Snabbmat när den är som bäst


Lördagskvällens snabbmat; Kyckling & vitlökstortellini
med Crème fraîche & sockerärtor...

Långkok och matlagning från grunden i all ära, men ibland har man varken tid eller lust att stå vid spisen och då är det amerikanska påfundet med fastfood bra. När man skriver ordet snabbmat tänker de flesta troligtvis på pizza, hamburgare eller liknande och jag kan tycka att det är gott med framför allt en hamburgare emellanåt, men ska jag fixa något snabbt till mig själv så blir det mer varianten ovan än att jag kilar till pizzerian eller hamburgehaket. En färsk tortellini med creme fraiche och sockerärtor går på högst fem minuter att få till. Gårdagens variant blev med tortellini med fyllning av kyckling & vitlök och min absoluta favorit Crème fraîchen "tomat & saffran".

Gör så här:
Koka valfri färsk tortellini i lättsaltat vatten i 2 minuter. Dela socker ärtorna och kokade dem i samma gryta tillsammans med pastan (ungkarls fason på det, haha!) häll sedan av allt i ett durkslag och häller tillbaka pastan i grytan, klickar över två-tre matskedar med smaksatt crème fraîche direkt från burken och rör ihop. Lägg upp allt på en tallrik och toppa med sockerärtorna och lite nymald svartpeppar. Enklare kan det inte bli och gott är det också, snabbmat när den är som bäst om du frågar mig! 


Kommentarer
Postat av: Madeleine

Så gott det ser ut !

2009-03-08 @ 18:44:57
URL: http://madeleinesharmoni.blogspot.com/
Postat av: Anna

Ser jättegott ut :-)

hoppas du får en skön kväll!

2009-03-08 @ 19:16:34
URL: http://annasinspiration.blogg.se/
Postat av: Ana

Ser riktigt gott ut, måste provas!

2009-03-08 @ 19:50:04
URL: http://friskisense.blogg.se/
Postat av: cilla_falsterbo

Mmmmm jag älskar tortellino!! MIn snabbmats variant med dem är att koka up dem med Keldas Thaisoppa, det är supergott!!



kramkram

2009-03-08 @ 19:55:23
URL: http://cillafalsterbo.blogg.se/
Postat av: Sabina

I vilken butik köper du creme fraichen tomat&saffran?? När jag var på t ex Willys här nära oss och letade efter den creme fraichen så hade dom inte :(

2009-03-08 @ 19:55:47
Postat av: Hemma hos Katta

Ser urgott ut!



Smaksatt crème fraiche är perfekt till det mesta. Gillar också när det går snabbt. Blir som ett kinkigt barn om jag inte får någon mat i mig på direkten när jag kommer hem på kvällarna.



Min favorit i crème fraiche-djungeln är nog den med chili eller just denna med saffran/tomat.



Beck om 30? Kraaam

2009-03-08 @ 20:33:18
URL: http://kattabloggen.blogg.se/
Postat av: Miia - There´s no place like home

Mmm ser gott ut! Extra plus när det är snabblagat ;)



Din schlager-efterrätt från igår ser också smarrig ut, chokladglass & jordgubbar... mums :)



Hoppas du har en mysig kväll hemma, kram!

2009-03-08 @ 20:48:27
URL: http://theresnoplacelikehome.webblogg.se/
Postat av: Therese

Vilket bra tips! Lät gott med tortellini med kyckling och vitlöksfyllning, har dock aldrig sett det i nån butik. Var köper du det/märke?

2009-03-08 @ 21:58:14
Postat av: Caroline

Snabbmat kan ju -precis som du skriver- vara så mycket mer än typisk junkfood även om det är jäkligt gott med en flottig hamburgare emellanåt ;-)



Här hemma har det blivit (för) mycket skräpmat i helgen men jag skyller på att vi ju var helt slutkörda igår efter maratonpasset på akuten med Irma i fredags kväll.



Vi brukar köpa med oss mat från Kina Thai Gården (namnet kan man ju i och för sig ha synpunkter på...) i slutet på Hammarby Allé när latmasken hälsar på och de har riktigt god kinamat (även thaimat). Ett tips om ni inte köpt där ifrån ännu :-)



Godnatt och hoppas att du får en skön måndag, kram!

2009-03-08 @ 22:50:34
URL: http://jagsaracaroline.blogg.se/
Postat av: Mahim

Låter ju kanon!



Hoppas att du får en fin fin vecka även om maken är borta! Vet hur du känner dig.. min man jobbade utomlands titt som tätt och jag vande mig aldrig riktigt att var ensam hemma på kvällarna! Men du ska se att veckan kommer gå snabbt :)



Vi i sjöstaden i helgen och tänkte på dig då :)



Ha en bra dag!



Kram kram

2009-03-09 @ 10:47:54
Postat av: Emelie

Snabbmat är kanon! Och såklart behöver det inte bestå av pizza eller hamburgare.

Har aldrig provat saffran och tomat, kanske borde göra det. Låter gott!

2009-03-09 @ 12:59:15
URL: http://emeliese.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0