Fiskgryta som för tankarna till Bohuslän




Jag börjar denna torsdag med ett recept på en fiskgryta som får mig att tänka och längta tillbaka till Bohuslän och sommaren som gick. Jag vet att det är mycket fisk och skaldjur som dominerar recepten just nu, men det blir snart lite variation, jag lovar :-) Hoppas att ni får en riktigt bra dag oavsett om ni ska till skola, jobb eller är lediga. Här strålar solen från en klarblå himmel, fantastiskt vackert! Vi hörs senare, så på återseende! Kram så länge ♥


Ingredienser - 4 port:
1/2 spansk chilipeppar
1/2 g saffran, 1 kuvert
1 gul lök
1 purjolök
1 fänkål
1 stjälkselleri
2 msk rapsolja
2 msk tomatpuré
2 msk hummerfond, konc.
2 dl torrt vitt vin
2 dl vatten
350 g laxfilé
350 g sejfilé
salt, peppar
300 g räkor
20 stycken kokta musslor

Gör så här:
1. 
Kärna ur och finhacka chilin. Gnugga saffranet i kuvertet med ett skedblad. 2. Skär löken i bitar. Skiva purjolök, fänkål och stjälkselleri. Fräs lök, purjolök, grönsaker, chili och saffran i en gryta med olja i tills grönsakerna mjuknar. 3. Tillsätt tomatpuré, hummerfond och späd med vin och vatten. Låt koka upp och låt sjuda i ca 5 minuter. 4. Skär fiskfiléerna i 3 cm stora tärningar och blanda ner dem. Stäng av värmen och låt grytan stå i 5 minuter. Smaka av med salt och peppar. 5. Blanda ner de flesta räkorna och musslorna, spara några till dekoration. Lägg upp grytan i en serveringsform, dekorera med räkor och musslor och dill. Servera grytan med kokt potatis eller baguette. Smaklig måltid!

Kommentarer
Postat av: Maria

Så perfekt med ett gott fiskrecept så här inför helgen =) Jag har nämligen försökt hitta ett gott och bra recept. Nu kom det som en skänk från ovan ;) Tack söta Anna! Hoppas du får en mysig och härlig dag! Kramkram

2009-09-24 @ 09:10:23
Postat av: AnnaS

Detta låter helt fantastiskt, mina smaklökar suktar redan efter denna ljuva middag. Morgondagens middag avklarad. Tack!=)



Hoppas allt är fint med dig och dina kära.

Jag mår bättre än någonsin, ja förutom att jag knappt kommer ur sängen och mår fasligt illa. Men vad gör väl det?? =)

Den lilla vakna tid jag har ägnas åt studier och att pussa på min man, därav mina (för tillfället) alltför sällan förekommande kommentarer hos bästa raringen in syber.♥



Stoor kram

2009-09-24 @ 10:06:10
Postat av: Anna

Måste testas nån dag. Jag har alltid inbillat mig att det är svårt och tidskrävande att laga fiskgryta men detta verkar jättegott. Vill gärna ha en klick aioli till.

2009-09-24 @ 11:08:55
URL: http://leosmammas.blogg.se/
Postat av: Camilla W

Härligt att solen strålar på söder ;-) på Klarabergsviadukten öser regnet ner och jag såg och hörde just åska. Kanske ska bege mig söderut :D



Gott med skaldjur!! Just nu har jag dille på ost och vin...typiskt höstmys!! Kram!

2009-09-24 @ 13:25:57
Postat av: Blogg by Maliin Stoor

Mmmmmmm!!!!!!!!!!!!!!



Min man åker till Norge och fiskar ett par gånger per år så fiskrecept uppskattas!!!



Tack



Maliin

2009-09-24 @ 15:42:17
URL: http://www.qreate.se
Postat av: Sofia

Helt i min smak!

2009-09-24 @ 16:44:43
Postat av: Zandra

Mmm den där måste testas snart, lät jättesmarrigt! :-)

Klart du måste upptäcka de svenska fjällen, det är så mysigt vintertid ja sommartiden också för den delen :-)

Ha en skön kväll, Fredag imorn! ;.)

Kramar

2009-09-24 @ 17:17:19
URL: http://lillalallas.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0