Oktoberregn & förberedelser


Denna mörka choklad med chili från Lindt fick följa med hem för
ett tag sedan från mataffären, men sedan har den fallit i "glömska".
Men ska nog tjuvstarta helgen med en liten bit här under kvällen
och se om smakkombinationen faller mig i smaken. 


Promenixen hem denna eftermiddag var allt annat än mysig. Oktoberregn med allt det för med sig med blåst, regn och hala löv på marken. Helt slut nu när jag väl satt foten innanför ytterdörren. Känns som jag växt i storlek bara sedan förra helgen och myran där inne är oerhört aktiv och har varit nu några dagar. Bökar, buffar och håller på som en vilde. Någon som vill ut kanske? 

Tror det börjar bli hög tid att skaffa sig information om själva förlossningen för än så länge har jag inte läst på överhuvudtaget om vare sig olika typer av smärtlindring eller förlossningens olika faser. Har känts  väldigt avlägset och förlossningen är inget som jag varken funderat eller oroat mig över i någon större utsträckning hittills. Vet bara att det är något man måste gå igenom på ett eller annat sätt där längre fram för att få den där lilla gullungen i sin famn. Men nu är det om någon vecka bara ynka 50 dagar kvar och vem vet, bestämmer sig lillmyran för att komma före beräknat datum så kommer jag stå totalt handfallen. Så dags att läsa på lite tror jag bestämt. Har ni något bra tips på literatur som jag kan kika på hojta gärna till!  

Nu ska jag fixa iordning en stor kopp chaite med smak av kanel/kardemumma och krypa upp i soffan till sista delen av "Förkväll". Undrar ni över utseendet på bloggen är det bara tillfälligt den ser ut så här...

Kramar ♥

Kommentarer
Postat av: Suzanne

Hej!



Jag har läst din blogg ett bra tag, kommenterat nån enstaka nångång bara så nu tänkte jag slå till med en kommentar då graviditetsämnet är ett ämne som står mig varmt om hjärtat =)



Jag är själv gravid för tillfället, vi befinner oss just i nu vecka 12 (11+1) och det är vårat 3:e barn som vi väntar. Tidigare har vi en dotter på 5 år och en son på 3½ år. Barn är verkligen livet och den absolut största glädjekälla som finns =)



Det finns flera bra böcker att läsa som handlar om graviditet och förlossning och ett tips är att söka på exempelvis Bokia, Akademibokhandelns eller nån annan litteratursida här på internet - en uppsjö av olika titlar kommer att "ploppa" upp.



Ett annat tips är olika sidor här på Internet.

www.gravid.se

www.niomanader.se

www.growingpeople.se - dessa är några sidor som jag brukar uppsöka lite då och då, under alla våra graviditeter faktiskt.



En annan favorit när det gäller bilda familj som ligger mig varmt om hjärtat är www.familjeliv.se

Här kan man bilda sig ett eget konto och stifta bekantskap med mängder av andra människor. Det finns diskussionstrådar för precis allt i deras s.k. forum där man kan "prata" med andra människor som befinner sig i liknande situationer.



Jag önskar dig en fortsatt underbar graviditet och en lika underbar förlossning - och till sist men definitivt inte minst; ett underbart liv med eran lilla Myra =)



Stor kram från Suzanne i Sundsvall

2010-10-07 @ 18:04:55
URL: http://snuzen.blogg.se/
Postat av: Leia ♥

Ska du göra något speciellt med designen eftersom att detta bara är tillfälligt?

2010-10-07 @ 18:06:47
URL: http://leiabloggar.blogg.se/
Postat av: Anna - Starwoman ☆

Suzanne:

Tack snälla för alla dina tips och stort grattis till det tredje lilla miraklet i din mage. Vad mysigt att ni redan har både en flcika och en pojke och så en liten till på tillväxt =)



Hoppas ni får en underbar kväll!



