När vet man att det är dags?


Vita liljor är bland det finaste jag vet. Vissa anser att det är begravningsblommor
men det tycker inte jag.

Godmorgon tisdag!

Igår kväll så mådde jag inte särskilt bra. Mådde läskigt illa till och från, magen var stenhård och jag kände mig helt skakig i benen. Det var jobbigt att ligga, jobbigt att sitta och jobbigt att stå, inte kul alls! Vet inte varför och vart det kom ifrån, men idag mår jag bra mycket bättre igen efter en skön nattsömn. Så fort jag mår lite annorlunda än vanligt just nu så kommer tankarna att tänk om det är början på något? Maken/Myrans pappa föddes 5 veckor för tidigt, så om han är lik honom skulle han komma redan nästa vecka :-)

Ni som fått barn, hur började er förlossning och hur kände ni er dagarna innan? Vore väldigt intressant att läsa om ni vill dela med er, som vanligt heeelt frivilligt. 

Nu ska jag kila till jobbet! Heldagsmöte som inte känns speciellt lägligt att "slösa" hela sin tisdag på när jag har annat som måste hinna bli klart, men men!

Ta hand om er!

Kramar ♥

Kommentarer
Postat av: Tessan

Hmm, du borde nog ta det lungt idag och gå i sakta mak. Jag har tre barn som alla haft lite bråttom att komma ut. jag tror att kroppen reagerar när det varit lite mycket att göra så sakta ner på tempot man behöver inte vara en superkvinna när man strax ska föda. Glöm inte att sköta om dig! Kram!

2010-10-19 @ 07:58:10
Postat av: Emma

Hej,



Dagarna innan min prins kom så var jag nog piggare än vanligt men ändå väldigt trött kommer jag ihåg. Jag bunkrade liksom upp på sömn. Samtidigt fick jag en mindre blödning som jag var inne och kollade upp. Visade sig då att jag var öppen 3 cm redan så jag var väl lite förberedd på att något kunde hända.



Men så en kväll när jag satt på sängkanten och skulle lägga mig, så sträckte jag mig efter foten för att få av strumpan och ploff sa det så var det som någon stack hål på en stor vattenballong! Och då var lillen 4 veckor för tidig så vi åkte in och mitt i natten satte värkarna igång.. Och på morgonen därefter så kom vår lille!



Låter lite som du har förvärkar och det är fullt normalt att man oroar sig och tror att det ska sätta igång närsomhelst :)



Kram

2010-10-19 @ 08:00:57
URL: http://eachiswhoiam.devote.se
Postat av: Rebecca

God Morgon Anna!



Inte kul att må så; det förstår jag. Tyvärr kan jag ju inte ge dig några tips utifrån mig själv, men jag vet att du inte är ensam i att undra hur man ska veta när det faktiskt är dags. Den av mina väninnor som fick barn senast undrade många ggr om det var på g och åkte några grr in för koll. Men sen när det väl var dags, hade hon ändå så pass mkt ondare, att inte åka in, inte hade varit något alternativ. Så, på det sättet löste det sig för henne. :) Men alla är ju så klart olika.



Hoppas du får en fin dag!



Massor kramar!

2010-10-19 @ 08:12:31
Postat av: Zandra

Bra fråga! Jag har också börjat små fundera på de där... När vet man? Men många säger att man känner de.. haha Men såklart måste det vara olika.

Min kompis som har bf en vecka före mej mådde sådär som du för ett tag sen och då visade sej ett bebisen vänt på sej, då till rätt position. Sen kan de kanske vara så att bebis rör runt och rör nerver o annat som kommer o kläm... bara jag som spekulerar. Men ett par veckor till hoppas jag att Myris stannar inne :-P

KRAMAR

2010-10-19 @ 08:13:43
URL: http://lillalallas.blogg.se/
Postat av: Madelene

Kände mej oerhört trött och sliten den dagen allt började...sen gick vattnet när jag låg och vilade middag en lördag å det bara forsade vatten, ingen smärta och inga värkar då...ringde till förlossningen och eftersom vi var i v 33 så fick vi snällt packa väskan och åka mot NÄL...i bilen började molvärken som vá början till värkarna...fortfarande rann det vatten...när vi gick ifrån bilen till förlossningen var det fortfarande molvärk och vatten i hela byxorna å skorna...blev pölar på förlossningen i korridoren, skämdes massor över det =/

Sen blev det snabbt ombyte och in på ett undersökningsrum och UL, sen kortisonsprutor för att vår sons lungor skulle utvecklas lite snabbare....och dropp för att lugna värkarna..gjorde inte direkt ont men det värkte...Sen några dagar på sjukhuset med bara vila så att allt lugnade ner sej..sambon åkte hem och jobbade men efter 1½ dygn så ville sonen inte stanna kvar ändå, fick ringa efter sambon på kvällen vid 23 och vid 01 startade vårt förlossningsarbete och DÅ gjorde det ont....värkarna gjorde att jag mådde suuuuperilla, försökte stå och gå så mycket som möjligt men ryggen kändes som att den skulle gå av...fick lustgas och akupunktur mot smärtan och det hjälpte super....strax efter 06 på morgonen föddes vår Rasmus! =))

2010-10-19 @ 08:21:14
Postat av: Hanna

Grattis till er lilla myra! Jag fick en liten tjej för 8 månader sedan och för mig började det hela med att slemproppen gick cirka 10 dagar innan hon kom. Blev dock igångsatt pga högt blodtryck så hon hade nog kommit senare om hon själv fått välja. Jag kände inget speciellt dagarna. En del blir väldigt pigga men ngn sådan förändring kände inte jag då jag tycker att jag var oförskämt pigg under hela graviditeten. Det som hände igår är säkert inget att oroa sig för. Kanske måste du börja dra ner på tempot när du inte har så lång tid kvar nu. Det kan ju vara kroppen som säger ifrån. Ni har en underbar tid framför er. Lycka till!

