Res till Stockholm!



Jag har det senaste fått frågan från er läsare allt oftare om vad man kan hitta på om man kommer till Stockholm och vad man bör se. Därför har jag nu på mina lediga stunder för er skull knåpat ihop detta lååååånga inlägg med diverse platser som jag personligen tycker är värda att besöka när man väl kommer hit till den svenska huvudstaden. Stockholm är vansinnigt vackert med allt sitt vatten så ni som aldrig varit här eller som funderar på att resa hit och ni andra också för den delen, kom hit!!! Tyvärr kan jag inte tipsa om boende och liknande eftersom jag själv aldrig behöver tänka på detta då jag bor här. Det jag har plockat ut är mestadels sevärdheter som jag gillar och lika så några matställen.

Sevärdheter 



Stockholm Sightseeing en rundtur med båt för att se Stockholm från vattnet är ett "måste" tycker jag. Det finns en mängd olika sightseeing båtar som har flera olika båtturer runt i centrala Stockholm. Båtarna tar sig lätt fram i kanaler och under broar och en av turerna vet jag går förbi Hammarby Sjöstad där jag bor. Jag ser dem allt som oftast glida fram på Hammarby Kanal. Så en båttur måste ni bara hinna med, Stockholm är underbart vackert även sett från vattenvägen.


Djurgårdsbron och själva Djurgården till vänster i bild..

Djurgården får man inte missa tycker jag. Det är en ö mitt i Stockholm där man kan promenera runt på sjönära promenadvägar och bara njuta av att allt är så vackert. Tycker absolut att man ska ta sig dit och njuta av miljön. Man kan promenera till Djurgården på en halvtimme från Sergels torg längs vackra Strandvägen. Man kan ta en kort båttur med Djurgårdsfärjan från Slussen eller Nybroplan, eller varför inte välja charmiga museispårvägen från Norrmalmstorg. Alla sätt bär med andra ord till Djurgården ;-)


Stortorget i Gamla Stan..

Gamla Stan är ett mysigt inslag av Stockholm tycker jag. De flesta husen är riktigt gamla, från 1600- och 1700-talet och det känns ibland som att resa tillbaka i tiden i de mycket trånga små gränderna. Det finns många promenadstråk i Gamla Stan men även restauranger, turistbutiker, ateljéer och museer. Gamla Stan är väl också ett "måste" om man befinner sig i huvudstaden tycker jag.


Slänggungan på Gröna Lund

Gröna Lund är Stockholms nöjesfält nr 1 men jämför inte med Liseberg i Göteborg för då blir du besviken. Det är mindre, men det är ändå värt ett besök det tycker jag. Man kan strosa runt, äta spunnet socker, kika på folk och kanske ta sig en och annan åktur. Varje år står det dessutom populära artister på Gröna Lunds scener så passa på att tajma in ett besök samtidigt som din favorit artist. Gröna Lund är öppet för allmänheten från slutet av april till mitten av september. Från slutet av november fram till jul (torsdagar till och med söndagar) har parken öppet för en julmarknad och en del åkattraktioner. 


Mysiga Skansens ingång..

Skansen är en som de flesta vet en djurpark och ett friluftsmuseum på Djurgården. Här kan du "resa i tiden" då vissa delar utgörs av en gammal stadsmiljö längs en gata med glasbruk, handelsbodar och annat från förr där man själv även kan handla hantverk om man nu gillar sånt. Jag tycker att det är mysigt att traska runt där. Man kan även hälsa på djuren och promenera i vackra parker och trädgårdar.


Längt upp på en klippa ligger Fåfängan med underbar
utsikt över staden åt flera olika håll.

Fåfängan med sitt läge högt på en klippa nära Danviken så långt österut man kan komma på Södermalm med fantastisk utsikt över stan. Här ifrån ser ni båttrafiken på väg in emot Stockholms centrum. För den fikasugne finns diverse kakor och mackor, för den hungrigare erbjuds ett antal rejälare rätter, och caféet har också öl- och vinrättigheter. Fåfängan ligger på Söders östligaste spets. Åk hit med buss 53 till Danvikstull.  


Nattbild från Monteliusvägen över Riddarholmen och
stadshuset

Monteliusvägen
är en fantastisk promenadväg som börjar vid Mariahissen med utsikt mot Stadshuset, City, Gamla stan och över Riddarfjärden. Har du tid, ta en promenad här du blir inte besviken, storslagen utsikt och glöm inte att ta med kameran!