Kramar/Anna



Leia:

Nej det är Blogg.se som håller på, så inte jag själv som gjort att det ser ut som det gör. Skulle dock vilja ändra min sida till en mer personlig och egen look på bloggen, men är totalt värdelös på detta med att fixa med kodmallar och liknande :-)

2010-10-07 @ 18:12:33
URL: http://starwoman.blogg.se/
Postat av: Therése

När man väl är inne är regnrusket kanske mysigt =). Njut av kvällen med chokladen och teet (som hos mig är en stor favorit och får mig att längta tills marken täcks av ett vitt snötäcke)

2010-10-07 @ 18:40:21
Postat av: Jennie

Jag är i v 32 nu och läser 'Att föda' av Gudrun Abascal, den är informativ och rakt på sak, klart läsvärd. Finns i pocket.



Har också läst 'Innan du föder' av Anna Wilsby (Profylaxgruppen). Jag tyckte att den boken var superbra, den väcker många bra tankar och funderingar inför förlossningen och jag tror att man har nytta av den boken även om man inte går själva profylaxutbildningen (som jag dock varmt kan rekommendera!).



Hoppas du får nytta av tipsen!

2010-10-07 @ 19:13:53
URL: http://jennnie.blogg.se/
Postat av: Nina - Glamourmamman

Oj, jag kände knappt igenom mig först :-)



Angående litteratur om förlossning så MÅSTE du bara läsa Anna Wilsby´s Innan du föder! Min bibel :-) Har skrivit mycket om den innan i min blogg, jag älskar hennes synsätt på att föda!



Nu blev jag också sugen på choklad - attans ;-)



Kram & Trevlig kväll!

2010-10-07 @ 19:16:54
URL: http://glamourmamman.blogg.se/
Postat av: Sofia

För mig blev det så att jag födde båda mina barn med kejsarsnitt men när jag förberedde mig innan tyckte jag faktiskt att häftet man fick på MVC var väldigt bra.



Jag tror det är en balansgång mellan att känna sig förberedd och ha "läst på" och att läsa för mycket, särskilt på forum, där jag tycker det finns en tendens till att folk går över gränsen och pratar en massa smörja för att provocera.

2010-10-07 @ 19:18:14
Postat av: Utopiahelen

Gudrun Abascal har skrivit två böcker som är super. Denna tyckte jag var den enda man behövde läsa innan förlossningen. http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9172320427

2010-10-07 @ 19:29:51
Postat av: Ina Jacobsen

sv: ja, tänk vilja mång miljonbelopp vi hade suttit inne på då ;)



du gör mig chokladsugen! och jag som ska sluta...



ha de gott

2010-10-07 @ 19:42:32
URL: http://maklarstudenterna.blogg.se/
Postat av: Maja/Cactusvit

Vad mysigt med alla buffar och aktivitet i magen, själv njuter jag av "popcorn-känslan" som det för tillfället känns som när vårt lilla hjärta rör på sig där inne. Har dock aldrig känt mig så "levande" som jag gör nu när jag är gravid, är otroligt glad att få uppleva en graviditet vilket inte alla är förunnade att få göra.

Även om vår förlossning är några månader bort, men som sagt oundviklig, så har jag redan börjat läsa och för tillfället ligger Gudrun Abascals bok "Att föda" på sängbordet. Jag tycker att det står en hel del matnyttigt i den! Lycka till! Ha en skön kväll, kram från mig /Maja

2010-10-07 @ 19:48:51
URL: http://cactusvit.blogg.se/
Postat av: Anna-Karin

EN bok som jag kopte nar den kom ut nu i varas ar "the essential first year-what babies need parents to know av Penelope Leach. Den ar riktigt bra, handlar val inte om forlossningen men daremot om forsta aret som du kanske forstar pa namnet:-).

Jag onskar att jag inte hade last nan annan bopk an den. HAr last baby whisperer, contented babies etc. VIlka ar bra men iallafall jag fick komplex av att inte gora som de foreslog. Till slut tog det stopp ihuvet pa en av alla olika metoder och dylikt. Men den har boken ar bra och det ar bland annat ett kapitel som handlar om hjarnans utveckling hos barn.



