Skiftningar i naturen

 
 
Bilder tagna under en promenad i "mitt" koloniområde för någon vecka
sedan.


Nu börjar träd och annan växtlighet så sakteliga att skifta från sin gröna nyans till andra sprakande kulörer. Det är nu framöver som hela naturen kommer att byta skepnad och bli till en enda stor och färgglad palett innan lövverken tappar greppet om trädgrenarna och faller till den frostbeklädda marken. Där fortsätter bladen i det eviga kretsloppet och blir så småningom till mylla. Från mitt fönster på kontoret finns det just nu ett träd som gnistrar i eldrött och gult. Oerhört vackert men samtidigt är det lite vemodigt och sorgsamt när löven faller. Inte så att jag ogillar hösten på något vis, men det innebär att det är ännu en sommar i mitt liv som nu läggs till historien. Tänk om det var min sista sommar som gick...

Nu är jag inte en person som går runt och tänker direkt djupa tankar, men det slog mig bara nu när jag sitter här och skriver att man vet absolut ingenting om morgondagen. Vi kan alla gissa, men ingen av oss vet med visshet vad som händer innan vi väl har upplevt det. Det är väl därför man säger att man ska fånga dagen för imorgon kan det vara för sent! Jag försöker leva efter det mottot så gott det går i dagens samhälle och jag tror att jag lyckas med det ganska bra. Försöker se bortom petitesser, försöker att vara positiv och behandla andra människor med respekt och på ett sätt som jag själv vill bli bemött. Jag försöker att inte ha fördomar mot dem som inte tycker/är som jag. Men även jag bryter igenom och misslyckas ibland, jag är inte mer än människa. Det finns stunder då elaka tankar, handlingar och liknande kommer upp till ytan även hos mig. Jag är inget helgon men jag har heller inga svårigheter att be om ursäkt och inse mina misstag när jag begått dem. Man lär så länge man lever och det stämmer!

Jag avslutar detta lite tankfulla inlägg med att be er tänka efter en gång extra när ni möter andra människor. För oavsett om ni möter någon öga mot öga eller via internet bakom det skrivna ordet, finns det en människa av kött och blod med känslor bakom. Bemöt därför alltid andra så som du själva vill bli bemött. Testa även att le åt en medmänniska, jag lovar att ni i de allra flesta fallen får ett leende tillbaka. Ett leende kostar ingenting, men kan betyda så oerhört mycket för den som möts av ett.  

Ha en skön kväll nu och på återseende!

Kram ♥

Kommentarer
Postat av: Rebecka

Bra skrivet!Och fina bilder

2009-09-17 @ 19:46:13
URL: http://brunettbeckie.blogg.se/
Postat av: Miia - There´s no place like home

Riktigt fina bilder! Naturen är oerhört vacker såhär års...

2009-09-17 @ 19:53:22
URL: http://theresnoplacelikehome.webblogg.se/
Postat av: Nicky

Vilken fin inlägg Anna! :)Jag håller med dig!



"Leendet är det kortaste avståndet mellan två människor."



Hoppas att du får en fin kväll! Kram/Nicky :)

2009-09-17 @ 20:34:18
URL: http://accordingtonicky.blogspot.com/
Postat av: Zandra

Tänkvärda ord Anna, och du har så rätt i det du skriver.

Imorn ska jag le extra mycket! Tack.

Kramar

2009-09-17 @ 20:38:32
URL: http://lillalallas.blogg.se/
Postat av: Madeleine

Hej, Det är så rätt det du skriver ! =) Allt är bra med mig =) Har bara väldigt mycket på jobbet just nu och träning, hästar och hemmet att jag varit tvungen att lägga bloggen på is just nu. Åker till Franrike på lördag så mycket som ska göras innan. Kramar.

Din blogg är så otroligt inspererande och du verkar vara en helt underbar människa

2009-09-17 @ 20:39:03
URL: http://minharmoni.blogspot.com
Postat av: Cicci

Väldigt bra skrivet, Anna. Dina ord verkligen berörde mig. För man vet inte vad som kommer hända imorgon, nästa vecka eller om ett år. Därför skall man ta vara på varje dag.



Många kramar

2009-09-17 @ 20:43:36
URL: http://mittfonster.blogg.se/
Postat av: Josefine

Hej!