2010-10-19 @ 08:32:16
Postat av: Anna

Hejsan!

Förstår att du tyckte det kändes läskigt och speciellt med första barnet. Själv så kände jag inget alls dagarna innan eller inte ens samma dag. När vi fick dottern hade vi varit bortbjudna på kvällen och sen på natten vaknade jag av illamående och ont i magen och förstod då att det var värkar, med sonen så jobbade jag på lördagen och på kvällen gick vattnet så det var bara att åka. Hoppas att du känner dig bättre idag, hälsningar Anna

2010-10-19 @ 08:35:43
URL: http://snuffiblomman.blogg.se/
Postat av: Malin

Jag födde barn på ditt BF, 3 dec, förra året (var också mitt BF så vår lilla dotter föddes på beräknad dag), så jag tycker det är lite extra roligt att följa din blogg + graviditet! Jag kände nog mest ingenting i kroppen förrän samma dag, då slemproppen gick på morgonen, sedan hade jag lätta värkar hela dagen (inte värre än att jag var ute och promenerade, kokade knäck och fixade och donade). Sedan sa det pang framåt kvällen, värkarna kom tätare och tätare, jag kräktes (ursäkta detaljen!) och sedan åkte vi in på natten. Kom in 02:50 och dottern är född 04.07.



Men även om jag inte kände något fysiskt att det var pågång hade jag ändå en annorlunda känsla i kroppen, som att det var dags!



Som sagt, barn bestämmer ju själva när de vill komma ut så ha BB-väskan packad!



Kram Malin

2010-10-19 @ 08:42:13
Postat av: emelie&hugo + lillan i magen

Med Hugo startade det kl.01:05 i vecka 39+1 - vattnet gick! Det sa bara splash! Helt otroligt häftigt!



HAde inga direkt känningar (förutom en del sammandragningar...) innan så det kom som en glad överraskning.



Värkarna kom igång efter 30 minuter. 05:30 var vi på sjukhuset, öppen 5 cm. 16:35 kom Hugo till världen.



//emelie

2010-10-19 @ 08:44:42
Postat av: Emma

Vår lilla Moa kom 3 v och 6 dagar innan BF och jag blev minst sagt snopen... Jag fick ont och kände mig mer otymplig än vanlig och plötsligt blev jag mycket kissnödig och upplevde att jag inte hade kraft att hålla emot. Första tanken var att det var vattnet som gått men jag förstod efteråt att det var slemproppen (läskig benämning). Sedan följde en fartfylld färd från Bohuslän hem till Jönköping där den blivande pappa befann sig... (var så inställd på att gå över tiden så vi hade aldrig kunnat förutspå att det skulle bli som det blev). Proppen gick vid 00.30 natten till onsdagen och vår Moa är född 14.31 onsdagen den 30 juli, 46 cm & 2710 g. Lycka till med er lilla myra! (Både jag och min bror kom före BF så med tanke på din makes brådska så kan nog myran kika ut lite tidigare han också)

2010-10-19 @ 08:46:04
Postat av: Nathalie

Hej Hej! Hoppas att du mår bättre med magen! Jag tyckte också att det var jätte svårt att veta när det var dags. Dagen jag började få värkar skulle jag ha 20 års fest för familjen, så jag hade lite annat att tänka på. Började få värkar vid 06 på morgonen, vid 11 började jag ana att det kanske var värkar, de kom var tredje minut, de gjorde inte ens ont! Kände mig jätte larvig när jag ringde in till förlossningen och frågade. Vid 17.00 började alla gäster komma, jag ogillar att visa att jag har ont så vid varje värk sprang jag in på toaletten.. Kände att det var lite ohållbart så vi åkte in och fick stanna kvar!

2010-10-19 @ 08:47:44
URL: http://nathaliebuller.blogg.se/
Postat av: Evelina

Hej! Min förlossning startade men molande värk/mens värk i ryggslutet och i nedre delen av magen, precis som mens värk. Det kom och gick hela natten och trappades succesivt upp. Inget illamående eller några andra tecken som jag märkte av. Vattnet gick hemma och då startade de riktigt onda värkarna, som jag även de kan beskriva som stark mensvärk. Hoppas er lilla myra stannar kvar i magen någon vecka till! Kram till er!

2010-10-19 @ 08:56:38
URL: http://levelina.webblogg.se/
Postat av: Anna

Hej.

Jag brukar läsa din blogg, men kommenterar nästan aldrig.

Nu kunde jag dock inte låta bli, kände igen mig precis i det du skrev. Dagen innan vår dotter bestämde sig att anlända så fick jag precis som du akut illamående. Dagen efter kändes det konstigt, svårt att förklara hur, men mådde illa och hade inte ont men mycket känningar. Lite senare satte det hela igång. Nu var detta 4 dagar före förlossning så väldigt välkommet :) men det kan säkert vara mycket annat också, du har ju en bit kvar och hoppas han vill stanna ett tag till.

Lycka till! Kram Anna

2010-10-19 @ 08:59:37
Postat av: Annas inspiration

Jag kände mig inte alls annorlunda i kroppen dagarna innan, var väldigt säker på att jag skulle gå över men prinsen kom en vecka innan.



