Morgonstund har verkligen guld i mun


Nu blommar syrenerna överallt och skänker en ljuvlig doft som påminner
mig om svunna tider med skolavslutningar och sommmarlov.

Får nästan lite västkustfeeling varje gång jag passerar "klippan" med de
små segelbåtarna.

Vyn sett under de grönskande träden ger mig riktig äkta sommarkänsla.
Nu är det nära. 


Till höger skymtar ni Jan Fidjelands runda torn med bostäder. Lite annorlunda
med runda hem, men kul idé tycker jag. Ligger vid restaurangen Göteborg
här i Hammarby Sjöstad. 

Lummigt och som tagen ur en saga tycker jag bilden är med allt det gröna
och det lilla, lilla vattenfallet. 


Sickla Kanal låg spegelblank och lugn denna söndagsmorgon.
De stora pilträden som kantar bryggorna utefter hela Sjöstaden får mig att
tänka på vackra olivlundar i Medelhavsområdet. Alla bilder ovan är tagna
imorse.

Här har ni en som varit uppe och igång sedan sjutiden denna söndagsmorgon. Fick ett ryck då jag inte kunde sova och drog på mig mitt gamla juicy set, löparskor och solglasögon och begav mig ut på en rejäl power walk i över en timma och det ångrar jag verkligen inte. Naturen och fågellivet fick mig nästan att tappa andan och ögonen att tåras och det berodde inte på pollenallergi för jag är ingen allergiker, utan bara för att det är så fantastiskt vackert ute. Det är nästan en skam att man annars oftas sover bort tidiga mornar, i alla fall jag. Händer inte allt för ofta att jag en helgmorgon är uppe i ottan, men ordspråket stämmer verkligen: "Morgonstund har guld i mun" det fick jag precis erfara denna morgon.  

När jag kom hem strax efter halv nio gjorde jag mig en frukost bestående av äggröra med färsk basilika, cornflakes med skivade färska jordgubbar och ett glas färskpressad apelsinjuice som jag avnjöt i solskenet ute på balkongen. Kände mig rätt så nyttig måste jag stolt erkänna. Efter det läste jag DN om vad som hänt i världen och sedan somnade jag i ena rottingsoffan och vaknade först när maken klev upp runt 10:30 och undrade var jag var. 

Min stackars kära man har förövrigt fått en kraftig ögoninflammation och jag känner knappt igenom honom i dessa dagar. Tycker såååå synd om honom, samtidigt som jag är totalt livrädd för att det ska smitta till mig. Så jag håller mig på behörigt avstånd, mina handukar är placerade lååååångt ifrån hans och jag tvättar händerna så ofta just nu att de är alldeles torra, men god handhygien ska underlätta att man slipper otyget har jag läst. Någon som vet bra tips på hur han ska få detta elände att försvinna? Han har köpt salva på Apoteket, en gul/grön sörja vid namn Noviform Bibrokatol 5%, men det hjälper föga tyvärr. Så ni med erfarenhet av liknande får hemskt gärna tipsa vad han ska göra för att bli frisk!

Nu ska jag ta och hänga tvätt, ta en sväng om med dammsugaren för att sedan när alla "måsten" är gjorda njuta söndagen med läsning ute på balkongen!

Ha en ljuvlig söndag!

Kram på er!

Kommentarer
Postat av: Louise B

Så vackert och mysigt!

2009-05-24 @ 11:45:42
Postat av: Minnas underbara värld

Jag har aldrig varit i Hammarby Sjöstad, men av det man får se från din blogg så vill jag numera gärna åka dit och strosa runt. Ser helt fantastiskt fint ut med vatten, vackra hus och så kanske man träffar på dig också om man har tur ;) Lycka till med städningen och njut av balkonglivet senare. Kram Minna



Ps, stackars din man hoppas det går över snabbt, jag har tyvärr inga tips då jag aldrig haft ögoninflammation.

2009-05-24 @ 12:01:00
Postat av: Madde

Visst är det underbart att komma ut på en promenad tidigt på morgonen?!Min vardagsrutiner är att klockan ringer 5.45 då jag ger mig ut på en timmes rask promenad innan frukost och jobb,ett himla gott sätt att starta dagen på!Och så har man ju en del av träningen gjord oxå:)

Å visst är det härligt med alla dessa blommor som börjar komma,jag plockade in både syrener och förgätmigej nu till helgen,allt blir så mycket hemtrevligare med färska blommor och speciellt om man plockat dom själv!

Ha en fortsatt bra dag!

Kramelikram Madde

2009-05-24 @ 12:24:40
Postat av: Rebecka

Väldigt fina bilder. Håller med dig om att man borde bege sig ut på morgonpromenad oftare på helgerna. Men då det oftast är tidiga mornar mån-fre så är ju helgmorgonen underbar att sova ut på. jag älskar sovmorgon!



Tack för kommentaren om mina sötnosar (katterna). De är innekatter men den lilla tjejen Smilla har hoppat ner från balkongen två gånger när hon var mindre men det verkar om att hon har lärt sig nu. Det inbillar jag mig iallafall, för de verkar älska att vara där ute nu när det är så härligt väder.



