Weekendresa


Nästa vecka packar maken & jag resväskorna för att besöka en av Europas
vackraste huvudstäder. Spännande..

Godmorgon onsdag! Åter på jobbet och promenaden hit imorse var riktigt ljummen. Jag hade fått på mig för tok mycket kläder så jag var helt svettig när jag väl kom fram hit. Inget klart väder ute dock, men solen hittar i alla fall genom molnen emellanåt vilket är riktigt härligt.  

Igår "firade" vi som sagt tio år tillsammans maken och jag. Tack snälla för alla era gratulationer, ni är allt bra rara ni! Nästa helg är det dags för ytterligare firande nämligen vår första bröllopsdag går av stapeln och igår bokade vi en weekendresa till Budapest för skoj skull. Budapest ska enligt uppgift vara en av Europas vackraste och mest spännande huvudstäder. Staden har ett enormt utbud av kultur, affärer, restauranger, caféer och barer.  Perfekt blandning av saker som passar maken och mig med andra ord. Just nu är det dessutom strålande sol och runt 25 grader där nere så jag hoppas att det håller i sig så att vi kan sippa vin på uteserveringar och njuta av de historiska vingslagen som staden sitter inne på i strålande solsken. Varken jag eller Mr J har varit där tidigare så alla eventuella tips ni kanske sitter inne på är mer än välkomna! Vi kommer bo vid paradgatan Andrássy út med gångavstånd till det mesta. Jag ser framemot vår lilla resa och med andra ord kommer även min nästa arbetsvecka bli en kort variant, lovely!!!

 Idag är det som sagt onsdag, men eftersom man är ledig imorgon och resterande av veckan (i alla fall jag) så är det lite som en fredag för mig. Imorgon åker jag och maken på kryssning till Åland och eventuellt blir det även ett besök på spa:t på Birka under resans gång, taxfreeshopping samt hoppas vi på fint väder så att vi kan njuta ute på däck i solen.  

Nu måste jag arbeta  vidare, plikten kallar och min paus är över.

Ha en fin onsdag!

Kram

Kommentarer
Postat av: Jill

Budapest är en jättefin stad. Dock ganska mycket smuts och öst också. I alla fall då jag var där för sex år sedan. Men just kontrasterna är ju roliga. Folket var dock inte så trevligt minns jag, vilket jag sen läst i två olika resereportage också. Men som sagt de var några år sedan och landet lär ha blivit mer västvänligt sedan dess.

Jag hoppas ni får jättehärligt. Slottet och Fiskekyrkan, Gellertsbadet och Raul Wallenbergmonumentet är höjdarupplevelser.

2009-05-20 @ 11:23:07
URL: http://wegerup.blogspot.com
Postat av: Abbe

Budapest är en sådan vacker stad. Två viktiga saker att göra där

1. besök badhus. Underbara vackra klassiska badhus

2. gå på kondis. Fantastiska konditoirer men bakelser i överflöd

2009-05-20 @ 11:42:39
URL: http://abfabimedelaldern.wordpress.com/
Postat av: Sofia

Låter supermysigt :) Har heller aldrig varit där men det låter jättespännande.



Önskar er en fin resa (och kryssning med för den delen)!

2009-05-20 @ 12:32:29
Postat av: Zandra

Åhåå vad mysigt!! De där gör ni helt rätt i MYSIGT!!

Hoppas ni får en härlig lång helc oxå o shoppa lugnt i taxfree'n.

Massa Massa KRAMAR

Hrm... ska sommaren passera innan vi får till en fika? *fniss*

2009-05-20 @ 12:39:24
URL: http://lillalallas.blogg.se/
Postat av: Anita T

Kan inte släppa tanken på den otroligt snygga klänningen från inlägget igår. Tycker absolut att

du kan ha den på bröllop. Eftersom resten av dej är så snyggt så borde benen också vara ok!!! Ha´ en skön kryssning och njut. Kram

2009-05-20 @ 13:02:36
Postat av: Jess

Ohh va mysigt! Jag är ifrån Ungern! Ta dock med ett ungerskt lexicon för dom är inte bra på engelska.

Dom får faktiskt inte läsa engelska där förräns på gymnasiet så var det i alla fall på min tid...så i vissa fall kan dom knappt yes/no, tyvärr.

2009-05-20 @ 13:11:05
URL: http://sayitwithapicture.blogg.se/
Postat av: jossan

åh va kul :) skulle också vilja åka till Budapest! Kul med något LITE annorlunda än de klassiska Rom, Paris, London....