Vi tittade på film på kvällen och det ilade till ordentligt i underlivet några gånger men det hade jag känt av innan också. La mig och vaknade av en värk. Jag förstod att det var igång när jag gick på toa och det rann lite blod, hade värkar var 5 minut redan så det gick JÄTTEFORT. Vaknade 23:30 och kl 02 var vi inskrivna på förlossningen, var öppeen 9 cm. Öpnnade mig säkert redan när jag satt i soffan...



Hoppas du mår bra idag,

kramar



2010-10-19 @ 09:04:58
URL: http://annasinspiration.blogg.se/
Postat av: Sara F

Molande mensvärk som ökar i intensitet tills värkarna kommer. Det går inte att missa ;-) I samband med det gick min slempropp i omgångar. Lite smärta till och från får du nog räkna med i slutet, det ingår liksom... Förstår att du är orolig, men man VET när det är på gång :-)

2010-10-19 @ 09:05:53
Postat av: Mia

Man känner när det är dags, jag lovar! Själv födde jag våran lilla prins fem veckor för tidigt, dvs i v. 35. Vattnet gick på eftermiddagen och jag hade inga värkar, men de kom sen - med besked, haha! Hela dagen, alltså innan vattnet gick, hade jag en märklig känsla av att något var på gång. Jag var bara tvungen att göra vissa saker som jag inte hunnit med ännu, typ storstäda förrådet och klippa luggen. Som om jag på något sätt kände på mig att det snart skulle börja och att jag absolut inte kunde ligga och föda med ostädat förråd och för lång lugg. =)

Spännande att följa din och Myrans resa! Kram!

2010-10-19 @ 09:05:54
Postat av: Malin

Jag hade lite små sammansdragningar till och från under de sista 6 veckorna, och trodde hela tiden att det kanske var början på nånting.

Men så, kände jag nåt som inte liknade något jag känt förut, som förlamar en och som inte blir bättre av att stå, sitta eller lägga sig ner. DÅ börjar det på riktigt!



Det gör sjukt ont så passa på att vila mellan värkarna. Stor lycka-till-kram Malin

2010-10-19 @ 09:10:10
Postat av: Vicky

Jag hade väldigt mycket sammandragningar dagarna innan det satte igång. Då blir magen så där jätte hård. Märkte inte ens när jag började öppna mig, hade bara lite ont i ryggen. Upptäckte det av en slump hos barnmorskan. Så då var det bara att åka in till förlossningen och plocka ut dem. 7 veckor för tidigt.



KRAM

2010-10-19 @ 09:10:31
URL: http://tvillingmamma.blogg.se/
Postat av: Cissi

Jag blev helt tokig när folk hela tiden sa att du vet när det är dax till mig när ja skulle föda barn! Men saken e den att man faktiskt vet de innerstinne;) På mig började de en fredag på stan,kände mig otroligt bajsnödig(he)då de hela tiden tryckte neråt,så gick hem,men de slutade aldrig o trycka på hur mycket jag än gick på toa...sen kom förvärkarna, jag hade ingen ro alls i kroppen,fick stå o vagga fram o tillbaka hela tiden. Man kan få förvärkar,men då slutar de sen efter en stund,men de gjorde inte dessa utan höll på hela natten o jobbigare o jobbigare blev de,tidigt på morgonen åkte vi in o jag va öppen,så in till förslossningen=) Där får man ju lite mer hjälp hur man ska ta sig igenom värkarna,sen föddes min son på eftermiddagen. Men kunde fortfarande inte fatta att jag va hans mamma o att jag precis fött ett så fint barn! Idag är han 2,5 år o väntar nu min 2:a i början av dec...o kan fortfarande inte fatta att jag är och ska bli 2barnsmamma! Just det ja,vattnet gick aldrig på mig,de gick på förlossningen,samt slemproppen! Alla e ju så olika! Men jag önskar dig massor med lycka till! kramar!

2010-10-19 @ 09:12:37
Postat av: towis

jag kände absolut ingenting innan och så plötsligt forsade vattnet när jag åt frukost en dag :)

2010-10-19 @ 09:16:53
URL: http://towis.blogspot.com
Postat av: Camillasnyahemem

Jag kan tyvärr inte hjälpa dig eftersom jag själv förlöstes med kejsarsnitt utan att det var "på g". Men hård mage tror jag är en (för)värk, kanske har dina förvärkar satt igång? Hoppas du mår bättre idag, illamående är ju så trist. Kram!



Ps. Det finns forum där du kan läsa dig less på ämnet, typ familjeliv, men det vet du säkert redan.

2010-10-19 @ 09:20:30
URL: http://www.camillasnyahem.se
Postat av: Natalie

Det kan vara en förberedelse för kroppen..

