Glöggmarinerad kyckling



Som ni vet är jag och maken väldigt förtjusta i kyckling i alla former. Här ett nytt kycklingrecept med glögg, tyckte att det var passande så här i jultider, dock kan jag inte uttala mig om hur det smakar. Jag föreställer mig lite åt kalkonmiddag, men jag vet som sagt inte. Vi hörs lite senare - Kram så länge!

Ingredienser
- 6 personer

900 g kycklingfilè

Marinad:
1 1/2 dl vinglögg
1/2 dl kinesisk soja
saft och rivet skal av 1 citron
3/4 msk riven ingefära
3 msk matolja
1 krm svartpeppar

Sås:
10-12 smålökar/schalottenlök
2 äpplen
3 dl grädde
1 1/2 dl vatten
1 1/2 msk kycklingfond
1 1/2 msk balsamvinäger

Ugn: 225°

Gör så här:
Blanda samman alla ingredienserna till marinaden i en plastpåse. Dela bröstfiléerna i halvor på längden. Lägg dem i plastpåsen och knyt samman. Låt det ligga kallt minst 6 timmar, gärna över natten. Vänd påsen någon gång under tiden. Ta upp filéerna och bryn dem runtom i lite matfett. Skala lökarna. Kärna ur och skär äpplena i mindre bitar. Stek löken mjuk i lite matfett. Lägg den i en eldfast form. Stek äpplena några minuter och lägg över dem i formen. Blanda samman grädden med vatten, kycklingfond och balsamvinäger. Häll det över lökröran. Lägg kycklingen ovanpå. Stek mitt i ugnen ca 15-20 minuter, köttsaften ska vara genomskinlig när du sticker i köttet.
Fördela lökröran på fyra tallrikar och häll över såsen. Toppa med kycklingen. Garnera eventuellt med lite färsk timjan.

Här har de severat potatiskaka till, jag tror vanlig potatis vore minst lika gott.

Receptet kommer ursprungligen från Hemmets Journal

Kommentarer
Postat av: sara

tack för tipset! det blir lördagens middag för mig! jag tycker att du har en mkt trevlig blogg, önskar dig en mysig helg!

2009-12-18 @ 11:06:20
URL: http://lifeinshanghai.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0