Fläskfilé under italienskt täcke



Nu var det ett tag sedan jag leverade ett recept här på bloggen. Fann detta för ett tag sedan med fläskfilé som bas och som varieras med i mitt tycke goda smaker av basilika, mozzarella, grillad paprika och valnötter. Jag har dock aldrig testat rätten själv ännu, men lovar att komma med ett smakutlåtande den dagen jag testat, samt då även bjuda på en bild på min mat istället. Denna bild är lånad från "Allt om mat" sålänge, därifrån kommer även receptet.

Ha en skön tisdag, på återseende!

Kram ♥


Ingredienser - 4 portioner
500 g fläskfilé
Smör
Salt
Peppar

Italienskt täcke
1 st mozzarella
1 st basilika, kruka
25 g valnötskärnor
50 g paprika, grillad, färdig på burk
2 st vitlöksklyftor
Salt
Peppar

Sås
3 dl sky + vatten
2 msk kalvfond, konc
1 msk maizenaredning, ljus
1 dl creme fraiche
1 tsk soja
Svartpeppar

Tillbehör
Färskpotatis & Sockerärtor

Gör så här:
Sätt ugnen på 225°. Putsa filén från fett och senor. Bryn den till vacker brun färg i en stekpanna med smör. Salta och peppra. Tag upp filén och lägg den på en skärbräda. Häll vattnet i stekpannan och sila det ner i en kastrull.
Skär mozzarellan i små fyrkanter. Plocka bladen av nästan hela basilikakrukan. Hacka dem och valnötskärnorna. Skär paprikan i småbitar. Skala och hacka vitlöken. Blanda samman ingredienserna till täcket. Tillsätt salt och peppar. Skär filén i cm-stora skivor och lägg dem omlott i en rad på ett ugnssäkert fat. Bred täcket längs med hela filén. Försök att lägga allt ovanpå köttet. Ställ in fatet i ugnen ca 15 min tills osten smält och valnötterna är rostade utan att de blivit brända. Koka upp skyn och fonden i kastrullen. Blanda redning och creme fraiche. Vispa ner det i skyn. Låt såsen sjuda några minuter och smaka av med soja och peppar. Servera ugnsstekta potatisklyftor, haricots verts och sallad.

Lycka till!

Kommentarer
Postat av: Nicky

Ser både gott och nyttigt ut!



Önskar dig en fin dag! Kram/Nicky :)

2009-11-10 @ 11:42:39
URL: http://accordingtonicky.blogspot.com/
Postat av: Josefine, Blåeld

Det ser gott ut trots att jag inte äter kött! : )



Ha en fortsatt bra dag! kram!

2009-11-10 @ 14:14:28
URL: http://blaeld.blogg.se/
Postat av: Mikaela

Jag har testat - och det är jättegott! :)

2009-11-10 @ 18:59:47
Postat av: Fru J

Låter jättegott!

2009-11-11 @ 07:53:06
URL: http://ninal.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0