Jag måste bara berömma dig för dina välformulerade inlägg! Ogillar bloggar som är skrivna på slarvig svenska och med särskrivningar nämligen;)

Väldigt poetiskt denna gång dessutom!

Det var allt. Ha de fint!

2009-09-17 @ 20:51:51
Postat av: Zandra Gavernäs

Hej sötis!

Du har så rätt i det du skriver, kändes så skönt att läsa sitt inlägg och bli påmind om att det krävs så lite av en själv för att göra någon annan glad. Tyvärr glömmer nog många bort det (inklusive jag) Så en påminnelse skadar därför aldrig. Mycket bra inlägg tycker jag:)



Du har ett stort hjärta av guld! Massa kramar.

2009-09-17 @ 20:59:06
Postat av: Rebecca

Så sant, så! Du är så klok du, Anna! :) Dina ovanstående ord är ju extra tänkvärda när det kommer till internet, som du sa. Det kan behövas med en påminnelse på det planet ibland. Det är så ofta man ser att det bara HÄLLS skit, rent ut sagt, över folk via nätet.



Massor kramar från en trött Rebecca som ska knyta benhögen (för att använda ditt "favorit"-uttryck, fniss!).

2009-09-17 @ 21:11:28
Postat av: B E R G O D A L V A N A. C O M - Nettan

Jättefint och bra skrivet, blev berörd av din text! Du har så rätt!

2009-09-17 @ 21:14:18
URL: http://bergodalvana.com
Postat av: Anna - Starwoman ☆

Rebecka:

Tack! Kram



Miia:

Ja visst är den fantastisk vacker! Kram



Nicky:

Vilken bra mening den gillar jag:



"Leendet är det kortaste avståndet mellan två människor."



Kram kram



Zandra:

Jag ska också LE imorgon =) Massa kramar



Madeleine:

Bra att allt är bra med dig, blev lite orolig! Skönt med en resa, avis blir jag allt lite granna ;)



Tack snälla, jag är en helt vanlig människa, men som sagt jag försöker vara en trevlig person =)



Stor kram



Cicci:

Ja det är ju så, så bäst att ta vara på tiden man fått här på jorden! Ha en skön kväll! Kraam



Josefine:

Tack, är själv "allergisk" mot särskrivningar :) Haha ja lite poetiskt blir det också ;-) Kram



Zandra Gavernäs

Åhhhh vad söt du är, du har ju ett guldhjärta du också! Kraaamar



Rebecca:

Ja jag blir så ledsen när jag läser hos vissa hur mycket elakheter vissa människor lämnar efter sig, sorgligt!



Haha - hoppas du knyter benhögen väl ikväll ;-)



Kraaaam



BERGODALVANA - Nettan:

Tack, nu blev jag nästan tårögd.. Stor kraaam



2009-09-17 @ 21:29:08
URL: http://starwoman.blogg.se/
Postat av: AnnaS

Väl valda och ack så sanna ord..



Lev väl

Puss

2009-09-17 @ 21:58:20
Postat av: Emelie

Fint skrivet vännen! Hoppas du får många som ler tillbaka mot dig i morgon! Sov gott! Kram

2009-09-17 @ 22:03:09
URL: http://emmi82.blogg.se/
Postat av: Josefin

Mycket kloka och tänkvärda ord! Mycket vacker bild dessutom.



Ha en skön fredag, nu kallar sängen. Kramkram

2009-09-17 @ 22:11:31
URL: http://www.vitamagnolia.blogspot.com
Postat av: Rebecka

Tänkvärda ord Anna. och otroligt härliga bilder. ett lugn finns även i den stora stora staden.



Kramar Rebecka

2009-09-17 @ 22:27:30
URL: http://rebeckasdagbok.blogg.se/
Postat av: jessi

Jag håller fullständigt med dig underbara du!

Livet blir så mycket bättre om vi är positiva och bemöter varandra med respekt och omtanke. I mitt jobb som pedagog tänker jag mycket på det varje dag, jag vill möta barn, föräldrar och kolleger med värme och leenden. De ska känna sig omtyckta och sedda! Ju mer kärlek man ger desto mer får man tillbaka!



