Ostpaj med fikon- & päronsalsa


Jag fick frågan för ett tag sedan om goda pajrecept. Personen ifråga skulle ha en fest av något slag i november och behövde lite tips och inspiration. Jag kom mig aldrig för att svara pga. tidsbrist men det har gnagt i mig då jag själv tycker att det är ganska trist om man inte kan få ett svar om man nu gjort sig besväret att fråga. Det är trots allt ni läsare som gjort min blogg till vad den blivit på ett sätt, för utan läsare hade jag slutat att blogga för länge sedan.


Så nu får du (Tess tror jag att du hette om jag inte minns helt fel?) ett eget inlägg med en paj som jag tycker låter god, är vacker och kanske lite extra festlig med sin salsa. Jag ska själv svänga ihop pajen nästa gång jag har en tjejmiddag då jag tycker att den låter jättegod! Ha en skön dag så hörs vi lite senare. Kram ♥


Ingredienser:

Pajdeg:
3 dl vetemjöl
100 gram smör
1 ägg

Fyllning:
3 ägg
3 dl mjölk
1/2 tsk salt
1 krm nymalen vitpeppar
4 dl riven lagrad ost,
t ex prästost eller västerbottensost

Fikon- & päronsalsa
5 torkade fikon     
2 färska fikon
1 moget päron
2 msk grovt hackade valnötter
rucolasallad
1 msk valnöts- eller olivolja
2 tsk pressad citronsaft
flingsalt
nymalen peppar

Gör så här:

Knåda ihop degen och tryck ut pajdegen i en rund pajform med löstagbar kant som mäter cirka 26 centimeter i diameter. Förgrädda den i 200 grader i 5-10. Vispa ihop ägg, mjölk, salt och peppar. Blanda i osten. Häll äggstanningen i det förgräddade pajskalet. Grädda pajen i mitten av ugnen tills fyllningen stannat och pajen har fin färg, cirka 40 minuter.

Fikon- & päronsalsa
Strimla de torkade fikonen. Skär de färska fikonen och päronet i klyftor. Blanda fikon, päron, nötter och rucolasallad. Droppa över olja och citronsaft och krydda med salt och peppar. Servera salsan genast.

Smaklig måltid!

Receptet kommer ursprungligen från tidningen "Topp hälsa".


Kommentarer
Postat av: Anita t

Har i några dagar funderat över en lätt men lite speciell rätt då vi har en liten bjudning inom kort. Tusen tack för en fräsch och lite annorlunda paj.Har genom din blogg prövat på ganska många recept och fått några riktiga favoriter!!

2009-09-09 @ 10:49:04
Postat av: Mahim

Hej Anna,



Jag ska ha en middag på lördag och tänkte servera din kycklingrätt (kyckling med grillad paprika och mozzarella). Till det serverade du pasta har jag för mig men hade du något i pastan? Känns som att det kan bli lite torrt annars ;)



Tack för en underbar blogg! Alltid lika roligt att följa dig!



Kram kram

2009-09-09 @ 11:20:06
Postat av: Anna - Starwoman ☆

Anita T:

Ska börja med att gratulera dig på namnsdagen denna onsdag =) Och vad kul att du prövat lite olika recept och jag hoppas att pajen fungerar inför er bjudning längre fram! Ha en fin onsdag, kram, Anna



Mahim:

Jag hade lite pesto i pastan för det blir lite torrt annars precis som du säger ;-) Lycka till och hoppas middagen blir trevlig. Stor kraaam

2009-09-09 @ 11:35:11
URL: http://starwoman.blogg.se/
Postat av: Pastill

åh, den måste man ju onekligen pröva. om man bara själv lyckas få till det fina upplägget ... ;)



ha en fin dag!

2009-09-09 @ 11:40:44
URL: http://frokenpastill.blogspot.com
Postat av: Malin S

God dagens frun !

Det var en annorlunda paj som du bjuder på här på bloggen. Alltid kul med dina recept =)



Här hos oss blir det paj till kvällsmat. Det är ju både fotboll och Idol så soffan blir ganska bebodd av mig ikväll. Skönt att då servera en paj som jag tänkte vara duktig att förebereda. Färsk bladspenat, kycklingfilébitar, soltorkade tomater och skivad chevre blir fyllningen & äggstanning såklart. Hoppas på att det blir ätbart ;)

Ha det så bra på jobbet idag. Nu är du kanske på lunch ?! Då hoppas jag att det bjöds på något smarrigt. Kram kram.

2009-09-09 @ 12:15:52
URL: http://malinsmacblogg.blogg.se/
Postat av: Anonym

Heej :)

Jag har nu igång en hel del underbara tävlingar.

Kanske något som just du skulle vilja vinna

eller kanske något du skulle kunna ge bort till någon av dina nära och kära.



Kika in på länken och var gärna med:)

http://millahoman.blogg.se/2009/august/tavlingar.html



Är du int intresserad är det bara ta bort den hära kommentaren :)

Kramar //M

2009-09-09 @ 14:51:23
Postat av: Annas inspiration

Den pajen måste jag bara göra någon gång,

låter så god.



Mysig onsdag

kraaaam

2009-09-09 @ 15:20:18
URL: http://annasinspiration.blogg.se/
Postat av: Mia

Det där lät gott! Ha en fin onsdagskväll :)

2009-09-09 @ 15:23:56
URL: http://www.improveme.se/makeover
Postat av: Anna

Gud så gott det låter!

Pajen måste jag testa i helgen när svärföräldrarna kommer hem på middag. Tack för tipset!

2009-09-09 @ 16:56:42
URL: http://gyllenstiernsgatan.blogg.se/
Postat av: tess

åh tack så mkt , den lät supergod..-.e min mans 30årsfest jag sitter o planerar ;P

2009-09-09 @ 17:10:38
URL: http://smultronpastra.blogg.se/
Postat av: Susanne

Spännande recept, måste jag nog prova.

Hoppas din dag varit bra, här är det fortfarande krassligt :o(

Ha en fin kväll



Kraaam

2009-09-09 @ 18:12:15
URL: http://gronanyanser.blogg.se/
Postat av: Ann-Louise

Den verkar smarrig. Annorlunda med salsan och fikon och valnötter kan ju inte bli fel. Lite festligare att bjuda på.



Hoppas det går bra på jobbet och att allt flyter på. Härligt med 24 grader varmt! Vill att det håller i sig till helgen.



Stor kram

2009-09-09 @ 18:53:11
URL: http://annlouisesvarld.blogg.se/
Postat av: Nicky

Ser underbar gott ut!!! Vilken vacker bild!



Ha en fin kväll Anna! Kram/Nicky :)

2009-09-09 @ 20:35:41
URL: http://accordingtonicky.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0