Nu skall jag ut på inredningsspaning. Skall besöka Mio, EM, Nordik, Rum interiör och lite annat för att få lite inspiration. Inte ute efter något speciellt bara sugen på något nytt :)



Ha en underbar söndag!



Rebecka

2009-05-24 @ 13:03:26
URL: http://rebeckasdagbok.blogg.se/
Postat av: Anna a

Tidiga sommarmorgnar när allt är tyst och naturen är underbar är verkligen helt fantastiskt.



Ang makens ögoninflammation verkar det inte bättre än att han behöver riktiga ögondroppar/salva och den får man tyvärr bara hos doktorn. Men det positiva är ju att det brukar försvinna snabbt när det väl börjar verka.

Hoppas det löser sig för honom.

Kram

2009-05-24 @ 13:24:58
Postat av: Jennica - Pieces of Jen

Jag har alltid fått penicillin när jag haft ögoninflammation. Eller missminner jag mig nu kanske?! Ah, badda med varmt vatten ska man ju göra iaf! :)



kram

2009-05-24 @ 13:38:13
URL: http://piecesofjen.blogg.se/
Postat av: Livet hemma hos Linda

Oj, vilka vackra bilder. Härligt med klarblå himmel, allt vatten och allt det gröna i naturen. Den här årstiden är helt klart den vackraste på året:)

Ha en bra söndag

Kraamar

2009-05-24 @ 13:47:18
URL: http://lindablogg.blogg.se/
Postat av: Susanne

Så fint det är i Sjöstaden, måste vi nog besöka någon gång.

Hoppas du har en bra dag.

2009-05-24 @ 14:24:00
URL: http://gronanyanser.blogg.se/
Postat av: Emma

Jag hade en ögoninflammation en gång som inte heller gick över med de receptfria varianterna. När jag väl fick medel utskriven av en läkare hjälpte det direkt! Så jag tycker han ska boka en tid hos läkaren.

2009-05-24 @ 15:15:57
Postat av: Hannah

Helt fantastiska bilder!

Vad tycker du om parfymen från Dior?

Visst finns den i flera olika varianter? Blir så sugen när jag ser hur fin flaskan är, och jo, det är viktigt =)

Stor kram!

2009-05-24 @ 15:53:47
Postat av: jessi

Underbara bilder, så vackert!



kanske om man går till läkare så kan de skriva ut något som hjälper, har ett minne av att det har jag fått tidigare. Hoppas går över snart, stackarn!



Kram

2009-05-24 @ 15:59:51
URL: http://lyckoljus.blogg.se/
Postat av: Helén

Ang. ögoninflammationen är det enda sättet att få det att gå över att gå till läkaren och få utskrivet salva, då försvinner det relativt snabbt. Det är väl värt ett läkarbesök för ögoninflammation är det värsta som finns.

2009-05-24 @ 16:16:37
URL: http://utopiahelen.blogspot.com
Postat av: Mira

Hade inte tackat nej till att bo där!

Men det är svårt att flytta Maken min! ;)

Och på tal om din... så rekommenderar jag läkarbesök. Antibiotika av något slag. Koksalt hjälper lite.

2009-05-24 @ 17:18:23
URL: http://mirizen.blogg.se/
Postat av: Jenny

Mina barn har tidigare haft många ögoninflammationer, det enda vi kunde göra är att tvätta och tvätta och låta den försvinna. Det är inte kul jag vet..

KRAM

2009-05-24 @ 17:54:29
URL: http://jennyk.blogg.se/
Postat av: Annas inspiration

Vilka vackra vyer du bjuder på :-)

härligt att vara uppe så tidigt, älskar att känna hur hela dagen ligger framför en.



Stackars maken, har får nog allt besöka farbror doktorn.



Ha en fin söndagkväll

Kram Anna

2009-05-24 @ 18:51:12
URL: http://annasinspiration.blogg.se/
Postat av: Sue

Fina bilder du tagit!!! Ert hem är så fint!!!



PUSS!

2009-05-24 @ 19:37:58
URL: http://suzanita.blogg.se/
Postat av: Fru Inredning

Vad fint det ser i omgivningen hos er:)Mysigt.

Ha en bra dag.

Kram Kristina

2009-05-25 @ 07:53:13
URL: http://fruinredning.blogspot.com
Postat av: Areyanna

Åååååh så vackra kort! Man ryser i hela kroppen! Kort att bli glad av! Thank you=) Kram!

2009-06-15 @ 13:41:45
URL: http://areeyanna.blogg.se/
Postat av: Jan Fidjeland

Hej,

Fina bilder.

Trevligt! (och lite ovanligt?) att bli omnämnd som arkitekt vid publicering av bilder på byggnader.

Mvh,

Jan Fidjeland arkitekt SAR/MSA

Fidjeland Arkitektkontor AB

Stockholm 090904

2009-09-04 @ 18:43:43
Postat av: Anna - Starwoman ☆

Jan Fidjeland:

Hej, vilken ära att du skriver på min lilla blogg =)Jag vet inte det kanske är ovanligt att nämna arkitekten, men jag tycker i alla fall att du är värd att omnämnas då jag är väldigt förtjust i ditt torn!



Trevlig helg!



Mvh

Anna

2009-09-04 @ 19:26:46
URL: http://starwoman.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0