Själv började min förlossning men värkar. Jag hade pinvärkar i flera dagar och det blev väldigt utdraget. Jag hade samma funderingar som du när jag skulle ha min dotter. Jag frågade runt, hur känns värkar. Alla sa till mig.. Natalie det känner när det är värkar.. Det var ju inget svar tyckte jag. tills jag frågade min mamma.. Då sa hon att värkar känns som menssmärtor fast väldigt mycket värre.. Då fick jag äntligen en känsla på hur det kunde kännas.. Min mamma hade rätt. Det var så jag kände det!! Hoppas lille Myran stannat inne tills det är dags. Kram

2010-10-19 @ 09:21:58
URL: http://nataliesdagar.blogg.se/
Postat av: Jessica - bymom.se - illustrationer som är överförbara till textil

Har en liten känsla av att just runt veckan du är i nu är som jobbigast eftersom bebisen står som högst. Kanske är så att han ligger och trycker uppåt och det ger illamående som i sin tur ger utmattning och skakiga ben? Ring barnmorskan om du är osäker... min andra graviditet var helt annorlunda och jobbigare än första, ringde dit ofta och blev lugnad :-)

2010-10-19 @ 09:32:55
URL: http://bymombloggen.blogspot.com/
Postat av: Petra

Hej,



Det värsta svaret är att "du KÄNNER när det är dags" men ja, lite så är det faktiskt trots att man aldrig fött barn förut.

Jag har fött tre barn, jag har haft förvärkar tidigt och sammandragningar väldigt tidigt i alla tre graviditeter.

Man undrar om man verkligen ska veta när det sätter fart, hur ska man känna skillnad osv men det vet man när man väl är där.

Det är jättesvårt att sätta sig in i innan man är där men det är tyvärr så.

Sen är alla olika smärttåliga så vissa orkar med att ha "ont" jag skriver med "" för hur ont det gör är olika det också.



Det man kan gå på är ju om värkarna håller i sig lika länge och kommer med jämna minuters mellanrum och att det inte trappar av.

Man kan ta en dusch eller ett bad om inte vattnet har gått för då vet man ju direkt att det är på G. Om värkarna går över medans man ligger i vattnet eller står i duschen så är det förvärkar, de kan ju iofs mildras medans man är i men startar de igen så får man klocka de.



Det är nog bara du själv som kan känna när det verkligen är på gång.

Kroppen är fantastisk på det sättet, den liksom sköter saker själv.



Jag är knäpp men jag älskar att föda barn, jag tycker det är så otroligt häftigt att våra kroppar fixar det mesta i en förlossning utan hjälp bara man tillåter kroppen att göra det den ska.

:)



Var i värken, andas dig igenom den och gör det som får dig att känna dig så bekväm som du kan även om det gör ont.



Hoppas din förlossning blir ett positivt minne för livet. :)



Kram från mig

2010-10-19 @ 09:32:56
URL: http://blogg.mama.nu/petra
Postat av: Sandra

Med mitt första barn hade jag lite känningar som mensvärk ungefär ett drygt dygn innan värkarna kom. Hade inte haft några förvärkar innan som vissa har flera veckor innan det är dags. Den gången startade förlossningen med att vattnet gick och då övergick förvärkarna till riktiga värkar. Med mitt andra barn kände jag bara att det tryckte lite nedåt men var och hämtade barn nummer ett på dagis som vanligt och först vid middagen började det komma lite sammandragningar som en kom tätare och tätare. Hon föddes sen sent den kvällen. På något sätt vet man när det är på riktigt till skillnad mot "falska" värkar. Ett bra tips är att ta en alvedon och vila om man är osäker. Är det inte dags så försvinner värkarna då.

2010-10-19 @ 10:00:24
Postat av: Milla

Jag fick ont i ischiasnerven ca 2 veckor innan förlossning. Slemproppen kom ut under ca 5 dagars tid innan det satte igång. Slem blandat med bruntoch rosa blod. Kände inget speciellt förrän ca 2 dygn innan. Förvärkarna pågick bara i ca 8-12 timmar innan de riktiga värkarna började ca 1 dygn innan. Jag gick och väntade i kanske 3 veckor och ville känna värkar, ville att det skulle sätta igång. Man är så ivrig. Men efteråt inser man att man aldrig kan vänta för länge på det goda.

2010-10-19 @ 10:03:42
URL: http://powerpuffran.blogg.se/
Postat av: Nina

Jag hade ju en klassisk skolboksförlossning där vattnet gick. Då blir det rätt uppenbart vad som är på gång... Det jag kan tänka på nu i efterhand men som jag inte kopplade just då var att jag mådde fruktansvärt illa dagarna innan förlossningen och kräktes av maten nästan vad jag än åt. Annars hade jag inga förvärkar, knappt några sammandragningar, ingenting. Du kommer nog att känna vad som är på gång när det väl händer och du, om Myris kommer nu så blir han lite liten till en början men det kommer att gå jättebra det med! Tänk på vår gemensamme bekante vars som föddes på 890 gram tre månader för tidigt... Han väger nu ungefär två kilo och är på väg hem från sjukhuset! Det var turbulent för familjen men det gick det med! Ha en härlig tisdag och försök att inte oroa dig, det blir som det blir i alla fall! Kram

2010-10-19 @ 10:08:44
URL: http://ninabloggar.blogspot.com
Postat av: Sofie

Båda mina förlossningar har startat med att vattnet gått och sedan onda och täta värkar så att jag inte kunnat stå upp.

Säger säkert som många andra "Du vet när det är dags" ;)



Om Myran skulle komma för tidigt så önskar jag dig redan nu LYCKA TILL



Kram!

2010-10-19 @ 10:10:13
URL: http://frusofie.se
Postat av: Sjantika / Anniken

Jag hade precis sådär, ända från 4e månaden! Förvärkar och sammandragningar, ibland kunde man knappt stå upp! Men min barnmorska lugnade mig med att säga att det var inget att oroa sig för, bara lyssna på kroppen, stanna upp och slappna av, då släpper det. (Lätt för henne att säga ;)



Sen kan jag nog inte säga så mkt om själva förlossningen, då jag hade ont i 2 timmar, sen var han ute! Tyckte inte alls det var farligt, sa tydligen inte ens "aj"! (Själv minns jag inte så mkt, lustgasyrade mest!) Men man känner när de e dags "på riktigt", ingen tvekan! Men att ha mkt förvärkar i slutet e ju vanligt, nästan ett måste, livmodern värmer ju upp för den stora dagen!! Spännande det börjar bli nu, ja e så nyfiken!!

