På upptäcktsfärd i Budapest


Här i Budapest finns mängder med konditorier med en
massa godsaker.. Perfekt när beach 2009 står för dörren ;-)


Operahuset i förmiddags...

Fantastisk utsikt över hela Budapest uppe i klocktornet
på S:t Stefans basilika i förmiddags.  


Vi påväg över kedjebron Szechenyi Lanchid till kungliga
slottet som ni ser på bilden. På Buda sidan såg vi även
Matthias kyrkan samt sagolikt vackra fiskarbastionen.
 

Väl över bron på andra sidan. Utsikt från Buda sidan till
Pest. Jag skrev fel igår, vi bor på Pest sidan och inget
annat... 


Ståtliga parlamentsbyggnaden sett från Buda sidan med
Donau emellan.


Margaretaön är en grön oas mitt i Budapest. En liten ö
mitt i Donau med jättelika parker & trädgårdar som vi
traskat genom idag vid lunchtid.

Hjältarnas torg...

Orangutanger är mitt absoluta favoritdjur. Helst ska de
såklart vara fria i naturen, men här fanns ändock en söt
liten rackare på Budapest Zoo som värmde mitt hjärta
alldeles extra...

Och så lite vätskepåfyllning mellan varven... ;-)  

Precis inkomna från en fredag på upptäcksfärd i denna centraleuropeiska huvudstad. Vi har promenerat från kl 10 i morse efter en stadig hotellfrukost och vi kom alltså tillbaka till hotellet nu över sju timmar senare och då har vi gått i stort sett konstant sedan imorse. Tur man har bra skor med sig.

Vi började fredagsmorgonen med att besöka fantastiska operahuset som ligger nära där vi bor på Andrássy út som är paradgatan här i staden. Vi tog oss vidare mot S:t Stefans basilika och dess klocktorn med panoramautsikt över hela Budapest. Hisnande vackert kan jag meddela. Sedan traskade vi mot kedjebron Szechenyi Lanchid för att ta oss över Donau till Buda-sidan med det Kungliga slottet, Matthias kyrkan samt Fiskarbastionen som mål. Ljuvlig utsikt och fina gamla byggnader möttes vi av. Matthias kyrkan renoverades dock för tillfället så den var inklädd med vad maken sa var en stor kondom ;-) så byggnaden såg vi inte mycket av tyvärr. Från Buda-sidan tog vi oss vidare till fots mot Margit Híd eller Margaretabron som den heter på svenska och promenderade ner på Margaretaön som är grön liten oas mitt i Budapest. Ön ligger mitt i floden Donau och här såg vi förutom en massa grönska, motionsspår och vattenspel en ruin efter ett kloster från 1200-talet. Efter att ha strosat på den lilla ön i någon timma bestämde vi oss för att gå upp på bron Árpád híd och ta oss över till vår sida igen av staden. Vi följde sedan vägen en bra bit och kom tillslut fram till Hjältarnas torg med bland annat Budapest konstmuseum. Jag fick även med mig maken en sväng på zoo för att spana på mina absoluta favoriter Orangutanger. Efter denna minst sagt långa promenad runt halva Budapest styrde vi klackarna hem mot hotellet, rika på nya intryck från denna vackra stad - Imorgon blir det mera, mera!!! 

Vi har hunnit med att se massor redan med andra ord denna fredag och jag gillar verkligen Budapest. Jag tycker att alla som har möjligheten bör ta sig hit någon gång under sin livstid. Jag är positivt överraskad, minst lika vackert som Wien som jag anser vara en av Europas vackraste städer. Nu ska jag ta mig en dusch och tvätta av mig promenaddammet, sedan blir det en liten vilostund innan vi ska bege oss ut i  kväll och äta en förhoppningsvis god middag och jag ska inte äta soppa ikväll Madeleine ;-)

Sköt om er så hörs vi imorgon igen hoppas jag och kul att ni kommenterar fast jag inte hinner kommentare hos er i dessa dagar, tack för det - jag återkommer så klart till er igen väl hemma i Sverige igen! 