Jag ar utbildad forskollarare och har last en del av bocker av svenske barnlakaren Lars H gustafsson och tycker hans tankar ar riktigt bra. HAn rekommenderar den har boken och nu gor jag ocksa det:-) Sa mitt rad ar att strunta i alla baby whisperer, anna whalgren etc bocker och las den har. Men det ar bara mitt rad, du bestammer ju sjalv saklart:-)



Vart basta rad vi fick som vi brukar tanka pa ibland ar av barnmorskan pa sjukhuset som sa till oss att det ar bara vi som kanner vart barn bast. Sa vi ska i forsta hand lyssna pa oss sjalva.



Lang och luddigt, men kolla in den boken, tycker jag.

Ha det bra och njut av din choklad.

2010-10-07 @ 20:06:11
Postat av: Linnéa

Hej! Har inte läst din blogg så länge, men måste bara säga att den är hur mysig som helst. Absolut en favorit bland de jag följer.<3

2010-10-07 @ 20:07:46
URL: http://linneaslovelylife.blogg.se/
Postat av: Karin

Hej

Först vill jag tacka för en fin blogg och sen vill jag rekommendera Gudrun Abascals bok "Att Föda" som är helt underbar. En "mjuk" bok som inte fokuserar på allt det onda och anatomiska utan mer på hantering av smärta och den enorma upplevelse som man som kvinna (och man) ska gå igenom! Lättläst och givande!

Trevlig kväll!

2010-10-07 @ 20:12:21
Postat av: Åsa

Hej!

"Att föda" av Gudrun Abascall (stavning?) har varit till stor nytta för mig inför mina två förlossningar.

Så den blir mitt tips!

Kram Åsa

2010-10-07 @ 20:28:57
Postat av: Camilla - En mammas dagbok

Anna, maila mig, jag hjälper dig gärna om du vill kirra en egen look på bloggen, har hjälpt en del. Du kan få referenser. Är webdesigner...



Ang. smärtlindring så använde jag sterila kvaddlar under båda mina förlossningar, super bra!



Trevlig kväll på dig.

Stora kramen

2010-10-07 @ 20:29:31
URL: http://emring.blogspot.com
Postat av: Madelene

Jag vill bara "lugna" dej med att vi inte hann läsa på alls....inte planera någon BB väska eller fundera på vare sej smärtlindring och annat...Vår son ville ut 6 veckor före BF....och det gick galant...hann ju aldrig fundera på om saker blev som jag tänkt mej eller önskat...frågade personalen och litade på deras tips och råd angående smärtlindring....använde lustgas för smärttopparna och akupunktur för smärtan i ryggen.... =)

Det jag vill ha sagt är att det inte alltid blir som man tänkt sej och vi hann inte tänka och det gick fint det med! =))

2010-10-07 @ 21:16:44
Postat av: Helena

Jag läste mycket i en bok jag fick från MVC - tror det är Libero som gett ut den. Sen prenumererade jag på nyhetsbrev från babycenter - http://se.babycenter.com/ - jättebra för att få info och man surfar lätt vidare på andra artiklar. Jag hade en tanke med hur jag ville ha förlossningen och det blev som jag ville faktiskt - minus klippet då men men :-) Det är en parentes nu när jag har min lille kille hos mig, han är värd all smärta!

Kramis

2010-10-07 @ 21:27:59
URL: http://tausert.wordpress.com
Postat av: Aggie

Alltså min moster sa det klokaste till mig. Lita på personalen på plats, LYSSNA på vad de säger, de är ju proffsen! Sen är det svårt att planera allt, alla förlossningar är ju invididuella. Jag visst att jag ville ha all bedövning jag kunde få, om jag kände att jag behövde. Så jag fick lustgas, så jäkla bra och då kunde jag höra hur jag andades med. Alltså långa, lugna andetag. Sen såklart ryggmärgsbedövning, fantastisk!

Så go with the flow ;-) och läs inte för mycket. Skulle det hända något, då får man ta reda på fakta då. Men detta kommer du fixa galant! Snart är eran fina myra ute :-)



Kramar!

2010-10-07 @ 21:43:44
Postat av: Bodil

Hej Anna,



och grattis till vad som komma skall!

har läst din blogg ett tag och tycker jätte mycket om den som en påse lördagsgodis ungefär, den innehåller allt.