2010-10-19 @ 10:26:55
Postat av: madelene

Hej!

Tänk om det vore så enkelt att skriva " När det är dags så känner du det i hela dig, går inte att ta miste" :)

Men det säger ju inte en förstföderska nåt kom jag på sen...

Med alla mina 3 barn så har jag blivit ovanligt pigg dagarna innan och börjat "boa" jag har bakat en massa, handlat hem mat så det finns massa gott,och städat. Visst är det konstigt att kroppen får dessa signaler innan man vet att man ska åka in snart.

Hos mig har det satt igång med värk i svanken, spänd mage och "darrningar" i ljumskarna och sen har det bara gått så snabbt. Min längsta förlossning från första värken tog bara 3 timmar, den kortaste 1,5 timme.

Framförallt värken i svanken och att magen har spänt sig väldigt mkt har varit mina tecken. Då har jag gått ut och gått för att snabba på det hela :)



Såå spännande att det snart kanske är dags :)



Ett tips: köp med dig någon lite burk salva eller olja att smörja dina bröstvårtor med om du ska amma. För du kommer säkert ha ont i dom efter ett tag innan bebisen lärt sig suga rätt.

Minns att jag satt som på nålar i början för det gjorde så ont så då önskade jag att man hade nåt att smörja med.

Eller så kanske din myra kan det där direkt så du slipper dessa problem.



Kram och lycka till

2010-10-19 @ 10:44:55
URL: http://munktorpsfamiljen.blogspot.com
Postat av: Lisa med Stella By Stardust

Varje kväll frågade min man; "Kommer det börja inatt?". Varje kväll svarade jag tvärsäkert "Nej, inte inatt".

Men helt plötsligt en natt/tidig morgon vaknade jag vid 04.30 och kände värkar. Det gick inte att ta miste på. Och inga tecken på något i förväg - förutom slemproppen som försvann i två omgångar veckan innan (typ 6 dagar innan + 2 dagar innan). Och därför trodde jag inte att jag skulle gå över (vilket jag inte heller gjorde, kom 2 dagar innan) - men väntan var tråkig och oviss för det.

2010-10-19 @ 10:46:54
URL: http://stellabystardust.wordpress.com
Postat av: Malin

Med tanke på att du inledde gårdagens inlägg med att dagen gått i 200 så är det inte så konstigt att du mådde som du gjorde igår kväll. Även om du tycker att du i stort mår som vanligt måste du inse att du ansvarar för ett litet ofött liv som inte alls mår bra av att mamma stressar runt som en tok eller jobbar på som vanligt. Kom ihåg att varva ner, ta det lugnt, särskilt som du tänkt jobba fram tills det är dags så måste du dra ner på tempot när kroppen säger ifrån som den gjorde igår.

För mig började det med att mitt vatten gick, så jag tillhör undantaget, för de allra flesta går inte vattnet utan hinnorna spräcks inne på förlossningen. Du kommer att veta när det sätter igång så det behöver du inte oroa dig över, och är du det minsta orolig eller tycker att nåt känns konstigt så ring förlossningen och rådfråga. Du kan aldrig ringa förlossningen för många gånger eller ställa för dumma frågor, deras jobb är att ta hand om oroliga blivande föräldrar och svara på frågor.

2010-10-19 @ 10:50:18
URL: http://www.karhed.se
Postat av: jackie

Vår dotter kom 1 månad för tidigt, så jag var absolut inte förbered! Jag var helt säker på att jag skulle gå över tiden :)

Vet egentligen inte hur jag mådde precis innan, var inget jag tänkte på. Var ju såå säker på att det skulle dröja innan hon kom ut.

Men en sak var att jag fick ont i ryggslutet några dagar innan. Jag trodde ju att det berodde på att jag hade ansträngt mig för mycket... men nu när man tänker tillbaka vet jag ju att det var förvärkar:)

(trodde först att man skulle få ont framme vid magen, men jag hade endast ont i ryggenslutet)



Så vid 22.30 gick vattnet helt plötsligt när jag satt i soffan. Helt sjukt mycket vatten :)

Värkarna började kanske efter en halvtimme.

Jag sprang runt i huset och försökte komma på vad man skulle ha med sig till BB, för någon väska var definitivt inte packad.

Åkte in efter 2 timmar hemma, sen är hon född 05.55 på morgonen. Så gick hyfsat snabbt.

Hade endast lustgas, och det funkade jätte bra för mig.

Fast fick stanna på sjukhuset i en vecka, för hon vägrade äta och hade gulsot.



Hoppas du förstod lite av min förlossning..

Och kan säga att jag knappt hade läst något om förlossning, och det gick jätte bra ändå. På något konstigt sätt vet man/kroppen precis vad man ska göra :)

2010-10-19 @ 11:00:19
Postat av: MissGoldie

Man tror inte att man kommer att veta när det är dags, men det gör man! Jag gick 10 dar över tiden, hade inga känningar alls kvällen innan hon föddes. Sprang på stan hela måndagen och på natten vaknade jag av värkar. Det var de första värkarna jag haft under hela graviditeten, så jag visste att det var "the real thing". I och för dig hade jag ju gått så pass mycket över tiden att jag visste att nåt måste ske snart, kan ju vara svårare att veta om det är på riktigt om det händer innan BF. Men bättre att åka in för en kontroll då och ev. bli hemskickad än att inte åka in alls!



