Goda Grannar


I lördags fick jag en "leverans" från min fina granne Teresia, som plingade
på dörren med en påse med gravidböcker och tidningar som jag får låna &
läsa. Så gulligt, så nu har jag litteratur att plöja igenom precis som jag
önskade. Tusen miljoner tack!

Var inte bara Teresia som plingade på ytterdörren i lördags, utan även en annan av mina grannar kom med en leverans av årets starkvinsglögg som jag beställt på Systembolaget. Två flaskor i skimrande guld perfekta till jul kom rara Katja med. Hur snällt som helst det också, massa tack än en gång. Jag har allt riktigt fina grannar kan man konstatera!

Väldigt kul att så många som över hundra personer har tagit sig tid att plita ner några rader under dagen om sig själva. Überskoj för mig att veta lite mera om vilka ni är som läser och många av er gav ju dessutom en liten motivation till varför ni klickar er in här och läser. Så jag har inte bara goda grannar, jag har även goda och fina läsare. Tusen tack och ni som ännu inte lämnat en kommentar kan såklart fortsätta fylla på, jag läser vart och ett av era kommentarer! 

Denna måndag har varit helt fantatisk sett ur ett höstligt perspektiv. Solen har fullkomlig strålat och det gör liksom inget att det är relativt kyligt för det blir så härligt krispigt på något vis. Jag älskar sådant väder. Måndagen har varit helt okej sett ur arbetets synvinkel också. Återrapport in och ännu en sak att bocka av på min "Att göra lista" innan jag går på föräldraledighet.

Får en hel del frågor kring just detta med när jag tänkt gå på just föräldraledighet och jag är väl troligtvis galen(!) som valt att inte vara ledig alls innan beräknad förlossning. Men jag känner bara att vad ska jag göra hemma innan liten kommer? Jag känner mig inte trött, jag har inte ont någonstans och då känns det som jag lika gärna kan "spara" mina dagar tills min älskade lilla myra verkligen är här. Mitt arbete är inte det minsta fysiskt krävande och som ni vet kan jag styra mycket av mina dagar alldeles själv vilket såklart underlättar. Skulle det visa sig att jag kommer att må "sämre" ju närmre den stora dagen kommer så kommer jag naturligtvis att dra ner på tempot och kan då arbeta lite mera hemifrån, men jag hoppas att det ska fungera så som jag tänker. Alla är vi ju olika, vissa känner att de har ett behov av att vara hemma innan, jag gör det inte! Mår man dessutom mindre bra än vad jag nu har fått turen att göra, så är det ju självklart att man ska vara hemma, men idag så känner jag att valet jag gjort är det rätta just för mig. Jag kommer att kunna sova en sväng på eftermiddagarna när jag kommer hem från jobbet för att samla krafter (vilket jag har läst i en av böckerna ovan att man ska göra) för i ärlighetens namn gör jag ingen större nytta om kvällarna som det är just nu ändå. Säkert helt annat om man är t ex. omföderska. Då har man ju minst ett barn redan hemma och då kan jag tänka mig att det är riktigt jobbigt. Så skulle myran en dag få ett litet syskon vilket jag hoppas, så kommer jag säkerligen se på saken helt annorlunda.

Nej nu ska jag fixa kvällens mat och se det sista utav "Förkväll". Ha en skön måndagskväll!

Kramar ♥ 

Kommentarer
Postat av: Annie

Jag mådde jättebra under min första graviditet och resonerade precis som du. Skulle t o m jobba till fredagen 2 dgr efter BF. Plötsligt en dag i bilen på väg hem fick jag värkar, inte FÖR tidigt men en aning tidigare än vad jag trott. Jag var inte alls förberedd på att föda barn och blev mest stressad av situationen, kände mig inte klar eller redo. Detta resulterade i att jag fick s.k "pinvärkar" Dvs jag hade fruktansvärt ont men värkarna gjorde ingen nytta. Jag var mentalt inte riktigt med. Vilket resulterade i en onödigt lång förlossning.



När mitt andra barn föddes var jag fortfarande hemma med den förstfödda och fick gå hemma och vänta och vanka och undra när hon skulle komma. När förlossningen satte igång var jag klar och mogen mentalt. Jag välkomnade den och den tog inte många timmar:-)



Jag håller absolut med dig om att man ska jobba så länge man mår bra och orkar men ett par dagar innan BF kan man unna sig att vara hemma och få mentalt börja längta och vänta på att det ska dra igång. Personligen tror jag att det påverkar värk och förlossningsarbetet positivt.



PS. Min tredje har jag fått "på köpet" genom mitt andra giftermål. Han var enklast att "få":-)



Kram och återigen tack för en underbar blogg!

2010-10-11 @ 18:32:05
Postat av: Carolin

Det är starkt av dig att inte vara ledig innan, för så länge det känns bra så är det ju ingen fara!