Jag har två flickor 3 år respektive 4 månader. En bok som jag verkligen kan rekommendera inför förlossningen är Gudrun Abscals bok "Att föda". Jätte bra beskrivet alla skeden i förlossningen.



Lycka till!

2010-10-07 @ 21:43:56
Postat av: Britta Bloggar

jag tyckte att det var skönt att vara lite påläst om just faserna under förlossningen, det är bra att veta att det gör som ondast när man är öppen ca 6 cm, då var jag beredd att ge upp med mindes att det snart skulle göra mindre ont och då blev det lättare. hoppas du får en bra barnmorska, de är guld värda!

2010-10-07 @ 21:49:58
URL: http://brittabloggar.wordpress.com
Postat av: Anna - Starwoman ☆

Till ALLA:

Tusen massa tack för era boktips, vissa böcker känner jag igen, andra inte så som sagt tusen tack för er hjälp! Ska bege mig till bokhandeln och spana!



Stor kram på er

2010-10-07 @ 22:08:25
URL: http://starwoman.blogg.se/
Postat av: Linda

Hej Anna!



Tack för en jättebra och inspirerande blogg och stort lycka till inför det du har att se fram emot! Jag kan varmt rekommendera Gudrun Abascals bok "Att föda", den var jättebra. När ert lilla mirakel väl kommit till världen tycker jag att du ska läsa "Växa och upptäcka världen", den underlättade betydligt när man inte visste vad man skulle ta sig till.

Kramar!

2010-10-07 @ 23:04:19
Postat av: Rebecca

God Morgon!



Vilken tur att det är blogg.se och inte du som stökat om här och att det inte är permanent, för om jag ska vara ärlig tycker jag verkligen det ser för bedrövligt ut! :(



Ja tyvärr kan jag ju inte ge några tips om litteratur då jag inte varit där själv, men en sak har slagit mig när kvinnorna omkring mig berättar. När de fått lustgas på förlossningen och behöver något mer får till svar att "nej det finns inget mer att få..". Det har låtit som den jobbigaste delen och ett tillfälle då det känts outhärdligt och de känt sig väldigt utelämnade. Så ett tips från mig är att bolla sådant med sin BM i förväg.



Massor kramar o ha en fin fredag!

2010-10-08 @ 05:57:27
Postat av: Therese

Hej Anna!



Jag är också gravid och håller på att läsa boken "Att föda" skriven utav Gudrun Abascal.

Den tar upp många olika aspekter av förlossningen, såsom de olika faserna, hur man kan förbereda sig, smärtlindring men också mycket kring det känslomässiga som man går igenom både före och under förlossningen.

Jag tycker om boken och kan rekommendera den!



Annars tror jag mycket på att försöka ta allting som det kommer. Det är nog bra att ha en uppfattning om hur förlossningen vanligtvis framskrider, men jag tror inte det blir som man tänkt sig ändå..



Jag har en månad kvar till beräknat datum och det börjar allt bli lite nervöst, men naturligtvis ska det bli väldigt roligt!



Lycka till med allt och tack för en bra blogg!



Kram Therese



Kram Therese

2010-10-08 @ 20:29:44
Postat av: Malin S

Min kunskapskälla inför förlossningen var "Att föda" och föräldrautbildningen. Vad gäller smärtlindring så var jag helt motiverad till att klara det utan sprutor (är ju galet rädd för sådana - eller åtminstone var). Kände mig nästintill nonchalant självsäker på att fixa förlossningen lätt som en plätt. När det sedan blev planerat snitt en vecka innan BF blev allt väldigt omkullkastat (och det blev en förfärlig massa sprutor också ;) MEN idag skulle jag slajsa upp mig tusen gånger om för Amy's skull. Jo, jag var noga med att ge Samuel "instruktioner" för hur han skulle bete sig, ha ha! Och jag kan meddela att han betedde sig perfekt. Hade jag nog inte trott faktiskt ;)



Kram kram



2010-10-09 @ 23:01:22
URL: http://malinsmacblogg.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0