Lotsgatan på Södermalm. Här har Söderkåkar spelats in.

Åsöberget med dess gator på Södermalm är jag helt totalt såld på. Ta en vandringstur på Folkungagatan, Sågargatan, Lotsgatan, Skeppargränd, Åsögatan, Kvastmakartrappan  och Kvastmakarbacken upp till Åsöbergets med utsikt mot öster med inloppet till Stockholm och Fåfängan. Här finner ni rester av svunna tiders bebyggelse, det är så vackert och pittoreskt att det nästan "gör ont" när jag promenerar omkring där.   


I det här huset på Fjällgatan bodde Per Anders Fogelström
och här skrev han den fantastiska bokserien "Staden"

Fjällgatan är av historisk miljö och en av Stockholms vackraste utsiktsplatser med utsikt över gamla stan och Djurgården. Fjällgatans Kaffestuga är charmigt och populärt och det är en allmänt mysig miljö på gatan med sina gamla trähus på den ena sidan och en magnifik utsikt på den andra.


Norr Mälarstrand

Norr Mälarstrand på Kungshholmen är en sträcka som jag absolut tycker är värd en promenad. Ligger ut med Riddarfjärdens vatten. Gatan går från Stadshuset till Marieberg och kantas av restauranger, caféer och livligt båtliv, härligt under sommartid!


Fjäderholmarna

Fjäderholmarna är en skärgårdsö bara 20 minuters båtfärd från Stockholms city. Fjäderholmarna ger en fin försmak på skärgården för dem som inte har tid med mer. I glasstugan kan man handla frukost och lunch eller njuta av hemlagad sorbet. Båtar avgår från Strandvägen och Slussen sommartid. Rökeriet är en mindre restaurang där de själva röker lax, makrill och räkor. Fjäderholmarnas krog finner man längst ut i Södra Gästhamnen


Rosendals trädgård, mysigt att strosa runt här..

Rosendals Trädgård ligger även det ute på Djurgården. En stor öppen trädgård. I ett av växthusen ligger ett mysigt kafé där man kan njuta av en mängd olika hembakade bakverk och smörgåsar vilken är toppen tycker jag.


Kaknästornet

Kaknästornet är även en av Stockholms allra mest kända symboler. Byggnaden är 155 meter och har en panorama utsikt över Stockholm. I toppen finns stans högst belägna restaurang och café, ska även finnas en liten bar där har jag hört ryktas ;-) 


Stadshuset sett på natten..

Stadshuset är väl en av landets mest berömda byggnader med sin tornspiras gyllene Tre Kronor. Ligger på Kungsholmen och man kan endast besöka Stadshuset via guidade visningar. Men vill man inte gå in kan man ju i alla fall beundra denna byggnad från utsidan helt gratis och som de flesta vet är ju gratis väldigt gott eller vad säger ni ;-) 


Slottet

Kungliga slottet i centrala Stockholm är naturligtvis en sevärdhet just för att det är slottet och detta ska man väl "ha" sett om man besöker Stockholm. Jag har själv bara vart utanför.



Junibacken får man träffa Pippi, Karlsson på taket, Emil, Madicken och många fler ur Astrids Lindgrens sagor, men också andra sagokändisar som Pettson & Findus, Alfons Åberg och Mulle Meck. Sagotåget är en stor attraktion för både stora och små. Den tar dig med på en 11 minuter rundresa bland Astrid Lindgrens alla sagofigurer. Perfekt för barnfamiljer. Ligger ute på Djurgården bredvid Vasamuseet som jag skriver om lite längre ner.


Bergianska trädgården

Bergianska trädgården är en samlings- och forskningspark förutom att vara en vacker plats att strosa på. Här var jag med mina föräldrar förra sommaren och det uppskattades särskilt om man är blom och växtintresserad. Vi hade med en picknick korg och njöt i solen.  



Vasamuseet som ligger på Djurgården är en av Stockholms största turistattraktioner. På Vasamuseet kan du se regalskeppet Vasa som sjönk och har legat på havets botten i nästan 400 år. Det är väldigt speciell känsla att vandra omkring på bryggan, så gillar man historia och museer ska man absolut bege sig dit.


Hemma är alltid hemma, älskade Sjöstaden..