2009-05-20 @ 13:32:33
URL: http://jossansnya.blogg.se/
Postat av: Louise B

Budapest är jättefint och mysigt! Har släkt som bor i staden så jag har varit där några gånger :) Trodde att din man också hade släkt där, som målade tavlor och hette samma sak som min farbror :)

Hoppas du har en bra dag!

2009-05-20 @ 13:40:39
Postat av: Louise B

Min morbror skulle det va :)

2009-05-20 @ 13:41:39
Postat av: Anna - Starwoman ☆

Jill:

Tack snälla för tipsen =) Kram



Abbe:

Tack snälla för dina tips! kram



Sofia:

ja visst låter det, jag ska utvärdera resan senare ;-) Kram



Zandra:

Ja det kändes lite kul att hitta på något nu när det är bröllopsdag och allt =) Stor kraaam



Anita T:

Kul att du gillar klänningen och tack för dina snälla ord =) Ha en riktigt fin helg! Kram



Jess:

Då blir det till att kila och köpa ett lexicon eller låna på bibloteket innan avresa så vi kan kommunicera lite i alla fall med ungrarna ;-) Tack för tipset! Kram kram



Jossan:

Ja alltid kul att se nya ställen och just Budapest har vi funderat på tidigare, så det ska bli skoj att se hur det är! Stor kram



Louise B:

Helt rätt, makens "morbror" (min svärmors systers man) är från Ungern och han är konstnär och målar tavlor, men han bor sedamn många, måmnga år numera i Göteborg. Vilken minne du har =) Hoppas du har en bra dag du också. Kram kram

2009-05-20 @ 13:57:16
URL: http://starwoman.blogg.se/
Postat av: jessi

Vad mysigt med Budapest! jag har inte varit där än men har läst en resebok om staden! Den är jättebra, Top 10 Budapest. Jag läser ju reseböcker som andra läser romaner... hihiii...

Du får berätta o visa foton därifrån så jag vet för framtiden! Där ska ju finnas helt underbara kurbad i palatsliknande hus, deras kyrkor ska vara så vackra och operan så fin! Sen har jag läst om margareta ön mitt i Donau, mellan Buda o Pest ska vara som en oas mitt i staden. Vaci utca är stans shopping nöjesgata, där kommer du säkert hitta fynd!

Jag blir så ivrig, kul att ni ska få uppleva allt det här! Jag älskar själv att resa men även höra om andras resor!



Stor KRAM!

2009-05-20 @ 14:32:41
URL: http://lyckoljus.blogg.se/
Postat av: Mia

Budapest är jättefint och storslaget, har varit där två gånger

Missa inte ett besök på något av baden, Széchenyi-badet är min favorit eftersom det mesta av badet ligger utomhus

Sedan är en vinprovning på Ungerska vinernas hus mittemot Mattiaskyrkan på slottssidan en aktivitet att rekommendera. Man får en påse med lite bröd/kex och ett tomt glas, sedan provar man så länge man vill under ca 2 timmar...

Det är ett jättebra buss, spårvagns och t-banenät i stan, lätt att ta sig fram överallt

T banan går även under floden , det upptäckte vi först vid vår andra resa. Sedan är t banans linje 1 parallellt med Andrassy ut en sevärdhet i sig , den är från 1895 tror jag och i mycket fint skick

Hoppas att ni får det bra i Budapest





2009-05-20 @ 15:08:11
Postat av: Anonym

Budapest är jättefint och storslaget, har varit där två gånger

Missa inte ett besök på något av baden, Széchenyi-badet är min favorit eftersom det mesta av badet ligger utomhus

Sedan är en vinprovning på Ungerska vinernas hus mittemot Mattiaskyrkan på slottssidan en aktivitet att rekommendera. Man får en påse med lite bröd/kex och ett tomt glas, sedan provar man så länge man vill under ca 2 timmar...

Det är ett jättebra buss, spårvagns och t-banenät i stan, lätt att ta sig fram överallt

T banan går även under floden , det upptäckte vi först vid vår andra resa. Sedan är t banans linje 1 parallellt med Andrassy ut en sevärdhet i sig , den är från 1895 tror jag och i mycket fint skick

Hoppas att ni får det bra i Budapest





2009-05-20 @ 15:08:40
Postat av: Anna

Åhhh vad nice det låter, stort grattis i efterskott på 10 årsdagen och ett i förskott till bröllopsdagen :-) Många kramar Anna

2009-05-20 @ 15:26:07
URL: http://alovesand.blogspot.com/
Postat av: Ann-Louise

Mysigt sätt att fira första bröllopsdagen på!