Jag åkte in till förlossningen kl 7 på morgonen, var då öppen 5-6 cm redan! In till salen genast och eftersom jag öppnade mig så snabbt hann jag inte få bedövningen i tid. Agnes föddes kl 11.07, ca 7,5 h efter första värken. Tycker det var en drömförlossning, hoppas nästa blir likadan. Jag har BF med nr.2 den 21:a december. Lycka till med allt!

2010-10-19 @ 11:40:43
URL: http://missgoldies.blogspot.com
Postat av: Sofia

Jag minns att jag klippte vinbärsbuskarna och hade så ont i ryggen, fick senare på kvällen ont i magen ungefär som mensvärk. När mitt vatten gick på morgon sidan och de första timmarna på förlossningen trodde jag att jag hade förvärkar.

Men när barnmorskan ville titta hur öppen jag var så syntes det lilla huvudet:) Så det gick fort och lugnt till. Förstföderska.

2010-10-19 @ 11:43:51
Postat av: C

Du kan höra med din mamma el. om du har ngn syster som fått barn om de gått över tiden el. fött tidigare. Vanligast bland förstföderskor är ju att man går över.



Mitt vatten gick mitt i natten 5 dagar före bf. Jag hade fått lära mig att det INTE är som på film - dvs att de forsar ut vatten! Men så var det för mig! Det var som en flod!

Efter det hände ingenting. Inga värkar ingenting. 2 dagar väntar man då på att kroppen skall komma igång av sig själv, men det gjorde det aldrig för mig så jag sattes igång efter 2 dygn. Jag kände inget särskilt dagarna innan vattnet gick.



Att magen din är stenhård beror på sammandragningar (men de vet du säkert redan). Livmodern övar sig. Jag hade såna från ca halva grav.



Lycka till med allt! :)

2010-10-19 @ 11:46:11
Postat av: Sandra

Hittade hit genom Mia och känner att jag vid tillfälle måste läsa bakåt i tiden, vilken vacker blogg du har. Och grattis till att snart bli mamma!

Kram

2010-10-19 @ 11:51:55
URL: http://storstadstockholms.blogspot.com/
Postat av: vera

blodsockerfall??

2010-10-19 @ 11:55:34
Postat av: Therese

Låter ju som förvärkar, behöver ju inte vara något farligt men jag skulle kolla med BM så det inte börjat öppna sig innifrån. Mycket jobb och stress påverkar mer än man tror och fast man själv inte känner av det. Det finns ju en anledning till att man att en graviditet är 40veckor så kolla upp det så du känner dig trygg. Jag hade liknande besvär och blev sjukskriven. Lycka till!

2010-10-19 @ 11:57:47
URL: http://theperfectwife.blogg.se/
Postat av: Raghda

Hejsan!

Ville bara säga hur mycket jag gillar din blogg!

Jag var med min kusin under hela hennes graviditet, om du har ständigt ont mellan låren så dröjer det inte mer än två veckor innan barnet kommer :)

När jag säger ''ont'' då menar jag inte jätteont men det ska kännas mellan låren!

Lycka till!

2010-10-19 @ 12:11:58
URL: http://raghda.blogg.se/
Postat av: Nina - Glamourmamman

Antar att du redan ahr fått massor av kommentarer, men jag bidrar md min erfarenhet också ;-)



Jag tror att det är vanligt att sådana känningar som du hade igår, kan komma då och då även om det inte sätter igång på allvar. Men det KAN ju vara på G också, det vet man ju inte :-)



Jag själv kände inget speciellt innan mina söner föddes, inga förvärkar och så. Möjligtvis att jag var rastlös och lätt illamående dagarna innan, men det hade jag å andra sidan varit ganska ofta veckorna innan.



Ska bli spännande att följa dig nu, den sista tiden innan Myris kommer :-) Bra att du vilar mycket på kvällarna och helgerna, ifall det drar igång snart... Hoppas att du har mått bra idag!



Kramar Nina

2010-10-19 @ 12:14:53
URL: http://glamourmamman.blogg.se/
Postat av: Raghda

Hejsan!

Ville bara säga hur mycket jag gillar din blogg!

Jag var med min kusin under hela hennes graviditet,

om du har ständigt ont mellan låren då dröjer det inte mer än 2 veckor innan barnet kommer!

När jag säger ''ont'' då menar jag inte jätteont men det ska kännas mellan låren.

Lycka till! :)

2010-10-19 @ 12:15:15
URL: http://raghda.blogg.se/
Postat av: pillan

Hade inga förvärkar med någon av mina tjejer. Därför trodde jag att det var förvärkar när det satte igång... Filippa startade med vattenavgång och då känns det mer på riktigt!

//PIllan

2010-10-19 @ 12:28:45
URL: http://hemmahospillan.blogg.se/
Postat av: fia

Inte tycker jag att liljor är begravningsblommor . Jag tycker dom är så fina .

2010-10-19 @ 12:50:49
URL: http://fiasdrommar.blogg.se/
Postat av: Hanna

Hej!



JAg kan bara säja att jag kände ingenting dagen innan, var ute och käka med tjejerna och allt var som vanligt. Vaknade på natten att vatten gick, sen var det bara att åka till förlossningen. Men det är ju olika för alla! Lycka till med allt.



