En doft av kryddor


Oregano passar bra till pasta, pizza, kötträtter, sås,
stuvning, sallad, tomat- & osträtter.


Citronmeliss ger sallader, drinkar & maträtter en upp-
uppfriskande citrussmak. Citronmeliss är svagt sömn-
givande & kan hjälpa vid en orolig mage


Basilika passar till otroligt mycket, tex. till fisk, fågel, kött,
grönsaker, sallader, såser & marinader. Tomat & basilika
passar mycket bra ihop. Man kan också krydda vinäger &
brännvin med denna förnämliga krydda.


Gräslök är en omtyckt krydda som bland annat används
klippt i sallader, på smörgås & till inlagd sill.
 

Jag är väldigt road av växter och trädgårdsliv och jag har ärvt intresset av min kära pappa och släkten på hans sida. Han älskar att påta i jorden och hemma i mitt barndomshem har mina föräldrar en underbar trädgård med en massa olika träd, växter och blommor, plus en gräsmattan ser ut som rena rama golfgreenen. Nu har jag ju som bekant ingen egen trädgård att husera i, men jag roar mig med mina krukor med diverse blommor, örter och andra växter på balkongen och i år är jag riktigt, riktig nöjd med resultatet. Jag tycker att det är kul att se när det växer. Just nu är det rena växthuseffekten utan att jag för den delen har ett växthus då det är så soliga och varma dagar. Helt perfekt för växtligheten. 

För att få lite ordning bland allt det gröna fixade jag häromdagen några små mycket enkla skyltar med namnen på alla mina olika örter som jag har planterat i två stora självbevattnande krukor. Jag fixade skyltarna genom att använda mig av vanliga träpinnar (sådana man har när man grillar), ett styvt papper som jag klippte i lämplig storlek och skrev namnet på örterna och så fäste jag det hela med en vanlig klädnypa och stack ner skapelserna i jorden. Finns ju naturligtvis finare skyltar i t. ex. plåt med förtryckta namn på som man kan köpa i handeln för 30-40 kr/st, men jag tycker att det känns onödigt att lägga pengar på, så detta fungerar alldeles utmärkt och jag är nöjd, nöjd!


Hoppas att ni får en ljuvlig sommardag så hörs vi lite senare!


Kramar så länge

Kommentarer
Postat av: Miia - There´s no place like home

Kul att odla eget! Jag tycker att dina hemmagjorda skyltar blev riktigt fina - kul detalj att fästa dem med en klädnypa!



Hoppas du får en bra dag på jobbet raring, kraaam

2009-06-25 @ 10:45:44
URL: http://theresnoplacelikehome.webblogg.se/
Postat av: Sandra

Vad härligt med lite uppdatering!



Ska snart springa ut i det härliga vädert och återigen lägga mej här bakom huset. Ville bara kika in i bloggen för att se om du hade skrivit något, och det hade du :) Härligt. Hoppas att DU får en ljuvlig sommardag.



Kram!



2009-06-25 @ 11:01:32
URL: http://kanssandra.blogg.se/
Postat av: Abbe

Snyggt organiserat!. Igår testade jag, en för mig ny krydda, libbsticka. Den smakar av selleri och skall kunna ersätta buljongtärning som smaksättare.

2009-06-25 @ 11:04:07
URL: http://abfabimedelaldern.wordpress.com/
Postat av: AnnaG

God middag kära du.



Så fint du gjort med skyltarna, väldigt charmigt!

Själv så anser jag det överflödigt till min ytterst begränsade örtsamling med endast sju sorter, men nu när jag tänker efter så kanske det är just detta som gör att min kära make i fortsättningen inte kommer in med mynta när jag ber honom hämta in lite citronmeliss.. ;-) Med andra ord: En strålande idé! Tack! =)



Hoppas du har en fin dag och att du får möjlighet att njuta av det fina vädret, solen strålar nästan ikapp med dig idag sötis!



Kram kram

2009-06-25 @ 11:40:17
Postat av: Rebecca

Ja visst är det härligt med växter! :) Jag njuter av varje dag man kan ha dem på balkongen. Drömmen vore sådan värme att man kunde ha dem året runt på balkongen. Men i så fall får jag väl flytta en bit! ;)



Massor soliga kramar!

2009-06-25 @ 12:02:25
Postat av: Cissi

Fiffigt med klädnypa. Själv är jag urusel på allt vad grlönt heter, men fint är det =) Ha en fin dag och hoppas du får lite sol på nosen i em. Kram Cissi

2009-06-25 @ 12:39:21
Postat av: Emelie

Åh vad fint du har gjort! Älskar färska örter i maten!



Sv.Ja, jätteskönt- jag höll på att bli galen!

Haha, butter är hans andra namn typ... Ingen kan se så sur och söt ut på samma gång som han!



Åh vad roligt! Vet inte om jag ska ut dock.. Har inte bestämt mig än-Vi ska ju åka tidigt på söndag morgon, men om det blir så får vi ju träffas och ta en öl!?

Puss och kram gumman!

2009-06-25 @ 13:54:15
URL: http://emmi82.blogg.se/
Postat av: Sandra

Tack Anna :)



Jaa jag hade hoppats på att få njuta men sitter inne på kontoret. Får springa ut direkt när jag får chansen på rasterna.



Kraam

2009-06-25 @ 14:27:28
URL: http://mittnyahem.blogg.se/
Postat av: Susanne

Härliga kryddväxter, jag brukar också ha det men har inte fått ut dem i krukor ännu. Har basilika och timjan på köksbänken men det börjar bli för hett inne för dem = slokar direkt.

Du har visst gröna fingrar!



Kramen

2009-06-25 @ 19:04:31
URL: http://gronanyanser.blogg.se/
Postat av: Petra- Designfragment

Superfina! Har du odlat dessa från frön eller plantor?

2009-06-25 @ 19:57:55
URL: http://designfragment.blogspot.com
Postat av: Therese

Såå fina... Väldigt enkelt - det gillar jag..=)

2009-06-25 @ 21:34:31
URL: http://smastadslivet.blogg.se/
Postat av: Elin

Ni blev jag minsann sugen på att göra likadant på min balkong! Pappa har stora krukor med örter hos sig som har tagit sig helt enormt. Doftar underbart dessutom!

2009-06-25 @ 23:23:58
URL: http://dareling.blogg.se/
Postat av: Therese

Oh, blir faktiskt lite avundsjuk på din örtagård. Vill också ha men tyvärr har jag ännu inte funnit det där intresset med "trädgårds-bestyr". KOm hem till min trädgård Anna:)

2009-06-26 @ 09:39:40
URL: http://likie.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0