Hemlagad grekisk pizza


Fredagskvällens tilltänkta middag, hemlagad pizza med smaker från Grekland.

Godmorgon! Fredag idag och det betyder såklart fredagsmys när arbetsdagen väl är över om si så där 8-9 timmar. Blir hemmagjord pizza för min del ikväll och funderar på denna variant med grekiska smaker. Kommer vara ensam hemma och då maken inte är mycket för varken fetaost eller spenat så vore det passande bara för den skull att testa denna fredag. Så jag tar troligtvis svängen om Coop här i Sjöstaden och köper med mig ingredienserna så ska jag testa helt enkelt. Ska även svänga förbi blomsterbutiken Magnolia för en fredagsbukett. Känns som det var en evighet sedan jag köpte en färsk blombukett senast. Får helt enkelt bli ändring på det.

Önskar er en riktigt härlig helg. Här blir det som sagt mycket hemmamys, mina kläder ska in i garderoben och jag ska hinna med ett långt och skönt bad och ta hand om min vinterbleka och torra kropp tänkte jag någon gång under helgens dagar. Nu mot veckans sista arbetsdag. 

Här har ni receptet på hemlagad grekisk pizza

Ingredienser:

Pizzadeg:
Jäst
vatten
Salt
Vetemjöl
Olivolja

Fyllning:
Färsk bladspenat
bacon
Fetaost
Muskot (riven)
Olivolja

Gör så här:
Tillred pizzadegen. Lös upp jästen i fingervarmt vatten. Tillsätt olivolja, salt och vetemjöl. Blanda och knåda i ca 10 min. Låt degen jäsa i 30 min under bakduk. Värm ugnen till 250 grader. Dela degen i portionsstorlekar. Kavla ut. Tärna och fräs bacon på medelhög värme. Skär fetaosten i kuber på 2x2 cm. Stryk tomatpuré (eller pizzasås) på pizzan och varva med stekt bacon och spenat. Toppa med fetaost och ringla över lite olivolja. Grädda i ugn cirka 15 min. Lägg upp på tallrik och riv lite muskotnöt över pizzan.

På återseende! Kramar ♥


Kommentarer
Postat av: Eva

Den där pizzan såg inte helt fel ut! kanske får överväga en sån här i kväll med... och en fredagsbukett kanske!



MVH Eva

2010-04-16 @ 07:38:16
Postat av: sara ♥

Såg att du länkar till min blogg :-) Tack tack! jag har varit ett fan av din blogg länge och du gjorde mig riktigt glad med din länk!

2010-04-16 @ 08:07:53
URL: http://lifeinshanghai.blogg.se/
Postat av: Rebecca

God Förmiddag!



Solsken och skönt med fredag, men gisses vad trött jag är! Vaknade för jag ställt ett larm fel och sedan dröjde det evigheter att somna om. :/



Jag får också äta middag alena idag, då mannen äter med jobbet idag. Någon hemmalagad pizza är jag nog tyvärr för lat för att fixa med för bara en person, så jag får se vad det blir.



Nu åter till jobbet -och hoppas jag inte somnar över tangentbordet! ;)



Massor kramar!

2010-04-16 @ 08:29:42
Postat av: Pillan

Låter som en skön hemmakväll med lite pizza-mys. Tänkte också vårda min kropp i helgen med ansiktsmask, peeling o inpackning. Skönt! Trevlig helg/Pillan

2010-04-16 @ 13:51:21
Postat av: Carolines hemligheter

Den låter ju supergod, jag tror att kombon bacon & fetaost är kanon på pizza! Du får ge ett utlåtande imorgon :-)



Hoppas att allt är bra med dig och att du får en riktigt skön helg, kram från Caroline!

2010-04-16 @ 15:13:55
URL: http://jagsaracaroline.blogg.se/
Postat av: Maria

Önskar dig en supermysig helg =) KRAM

2010-04-16 @ 16:19:21
Postat av: Anette

Hejsan!! Det verkar bli en väldigt god pizza i kväll för dej. Får nog testa den nån gång. Vi ska nog grilla i kväll. En färsk blombukett är aldrig fel heller. Ha nu en god och skön fredagskväll. Kraam Anette

2010-04-16 @ 16:41:04
Postat av: Erica

Mums va god den ser ut!! Ska nog be min grekiske man att fixa en sån ;)



Ha en jättemysig helg!!! Hoppas att våren kommer hit igen ;)



Kramar från din granne i Sjöstaden

2010-04-16 @ 17:44:56
URL: http://www.misspiffy.blogspot.com
Postat av: Maria

Har du testat flowergarden i Sjöstaden, riktigt trevlig o bra...

2010-04-16 @ 22:01:09
Postat av: Anna - Starwoman ☆

Maria:

Nej Flowergarden har jag aldrig testat faktiskt, blir inte riktigt naturligt för mig att gå den vägen. Men googlade på affären och det ser superfint ut så jag får nog ta mig omvägen där om nästa vecka =) Tack för tipset! Kram

2010-04-17 @ 10:18:22
URL: http://starwoman.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0