Så fortsätt Anna att sprida glädje varje dag som du redan gör!



KRAM!

2009-09-17 @ 22:51:52
URL: http://lyckoljus.blogg.se/
Postat av: Sofia

Fint skrivet!



Jag försöker också tänka på att bemöta andra människor på ett positivt sätt. Jag lyckas heller inte alltid men det är alltid min ambition att vara en positiv kraft istället för tvärtom.



Jag fick en slags aha-upplevelse för några år sedan att jag gick omkring och var så negativ, missunnsam och allmänt missnöjd med allt. Det kändes som jag inte gjorde något annat än att vara kritisk både till mig själv och andra. Jag började då förstå att jag hade utvecklats till en person som jag inte ville vara.



Nu mår jag äntligen bra i mig själv!



2009-09-18 @ 07:07:14
Postat av: Anna

Tack för detta fina inlägg!! Jag ska le hela dagen :o)

Kram

2009-09-18 @ 07:25:48
Postat av: Jenny

God morgon..Jätte bra skrivet av dig, håller helt med.Fina bilder också!

Önskar dig en underbar helg!

Kramar

2009-09-18 @ 07:45:42
URL: http://jenlen.blogg.se/
Postat av: Therese

Bilderna är fantastiskt snyggt tagna - tror du skulle kunna ha ett "extra" jobb som fotograf..:-)



I småstaden är det en helg utan planer - precis vad jag behöver, är tokmycket hela tiden och det känns som jag inte riktigt hinner med men men... Det kan BARA bli bättre..



Ta hand om dig och njut av livet vännen.. Jag hade ett litet förslag på när vi kunde ses, 23 eller 24 oktober, funedra på det så hörs vi av.. Puss och kram..

2009-09-18 @ 07:49:35
URL: http://smastadslivet.blogg.se/
Postat av: Anna

Trevlig läsning så här på fredagmorgonen. Hoppas du får en bra helg!

2009-09-18 @ 08:18:44
URL: http://leosmammas.blogg.se/
Postat av: Therese

Du har inte missat något stort - läser företagsekonomi B varje torsdagskväll bara.. Tänkte försöka bli lite mer bildad.. haha

Tanken är att läsa lite mer avancerat i vår men behövde Företagsekonomi B innan den kursen.. Kramar

2009-09-18 @ 08:52:14
URL: http://smastadslivet.blogg.se/
Postat av: Maria

Vilka fina och kloka ord jag möttes av nu på morgonen! Du har så rätt i det du skriver. Jag älskar din blogg just för att du har förmågan att variera dina inlägg och som nu komma med riktigt tänkvärda ord! Tack fina Anna! Hoppas att du får en riktigt härlig, solig fredag och en underbar helg! Många kramar

2009-09-18 @ 09:06:56
Postat av: Mia

Mycket tänkvärt

Jag har burit med mig dina ord idag



2009-09-18 @ 10:13:16
Postat av: Annas inspiration

Vilka härliga bilder!



så bra du skriver Anna,

jag håller med dig!



stor kram

2009-09-18 @ 10:34:04
URL: http://annasinspiration.blogg.se/
Postat av: Nina

Håller med dig! Just idag berörde dess ord mig mer än vanligt. Bråkade med min pappa idag och det gjorde mig fruktansvärt ledsen. Så få dagar vi lever på denna jord.

2009-09-18 @ 23:10:13
URL: http://,,,
Postat av: MiaLisa

Jag brukar leva efter dessa ord:



* Behandla andra som du själv vill bli behandlad oavsett hur dom behandlat dig. Är dom riktigt galna är dom inte värd min uppmärksamhet och förpassas till ignoransens hörna.



* Lev varje dag som att det vore den sista men samtidigt som att du har en evighet att leva.



* Säg nånting rakt, ärligt och fint till en eller flera människor varje dag.



Men visst vissa dagar smyger det sig in oerhört irriterande tankar och ord som borde censureras genast. Då skäms jag och ägnar resten av dagen åt att vara extra snäll mot alla jag möter.

2009-09-19 @ 03:12:35
Postat av: sofie

fint och tänktvärt!



KRAMAR

2009-09-19 @ 12:05:45
URL: http://litendelavmig.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0