PS. Måste säja att du är förbannat fin jämt och ständigt!

2010-10-19 @ 12:57:35
Postat av: Nilla

Jag älskar också vita liljor!

Lycka till med kommande förlossning. Mina finns här:

http://tankebubblor.blogg.se/2005/august/mina-forlossningar-kort-version.html

2010-10-19 @ 13:56:04
URL: http://tankebubblor.blogg.se/
Postat av: Malena

Jag fick Ludvig 15 dagar för tidigt! Hade känt på mig hela tiden att det skulle bli tidigare och gissade på den 6 Juni och det blev den 5 Juni så det var inte så illa gissat! :)



Min förlossning startade med att vattnet gick och sen fick jag krystvärkar direkt efter det. Kände allså inte öppningskedet eller förvärkarna. Jag hade sammandragninagr sedan v 22 någonting och det var säkert så att jag hade hunnit vant mig vid dom så mycket att jag inte kände förvärkarna. Jag hade ju ont dagarna och nätterna ändå.

Trodde flera gånger att det var på gång då jag fick extra ont eller när det kändes att huvudet borrade sig ner i beckenet. Ibland gick det inte sitta på en stol. Men då var det ändå en månad kvar innan det var dags på riktigt.



Det händer så mycket i kroppen och allt är förberedelser på vad som komma skall.



Kankse är det så att du har sammandragningar nu och att din kropp kanske är ovan med det och reagerar.

För du har väl inte haft det så mycket innan va?

Vilar du tillräckligt mycket?



Jag tycker absolut att du ska kontakta din barnmorska om du känner dig orolig. Det är alltid skönt att ha kontakt med henne så amn vet vad som händer i kroppen.



Är det kväll eller helg kan man ringa till förlossningen och få komma på undersökning där. Man behöver inte känna sig nojig för att det är en del tid kvar. De är verkligen super hjälpsamma!



Jag var ju jätteenvis och ville inte alls åka till förlossningen för jag kände mig dum och var rädd att de skulle tycka att jag tog upp deras tid. Men jag åkte dit flera gånger när det kändes konstigt.



Ta hand om dig och lyssna på kroppen!

Se till att vila lite.



Man vet med hela kroppen när det verkligen ÄR dags! :)



Stor kram!!

2010-10-19 @ 14:10:45
URL: http://malenasplace.blogg.se/
Postat av: Kidelinbloggen - Therese

När jag läste överskriften fick jag en stor klump i magen. Jag min "klant" förstod ju ingenting när Saga var på g ut alldeles föt tidigt. Det var ju ca. fyra månader innan bf och som förstföderska är det ju inte helt lätt att veta vad som är "normalt" och inte. Jag hade dock haft onda sammandragningar ett par dagar innan som kom och gick, och tillslut började jag blöda. Men inte förrän jag kände hinnblåsan ända nere förstod jag att det verkligen var något helt galet och då hade jag öppnat mig en bra bit. Ca. en månad senare när det inte gick att hålla längre började det igen med att jag blödde.

Mitt fall är ju kanske inte något praktexempel att "gå efter" men...

Jag hoppas ditt tillstånd känns bättre idag och att lillmyran stannar i magen ett tag till:) Kram kram

2010-10-19 @ 14:24:19
URL: http://www.kidelin.se/blogg
Postat av: Gabby

Hade fruktansvärt ont dagen innan & speciellt på kvällen! Kände på mig att ngt var på gång & började packa ner det sista både till mig & min sambo. Mkt riktigt gick vattnet kl sju på morgonen;) Kram fina!

2010-10-19 @ 15:02:29
URL: http://gabbylita.blogg.se/
Postat av: grommis

Da jeg fødte vår datter i februar i år startet det med rier i 3 tiden på natten. Tok seg opp litt etter litt, vi dro på sykehuset i 11 tiden og 19.45 på kvelden dagen etter var hun ute. Jeg hadde ikke noe "forvarsel" på noe som helst måte, det startet rett på rier. Tror alle fødsler er veldig ulike! Det er så spennende! Snart er det dags for dere også. MASSE lykke til, det er stas å få lov til å følge dere:)

2010-10-19 @ 15:10:24
URL: http://grommis.blogspot.com
Postat av: Cissi

Hej! Foljer dig med spanning nu nar det ar sa nara... Tror att vetskapen om nar det ar dags ar lika individuell som sjalva forlossningen.

For mig gick det till sa har. Hade som du en bra graviditet och madde battre an vanligt hela tiden. Dagen mina varkar borjade var vi hos barnmorska pa kontroll. Jag kande mig lite hangig och hade en pytteliten blodning. Eftersom det var 1 dag efter BF blev jag skickad till BB for kontroll och for att fa tid for igangsattning 1 v senare. Allt sag bra ut. Framat sex-tiden borjade jag inse att baby nog var pa vag, dock inga varkar annu. Tre timmar senare var varkarna i full gang. Ringde BB, de tyckte jag skulle vanta med att komma in eftersom jag kunde prata fortfarande. Jag duschade och andades men vid midnatt kunde jag inte prata langre sa min man fick ringa BB o Taxi for den korta resan till BB. Da hade vattnet annu inte gatt. Gick tva timmar senare. Under forlossningen tog jag lustgas sa tyvarr ar minnet inte sa klart over vad som hande sedan, fast med tanke pa smartan hade jag kanske inte kommit ihag nagot anda. Hur som helst, det gjorde ont, men det gor det ju. Och jag hade tur for kl 4.30 var en frisk o fin baby ute.



