Trattkantarellsoppa



Hittade en soppa som Monika Ahlberg har komponerat som jag tycker låter riktigt god och höstig, perfekt med ett glas rött till! 

Ingredienser:
9 dl trattkantareller, (eller 4 1/2 dl torkade)
3 msk olja
1.2 l hönsbuljong eller kalvbuljong
1 st rotselleri
3 st schalottenlökar
4 msk vetemjöl
1,5 dl vispgrädde
1 st äggula
salt och nymalen vitpeppar

Till servering:
0.5 dl hackad persilja
0.5 dl strimlad purjolök

Gör så här

1 Rensa svampen och fräs den i hälften av oljan på inte alltför hög värme tills den mjuknat. Koka upp buljongen och skala och tärna rotsellerin. Lägg över svampen i buljongen och låt koka tillsammans med rotsellerin i 10 minuter.
2 Skala och finhacka löken. Fräs den mjuk i resten av oljan. Pudra med vetemjölet och rör om. Späd med svampbuljongen och koka i 2-3 minuter under vispning.
3 Blanda vispgrädde och äggula om den ska användas. Vispa ner i soppan som nu bara ska värmas, inte koka.
4 Hacka persiljan och strimla purjolöken. Strö över soppan och smaka av med salt och nymalen vitpeppar. Servera med ett gott bröd.


Kommentarer
Postat av: Malin S

Mumsigt ! Jag shoppade med mig ett gäng trattisar från ICA idag men de ska bli förrättstoast ikväll. Som varmrätt fredagsmysklassikern Flygande Jakob. Blåbärssorbet till dessert. Ska bara jobba 13-18 och sen är det myskväll =D Ha en ruggigt härlig fredag Anna ! Kramar.

2008-10-31 @ 12:44:10
URL: http://malinsmacblogg.blogg.se/
Postat av: Zandra

Attans Anna-Panna att jag inte var vid datorn när du för en gångsskull va online ;-D

Hoppas du får en härlig Halloweenfredag!

och myser hela helgen lång.

hugges and kisses

2008-10-31 @ 13:29:00
URL: http://lillalallas.blogg.se/
Postat av: Hemma hos Katta

Mmm, Ahlberg kan sina grejer! Låter jättegott =) Här hemma blir det pasta precis som alla andra fredagar. Enda dagen i veckan H kan tänka sig att slopa strikt GI så jag är happy, happy!



Du missar väl inte Perrelli ikväll i Idol. SCHLAGER!! Tyvärr inte speciellt många höjdarlåtar men ändå.



Ha en supermysig Halloweenhelg nu, kraamar från Öret





2008-10-31 @ 17:17:43
URL: http://kattabloggen.blogg.se/
Postat av: Jessica

Hej! Måste bara säga hur superfint jag tycker ni har. Hittade in till din blogg för ett tag sedan.

Mattan från Ellos är det den som heter Sally eller är det den "vanliga" ryamattan? Har ju rabatt där så jag tänkte skaffa mig en matta.

/ Jessica

2008-11-01 @ 21:15:21
Postat av: Anna

Jessica:

Tack snälla Jessica för din snälla kommentar! Mattan heter Sally som vi hade/snart har igen =) Kram!

2008-11-01 @ 23:33:29
URL: http://starwoman.blogg.se/
Postat av: Carolin

Det låter jättegott - måste testas!

Jag hittade något riktigt smaskigt igårkväll också. Finns inne på min sida om du vill ha receptet.

Ha en skön söndag!

2008-11-02 @ 13:09:55
URL: http://ungkvinnas.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0