Min väninna hade satt datum för när hon skulle börja vara mammaledig och hade tänkt vara ledig ett par dagar för att varva ner lite efter jobb men första mammalediga dagen var det dags för min gudson att komma ut i världen så hon jobbade också ända till sista dagen, och hon hade en bra graviditet och hade inte heller ont, mer än "normalt", och hade inte ens förvärkar så hon var chockad när hon hade jätteont helt plötsligt och de sa på sjukhuset att hon noh borde åka in men hade inte förväntat sig att han skulle komma just då utan trodde att det bara var just förvärkar men ca 1-2 timmar senare var han ute! (:



Håller helt med dig, varför gå hemma och ha tråkigt när man kan jobba, tänk på dom som har en besvärligt graviditet och måste stanna hemma flera månader innan BF, kan inte vara jättekul, för när bebisen väl kommer så är man ändå bara hemma, så passa på att jobba och även tjäna pengar och slippa ha trist och gå hemma och undra vad man ska göra, för när bebisen komme har du massor att göra :D

2010-10-11 @ 19:10:04
URL: http://carowlin.blogg.se/
Postat av: Hemma hos Katta

Perfekt att få låna förlossnings-böcker!



Jag läste också Abascals "Att föda" och den var helt klart läsvärd om man VILL veta allt om förlossningens olika faser och olika typer av smärtlindring. Såhär i efterhand hade det personligen räckt gott och väl med boken jag fick från BVC som innehöll lite om mycket =)



Ha en fin kväll med myran i magen!



Kraam

2010-10-11 @ 19:11:11
URL: http://kattabloggen.blogg.se/
Postat av: Zandra

Vilka härliga grannar du har :-)

Tänk, Anna-Panna att våra små snart kan vara här hos oss, åå vad mysigt vi kommer ha de! Längtar som bara den hihi.

Ditt inlägg innan var verkligen jättefint skrivet. Bra gjort! :-)

Ja vem jag är vet du ju hihi

Stor Kram

2010-10-11 @ 19:43:10
URL: http://lillalallas.blogg.se/
Postat av: Camillasnyahemem

Helt rätt att jobba så länge du kan (så länge du och Myris mår bra så klart)! det är urtrist att gå hemma oc vänta bara ju, jag hade tur som pluggade och kunde ligga/sitta i soffan och plugga. Jag tycker du tänker helt rätt, men själcklart är det upp till var och en. :)

2010-10-11 @ 20:05:39
URL: http://www.camillasnyahem.se
Postat av: Malin S

Jag tycker inte du är galen det minsta. Om man mår fina fisken och har ett jobb som man kan styra enligt sin fysiska förmåga då är det ju toppen att kunna jobba så länge som möjligt. För min del hade jag tänkt att gå hem typ några dagar innan BF men med tanke på att jag är igång och går/står hela dagarna så var det väl ambitiöst. Som du påpekar så kanske jag kommer resonera annorlunda vid ett eventuellt syskon =)



Ha en myisg kväll raring! kram

2010-10-11 @ 20:24:51
URL: http://malinsmacblogg.blogg.se/
Postat av: Kati

Jag hade samma tankar som du om att jobba tills det var dags och det gick hur bra som helst! Så stå på dig, du vet vad som är bäst för dig :-)



Jag är lite nyfiken på vilka mammakläder du har på jobbet? Har du hittat kontorskläder för gravida? Kram kram!

2010-10-11 @ 20:42:38
URL: http://ljuvligtochvackert.blogspot.com/
Postat av: Sofia

Jag läste från A till bebis när jag var gravid.

Den är så bra och får en att skratta bort sina rädslor och funderingar.

2010-10-12 @ 09:08:23
Postat av: Malena

Det är väl kanon att du kan jobba in i det sista om det är det du vill! :) Man ska göra som det känns bäst!

Finns så mycket att läsa om graviditet och barn!! Man lär sig ganska snabbt att det står oilka i alla böcker. Alltid lär man sig något men bäst blir det när man bara får prova sig fram.



Hoppas tt du får en fantstisk Tisdag!



Kramar!

2010-10-12 @ 10:17:16
URL: http://malenasplace.blogg.se/
Postat av: towis

jag jobbade in i v.39 och det gick bra, gick ju ändå 10 dagar över tiden sen :) Rekommenderar verkligen från A til Bebis!

2010-10-12 @ 13:33:35
URL: http://towis.blogspot.com
Postat av: Petra

Vilken härlig granne du har;)

JUag har läst alla böckerna och rekomenderar framförallt att föda,den är så bra och jag läste den innan min mellersta dotter kom till världen;)den gav mig lite lugn:)haha kram

2010-10-12 @ 20:42:47
URL: http://mammansprinsessor.blogg.se/
Postat av: Mrs_A

Helt rätt av dig :) Man ska känna efter och lyssna på kroppen. Jag jobbade fram tills en vecka innan förlossningen. Jag hade planerat kejsarsnitt så jag visste ju när jag skulle få bebisen.

2010-10-12 @ 22:54:57
URL: http://emiracle.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0