Men innan hon kom dromde jag mycket och brot ocksa ihop o grat med jamna mellanrum da jag trodde att hon dott i magen fast hon nog bara sov. Brukade vacka henne med lite buffar bara for att vara saker...



2010-10-19 @ 15:32:20
Postat av: Annica

Tror inte det finns något "facit" för hur det känns dagarna innan, jag har fött tre barn och även om en sak var gemensam (tiden från första värk till allt var klart gick på 3-4 timmar) så började de helt olika. Jag hade blivit intutad att du känner när det är dags för det gör ont ända bak i ryggen, men på första barnet kände jag bara typ menssmärtor. Andra barnet började fostervattnet att droppa någon timme innan och tredje barnet gick slemproppen och sedan drog det igång.

Men livmodern behöver träna upp sig inför förlossningen så därför blir den hård ibland och man kan uppleva förvärkar långt i förväg.

Hoppas myran inte är lika snabb som sin pappa utan håller sig inne i värmen i några veckor till. Och lycka till!

Kram Annica

2010-10-19 @ 15:44:00
URL: http://annicaostlund74.blogspot.com/
Postat av: Emmy

För mig började det med att vattnet gick när jag sov! Kände inte ett skvatt innan! Efter vattnet gick började värkarna komma smygandes.



Men jag har hört att det inte är så vanligt att vattnet går först, innan värkarna. (det är bara på hollywoodfilm haha)



Hoppas er myra stannar kvar tills han är helt färdigbakad :)

2010-10-19 @ 15:57:49
URL: http://emmyt.blogg.se/
Postat av: Ulrika

Jag minns att jag flera gånger kände mig "konstig" och tänkte att det alldeles säkert snart var dags. Men ingen av de gångerna hände det nåt utan när jag allra minst anade det. Dagen innan förlossningen kände jag mig som vanligt och låg på alla fyra och skurade altangolvet inför vår husvisning. Haha! Inte kunde jag ana då att jag 12 timmar senare skulle få min första värk som senare resulterade i vår dotters födelse... :-)

2010-10-19 @ 16:29:11
Postat av: Pea

Jag kan säga att precis så kändes det för mig. Jag kunde nästan vara helt säker på att "nu är det dags" men det var det inte, jag gick 5 dagar över tiden. Min förlossning började med att det var som en vanlig kväll och jag skulle gå till sängs för att läsa lite. När jag legat en stund börjar det plötsligt forsa vatten. Jag blev väldigt chockad och fattade först inte riktigt vad som hände, men sedan blev det bråttom för då började även värkarna att komma. Lycka till!

2010-10-19 @ 16:29:59
Postat av: Mrs_A

Åh liljor är också min favoritblomma, men jag tycker att de doftar så illa när de stått ett par dagar....vet inte om det bara är mina liljor som blir så :)



2010-10-19 @ 16:34:16
URL: http://emiracle.blogg.se/
Postat av: angelica

Hej Anna! Har tre egna och det går inte generellt att säga hur det känns innan det är dags.. Väldigt individuellt! Men jag har i alla fall mått betydligt bättre dagarna innan, liksom lite lugnet före stormen.. Just för att man ska kunna vila lite innan det är dags! Men förvärkar kan komma ett par tre månader innan så det är inget du ska ta som något tecken på kommande förlossning! Däremot lugnar i nästan alla fall knytet ned sig precis innan det är dags. Även den lille behöver väl hämta krafter! För man har ju hört att om det är tufft för oss så är det inget mot hur bebisen har det! Du kan vara helt lugn, du kan inte missa när det verkligen är dags för din bebis att födas :)

Lycka till! //A

2010-10-19 @ 17:39:22
Postat av: Madde

Konstigt nog började jag med fraser som jag måste hinna detta nu och jag vill äta detta nu innan det är dags känndes som kroppen visste att det var dags och förberedde sig.kände att Filip bökade onormalt mycke och länge i magen, han hade bestämt sig för att komma ut och mkt riktigt precis när jag och min sambo lagt oss till rätta i sängen gick vattnet. Blev både rädd och glad för visste ju att nu är det dags, konstig känsla som inte går att föreställa sig innan

2010-10-20 @ 17:57:24
URL: http://mrsmaddy.blogg.se/
Postat av: Anonym

Nu ska jag berätta om ett tecken som ingen talar om. Man blir väldigt lös i magen några dagar innan förlossningen startar. Jag trodde jag var magsjuk, men så kröp det fram att kroppen "tömmer sig" innan det är dags.... Ingen som är äckelmagan här hoppas jag1

2010-10-20 @ 20:21:59
Postat av: Helén

Åh, för snart 2,5 månad sedan fick jag mitt första barn. Kände absolut ingenting dagarna innan och vattnet gick på morgonen klockan sex när jag låg och sov. Fyra dagar för tidigt. Spännande och oerhört pirrigt. Kommer ihåg att jag skakade där jag satt på min stol i köket och ringde förlossningen. Och varför ingen berättade att vattnet skulle fortsätta rinna hela tiden, det önskar jag att jag visste. Lycka till Anna, du har en fantastisk resa framför dig. Hur häftigt som helst!

2010-10-20 @ 20:48:56
Postat av: Desiree

hej. Liljor är absolut inte begravningsblommor. jag pluggar till florist och stött på många florister och aldrig hört de. Dem är super fina och doftar ljuvligt :D kram

2010-10-22 @ 20:22:26
URL: http://desireeberglund.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0