Sallad på julbordet



Denna julinspirerade sallad med bland annat päron, hasselnötter, granatäpple och med en vinägrett på apelsin och honung tycker jag låter som ett fräsch alternativ/kompliment till det annars lätt "tunga" maten på julbordet. Receptet kommer från boken: "Jul med Ernst" och jag funderar på att svänga ihop denna på självaste julafton.    

Ingredienser:
2 askar rucola
1 dl hasselnötter
2 päron
1 granatäpple
västerbottenost (mängd efter tycke och smak)

Vinägrett:
1 pressad apelsin
1 msk vit balsamvinäger
1 ½ dl kallpressad rapsolja
1 tsk flytande honung
sat & peppar

Gör så här:
Skölj rucolan noga och låt ligga kvar en stund i kallt vatten. Ta upp och slunga i en handduk. Rosta hasselnötterna i torr stekpanna. Gnid sedan av skalen med en kökshandduk. Skär päronen i skivor. Dela granatäpplet och pilla ut kärnorna, men se till att inte få med hinnor. Smula osten i bitar. Blanda päron, nötter, rucola och ost. Strö på granatäpplekärnorna, de är så fina så de bör ligga överst.  Vispa ihop dressingen och ringa över, färdigt att servera på julbordet tillsammans med de traditionella rätterna.   


Kommentarer
Postat av: Jessica E

Hej!



TACK för tipset!! Jag har funderat på en julig sallad till julbordet, så jag kanske provar detta recept! Som du säger så är julmaten tung. Dessutom så har jag en gäst som varken äter kött eller kan äta mejeriprodukter. Så denna sallad utan ost skulle ju passa. (Eller ha osten som tillbehör)



En liten fråga om ditt fantastiska hår - inte ofta man ser tjejer med så vackert hår. Du skrev i ett inlägg att du tvättade håret en gång i veckan (!?) - hur fixar du det? Blir det inte fett & känns ofräscht? Kan du inte tipsa oss hur du får det hår så fint, ifall du har några knep?! Tack på förhand!

Trevlig helg!



KRAM

2009-12-11 @ 10:32:29
Postat av: Carolines hemligheter

God förmiddag, underbart väder i Sjöstaden/Stockholm idag, härligt! Har varit dålig på att uppdatera mig på favoritbloggarna de sista dagarna pga alldeles för mycket jobb och annat men idag jobbar jag inte och varvar städning med bloggläsning :-) Åhhhhh, jag är så avis på dina nya godbit från Louis Vuitton!!! Jag är (precis som du verkar vara, hihi) löjligt förtjust i LV och går i valet och kvalet mellan att köpa antingen en Noé, en Galliera eller just en Neverful framöver. Helst en av varje förstås men det vore nog att äventyra vår budget lite väl mycket ;-)



Nej, dags att återgå till dammsugaren! Hoppas att du har en härlig fredag, kramar!!!

2009-12-11 @ 11:08:58
URL: http://jagsaracaroline.blogg.se/
Postat av: Sofia

Ser god och fräsch ut!



Trevlig helg! Nu beger jag mig iväg till dagis för att se mina döttrar i luciatåget :)

2009-12-11 @ 14:29:11
Postat av: Ann-Louise

Fräsch sallad är min första tanke! Och god verkar den också som det mesta Ernst slänger ihop. Kan vara bra som alternativ!



Önskar dig en supermysig helg och fredagskväll!



Kramar

2009-12-11 @ 18:31:33
URL: http://annlouisesvarld.blogg.se/
Postat av: Sara

Låter riktigt gott. Den där Ernst, han kan han ;-) berätta gärna sen hur det gick :-) Ha en trevlig helg! Kram

2009-12-11 @ 18:37:51
URL: http://sarasdiary.blogg.se/
Postat av: Linda Halldén

Ja det lät faktiskt smarrigt! Kanske jag ska testa oxå :)

2009-12-11 @ 19:49:49
URL: http://tradgatan21.bloggplatsen.se
Postat av: Anna

Hej! Oj vad roligt att jag hamnade här! Vilket fantastiskt fint hem ni har med mycket inspiration!

Hit kommer jag definitivt komma tillbaka!

Ha en trevlig Lördag!



//Anna

2009-12-12 @ 16:01:05
URL: http://dromvillan2009.blogspot.com
Postat av: Marianne

Den där salladen kommer få sällskapa den traditionella rödkålssalladen på mitt julbord! :) Fin blogg förresten :)

2009-12-13 @ 20:24:43
URL: http://aianne.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0