Budapest låter mysigt och ni får det säkert dunderbra!



Kram

2009-05-20 @ 15:28:16
URL: http://annlouisesvarld.blogg.se/
Postat av: Anna

Missa inte:

Szamas Cukrászda. Underbart konditori med stort urval av tårtor, bakelser och glass. Missa inte mina favoriter Dobostorta eller Ezsterhazy-torta. Adress: Erzsebet krt. 43-49.



Széechenyibadet som ligger i stadsparken. Finare o mysigare än Gellert tycker jag. Två bassänger med olika temp ute och massa bassänger med olika egenskaper inne. Bl.a. en med 16-gradigt vatten för den som saknar svensk sommar :-) Jag gillade den 38-gradiga bäst.



ÄR ni jättehungriga en kväll rekommenderar jag Trofea Grill som ligger precis vid Margaretabrons fäste på Pest-sidan. Där serverar de buffé. På helgen kostar det 200 svenska kronor. Då får man äta och dricka (läsk, öl, vin, champagne m.m.) hur mycket man vill. Rått kött finns som kocken grillar åt en på beställning. Finns även kalla och varma traditionella rätter. Och smaskigt efterrättsbord. Hur gott som helst!



Vi var i Budapest i början av maj, har massa bilder i min blogg.

Trevig resa!

2009-05-21 @ 07:48:16
URL: http://leosmammas.blogg.se.
Postat av: Anna

Troefa-grill ligger på Buda-sidan och inget annat. Fyran eller sexans spårvagn går dit. Hoppa av vid hållplatsen efter Margit Hid.

2009-05-21 @ 07:57:45
URL: http://leosmammas.blogg.se.
Postat av: Anna - Starwoman ☆

TILL ALLA



TACK FÖR ERA TIPS; JAG BLIR SÅ GLAD OCH SKA FÖRSÖKA HINNA MED ALLT NI TIPSAR OM :)



KRAAAAAAM



Ps Anna du som skrev ovan här, blev så nyfiken på dina bilder, men jag hittar inte din blogg? Ds







2009-05-21 @ 11:03:54
URL: http://starwoman.blogg.se/
Postat av: nattvinge

Budapest är fantastiskt! Det jag kan rekommendera är House of Wines (såg att någon skrivit om det ovan), du provar dig fram genom Ungerns olika vindistrikt och du kan köpa med dig flaskor av viner du gillar. Tokaivinerna är fantabulous.



Konditorierna är också smaskens :-) Finns ett gammalt fantastiskt (tyvärr väldigt mycket turister) konditori precis i närheten av hotellet Intercontinental, kommer inte ihåg vad det heter... har järnsläppet-allan just nu... Nåja, du har ju fått många trevliga förslag ovan :-)

Ha en fantastisk dag!

/Nattvinge

2009-05-21 @ 12:25:39
URL: http://nattvinge.blogg.se/
Postat av: Anna - Starwoman ☆

Nattvinge:

Låter verkligen toppen med vinprovningsdelen som du och någon annan tipsat om, måste jag ta upp med maken att vi kan gör ;-) Tack snälla för att du tar dig tid och skriver! Ha en fantastisk dag du också! Kraaamar

2009-05-21 @ 12:43:49
URL: http://starwoman.blogg.se/
Postat av: Anna

Min bloggadress står väl under min kommentar. Annars är den: http://leosmammas.blogg.se



Måste även tipsa om den mysiga linbanan. Du kan få vägbeskrivning om du är intresserad. Finns även bilder därifrån på min blogg. Har flera olika inlägg med bilder så du kan klicka på Maj så får du upp alla.

2009-05-21 @ 15:31:46
URL: http://leosmammas.blogg.se.
Postat av: Anna

Två bra shoppingcenter är West End som ligger vid Nyugati pu. (västra station) och Mammut som ligger Széna Ter. Ta fyran eller sexans spårvagn dit.

2009-05-21 @ 15:39:31
URL: http://leosmammas.blogg.se.
Postat av: Maria

Åh va mysigt!! Jag har aldrig varit där personligen men jag känner tre par som varit där och de har alla tyckt att det varit en jättevacker och mysig stad. Jag skulle gärna åka dit jag med. Ser fram emot bilder från er resa sen :) (Jag väntar redan, haha)

2009-05-22 @ 09:13:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0