Språklektion på jobbet


Denna skål fick värdinnan i lördags. Jag är väl egentligen inget större fan
av kulören grönt, men just denna äppelgröna nyans tilltalar mig. Snyggt att
ha härligt solmogna jordgubbar i skålen eller varför inte lite lätt vispad grädde =)  

Hej på er. Imorse vaknade åtminstone vi i Sjöstaden till mulet väder och när jag klev ut på balkongen för att känna om jag behövde en kofta på mig utanpå min linneklänning eller inte upptäckte jag till min förvåning att det dessutom var alldeles blött på asfalten nere på marken. Stack ut armen och kände små lätta regndroppar, jag fick helt enkelt traska med paraplyt uppfält hela vägen till jobbet. Dock är det vansinnigt varmt ute ändå, på gränsen till kvalmigt eller som man säger därifrån jag kommer: "Kôvet" - Haha! Jag försökte lära ut bland annat det ordet här på jobbet igår, men de riktiga stockholmarna bara skakar på huvudet när jag drar igång med min västkustdialekt. Sedan när de ska härma mig så skrattar jag bokstavligt talat så att jag nästan gråter. De KAN inte låta som jag. Jag kan i o f s inte låta som dem heller, men kul har vi allt oavsett om vi förstår varandra eller inte ;-)


Dagen har hittills varit lugn. Jag har haft ett ovanligt tidigt morgonmöte som gick väldigt bra. Aktuarien förstod precis vad det är jag vill och behöver att han ska plocka fram ur systemen. Så nu hoppas jag bara att han hinner detta innan bokslut och semester, annars får jag två VÄLDIGT lugna kommande veckor, vilket i o f s inte vore fyskam heller vi en närmare eftertanke...


Nu ska jag kila iväg en sväng upp i höghuset här. På återseende mina kära läsare!


Många kramar


Kommentarer
Postat av: Susanne

Jag älskar grönt, jag fick skål och ljuslykta i födelsedagspresent.



Hoppas du mår bra i hettan. Jag klagar inte ;o)

Stora kraamar

2009-07-01 @ 15:54:56
URL: http://gronanyanser.blogg.se/
Postat av: Caroline

Det är härligt med dialekter, de skapar en känsla av trygghet också tycker jag. När jag kommer ner till Göteborg blir jag alltid lite varm i hjärtat och känner mig hemma när jag omgärdas av alla "goa gubbar" på stan :-)



Vart är det du kommer ifrån, har för mig att det är Halmstad?



Kram och hoppas att du får en skön kväll!

2009-07-01 @ 17:04:50
URL: http://jagsaracaroline.blogg.se/
Postat av: Malin S

Ha ha, hemma där jag är ifrån pratar "vi" ju som Stefan & Krister. Är såååå kul med dialekter och dialektord. Jag försöker lära Samuel prata riktigt ;) han är ju från Borås och betonar bokstaven I väldigt lustigt (enligt mitt tycke =)

2009-07-01 @ 17:31:03
URL: http://malinsmacblogg.blogg.se/
Postat av: Sandra

dem skålarna är så fina, vill oxå ha en!

2009-07-01 @ 22:49:08
URL: http://kanssandra.blogg.se/
Postat av: Gabriella

Heej sommarpinglan;)Hur är allt? Har du gått på semester ännu? Du är alltid lika söt & fin på alla bilder! Hade varit så roligt att försöka ses i sommar! Puss & kram vännen!

2009-07-01 @ 23:00:14
URL: http://gabbylita.blogg.se/
Postat av: madde

ja när vi flyttade in grävde jag upp allt gräs och la sjöstensnyggt enkelt och bekvämt



det där med dialekter e ju så charmigt och man kan roa sig länge genom att försöka tala som nån annan*

2009-07-02 @ 00:58:45
URL: http://mrsmaddy.blogg.se/
Postat av: sofia

Ha ha.

Prova med att "sola gläser". /Det funkar inte ens i Götet fick jag lära mig den hårda vägen en gång i tiden :-)

Men surva (i håret) det fattar dom i Vås numera.

ÄLSKAR MARBO och att även du jobbar på att införa denna enormt vackra dialekt i andra delar av landet.

kram

2009-07-02 @ 08:59:19
Postat av: Anna - Starwoman ☆

Sofia:

HAHA!!! "sola gläser" vet ju inte ens jag var det betyder. Eller är det "sola glyser"? Hahaha!



Surva MÅSTE jag lära ut här under dagen, den harjag nog inte lärt ut faktiskt, surva i håret, men man kan ju även surva ihop mattera, hahaha!!!



Här har du en till som ÄLSKAR MARBO - fast inte är det vackert, men roligt ;-)



Nu ska jag kila bort i korridoren opch fråga om ngn vet vad surva är - hoho!



Ha en fin dag!



Kraaaaam



2009-07-02 @ 10:33:04
URL: http://starwoman.blogg.se/
Postat av: Annas inspiration

Är inte heller storfavorit av grönt, men den äppelgröna nyansen var riktigt läcker.



Dialekter är KUL! Bra att du lär ut ett & annat ;-)



kramar

2009-07-02 @ 15:42:27
URL: http://annasinspiration.blogg.se/
Postat av: Johanna

Själv fick jag just den skålen i studentpresent och den har använts flitigt, bra till mycket! Hoppas du har det skönt i värmen!

2009-07-03 @ 12:32:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0