Önskar er en riktigt trevlig Pingsthelg med strålande sol och värme. 

Kramar

//Anna

Kommentarer
Postat av: M

när vi var i Budapest åt vi på en restaurang som heter Mokka eller Moka. HELT fantastisk! vi älskar gåslever och där serverade de en supergod. Vi drömmer fortfarande tillbaka ditt! Dryck tokaj, deras sötvin. Så gott! lycka till!!!

2009-05-29 @ 18:41:48
Postat av: Tjugonågonting

Det ser fantastiskt vackert ut! Jag har aldrig haft någon direkt längtan att åka dit men man blir allt lite sugen.



Ha en fortsatt trevlig helg :-)

2009-05-29 @ 18:56:12
URL: http://tjugonagonting.blogspot.com
Postat av: Annas inspiration

Men guuu vad underbara bilder!

Ni ser ut att ha det toppen



Trevlig pingst gumman

kramar

2009-05-29 @ 21:42:47
URL: http://annasinspiration.blogg.se/
Postat av: sofia

Åh vad jag uppskattar att du skriver så utförligt om Budapest. Känns verkligen som man är med på resan!



Önskar er en trevlig kväll!

2009-05-29 @ 22:21:04
Postat av: Caroline

Godmorgon!

Det låter som ni har en riktigt bra weekend, vad sugen jag blir på att åka dit! I sådana fall skall jag ta med dina blogginlägg, blir ju en perfekt miniguide :-) Hoppas att ni får en riktigt skön lördag och att solen lyser på er lika klart som den gör i Sjöstaden denna morgon. Stor kram!

2009-05-30 @ 06:45:59
URL: http://jagsaracaroline.blogg.se/
Postat av: jessi

Vi måste åka dit någongång, jag gillar Wien och då kommer jag säkert tycka om Budapest! Sen tror jag att du o jag har samma smak när det gäller resor så jag litar på dig! Ser på bilderna också att det är en stad som passar mig!



Ha det så gott, NJUT NJUT NJUT!!!!!!!!!!!!!!!!!1111

2009-05-30 @ 09:43:01
URL: http://lyckoljus.blogg.se/
Postat av: Minnas underbara värld

Gid vad kul att du skrever/bloggar från er resa. Känns ju som man är med ju ;)



Hoppas ni har en underbar lördag med sol.



Trevlig pingst!



Kramar

Minna

2009-05-30 @ 11:00:00
Postat av: Anonym

Trevlig resa, ser onekligen ut som en bra resa! Goda praliner på översta bilden ;) Ha en fin pingst. kram

2009-05-30 @ 11:04:11
Postat av: Therese

Låter som ni har det helt fantastiskt!!

Här hemma är det sommarvärme - såå skönt till festen ikväll - bara en stor sol.. Ta hand om varandra så ses vi nästa helg.. Stor kram från mig!!

2009-05-30 @ 11:04:32
URL: http://smastadslivet.blogg.se/
Postat av: Cissi

Hoppas ni har en bra pingstafton. Längtar till ditt nästa inlägg så kul att "följa" er resa :) Massa kramar till min favorit bloggerska

2009-05-30 @ 11:38:05
Postat av: Madeleine

Haha, saknade ett soppinlägg;)



Stackare med ditt öga, lider verkligen med dig. Finns ju inget tråkigare än att inte vara piggelin när man är på semester. Du får försöka tänka att inte bry dig om att andra stirrar (vilket jag egentligen inte tror att de gör utan snarare du som är så uppe i det att du tror att alla stirrar) för det är ju ändå personer som du aldrig kommer se igen=) Sen finns ju solbrillor:)



Var rädda om er och försök njuta av dte som är kvar.



STOR KRAM

2009-05-30 @ 13:57:35
URL: http://livetuppochner.blogg.se/
Postat av: Anette

Trevligt att ni har det så bra, verkar som sagt vara riktigt fint i Budapest!

2009-05-31 @ 12:35:41
URL: http://nettansliv.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0