryssland, Estland, Slovakien, Finland, Lettland, Serbien, Bosnien-Hercegovina och Polen.  Årets expertpanel består av Kayo, Rennie Mirro, Marie Serneholt, Lena Philipsson samt Thomas Lundin tillsammans med programledaren Christer Björkman såklart. Så missa nu inte detta!

Nu kurrar magen mer än lovligt när jag skrev ner receptet ovan, så ska stilla hungern och sedan blir det tisdagsmys för hela slanten. Sköt om er så hörs vi förhoppningsvis imorgon igen!

 

Kramar ♥

 

Kommentarer
Postat av: Eva

Den pajen lät jättegod! Måste absolut testas.



MVH Eva

2010-04-27 @ 18:04:31
Postat av: Zime

bravo

2010-04-27 @ 18:19:31
URL: http://www.zimez.wordpress.com
Postat av: Maria

Jag anar ugglor i mossen. Mums vad god pajen såg ut. Tack för en fin blogg :-)

2010-04-27 @ 19:02:57
Postat av: Maxiander

Gott!

Vet du en sak, jag tror verkligen du skulle gilla denna chevre paj/gratäng. Minst sagt världsklass!

http://www.maxiander.se/chevregratang-med-spenat/



Snart är det valborg, några roliga planer?

/A

2010-04-27 @ 19:08:50
URL: http://www.maxiander.se
Postat av: Elin

Den pajen ser och verkar riktigt god! Det receptet ska jag testa någon dag! Jag är en riktigt paj-människa, älskar paj av alla slag! ;)



Hoppas du har en mysig tisdagskväll! Kramar

2010-04-27 @ 19:11:10
URL: http://elinhammarstrom.blogg.se/
Postat av: Ann-Louise

Gott! Önskar bara att någon gjorde den åt mig med ;-)

Snart New York för dig! Jag ser fram emot min resa dit några veckor senare. Har du fått något supertips så dela gärna med dig...du åker ju först så du får tala om alla misstag sen också ha, ha.



Tack för fin kommentar nu när jag haft det lite jobbigt.



Kram

2010-04-27 @ 20:01:02
URL: http://annlouisesvarld.blogg.se/
Postat av: Emelie

Det låter gott, ska bjuda min mamma på den pajen, tror den skulle falla henne i smaken.

Vilken tur du hade igår förresten!

Kram

2010-04-27 @ 20:41:33
URL: http://emeliesamjolie.blogg.se/
Postat av: Jenlen

Mums va gott det där ser ut, så kul att få tips från dig! Hoppas du haft en bra helg & får en bra vecka! Kram

2010-04-27 @ 21:53:02
URL: http://jenlen.blogg.se/
Postat av: Malin S

Vad tyckte du om ESC-bidragen? Enligt mig var Moldavien den enda som gick att lyssna på. Mycket skräp. Ha en bra dag på jobbet imorgon! Kram.

2010-04-27 @ 22:28:55
URL: http://malinsmacblogg.blogg.se/
Postat av: Fian

Å vad smarrigt det lät. Älskar pajer, tack för receptet ! Ha en underbar dag!

Fian

2010-04-29 @ 11:44:52
URL: http://mammafia.myshowroom.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0