Hammarby Sjöstad är naturligtvis en stadsdel jag vurmar för och som jag absolut tycker att man ska bege sig till. Ta gratisbåten (det där med gratis var ju gott sa vi ju ;-)) från Södermalm hit. Det tar 2 minuter och vips är du i denna helt nybyggda stadsdel med egen spårväg. Ta ett glas vin och bara njut av vattenlivet och varför inte spana efter mig - haha!   


Som ni vet älskar jag mat och tänkte även dela med mig av några av mina restaurangtips. Det finns naturligtvis en massa olika matstället att välja mellan i denna stad, jag har dock mest koll på ställena runt Södermalm därför blir det ett visst överslag på tips därifrån det får ni helt enkelt stå ut med ;-)

Matställen



Och himlen därtill ligger ligger högst upp i gamla skattehuset på Södermalm som nu är ombyggt. Med sin fantastisk utsikt över hela Stockholm tycker jag att man ska bege sig upp och kika. Det är dyrt att äta där, men maten är å andra sidan gudomligt god. Vill man inte kosta på sig att äta kan man ju bara ta sig ett glas vin i baren och njuta av utsikten.


Sjöjungfrun med utsikt över Sjöstaden

Restaurang Sjöjungfrun ligger med utsikt över Hammarby Sjöstad och Hammarby kanalen på Söder Mälarstrand. God mat, bra service och helt okej priser. Sjöjungfrun är inte en gourmetrestaurang som sniffar på Guide Michelin-stjärnor. Men det är en krog som alla borde ha i sitt eget kvarter.


Vegetariskt på Södermalm i härlig miljö..

Hermans ligger även det på Söder och på vackra Fjällgatan jag tidigare nämnt som en sevärd plats. Detta är en helt vegetariskt restaurang med riktigt bra mat. Utsikten här är magnifik över hela Stockholms inlopp. Finns en lummig trädgård med myshörn varför inte för en romantisk date där man kan se solnedgången över Gamla Stan tillsammans.


Man kan inte tro att man är i Stockholm inne på Koh Phangan

Koh Phangan en thairestaurang med i mitt tycke riktigt god mat. En lite annorlunda restaurang med inredningen som en tropisk djungel som ger en minnesvärd upplevelse samtidigt som man äter god mat så tycker jag absolut att detta är värt pengarna.


Mälarpaviljongen på Norr Mälarstrand...

Mälarpaviljongen är en ute servering vid Norr Mälarstrand på en brygga. Man har slående utsikt över Riddarfjärdens vatten. En livlig sommarkrog som är värd att besöka en solig sommardag. Kan dock vara mycket folk så man kan få vänta på sin mat ibland.



Östermalmshallen är värd ett besök om man likt mig älskar saluhallar. Här finns allt man kan tänka sig när det gäller lite lyxigare mat, en av de vackraste saluhallarna med sitt gammeldags utseende. Östermalmshallen är lätt att nå, bara en kort promenad från Östermalmstorgs tunnelbanestation eller kajerna nere vid Nybroplan.


Sandstrand mitt i stan...

Thaiboat är som man förstår av namnet en thairestaurang och ligger ombord på en båt vid Söder Mälarstrand (mitt emot hammarby Sjöstad). Båten har en konstgjord sandstrand och solstolar där man kan sitta på sommaren. Litet kul inslag.



Gondolen ägs och drivs av kocken Erik Lallerstedt. Ligger i en byggnad runt 30 meter över havet under en gångbro mellan Stadsgården och Mosebacke torg. Dyrt men mycket god mat och fantastisk utsikt över Mälaren, Saltsjön, Slussen och innerstaden.

Detta är som sagt mina egna intryck och åsikter och det finns säkert hundratals som har andra åsikter om det jag skrivit ovan, det är bara små tips så ta det för vad det är! Det var allt från mig för denna gång :-) 
 
Kram på er ♥


Kommentarer
Postat av: jessi

Vad underbart gullig du är som har delat med dig av dina favoritställen, vilket arbete du måste ha lagt ner! Jag håller med dig om alla sevärdheter, du har bra smak tjejen! Tack för restaurang tipsen med, jag har bara besökt par av dem så nu vet jag vilka andra ställen som är bra!

Jag har alltid tyckt att du verkar vara en omtänksam person o detta inlägg är ännu ett bevis på det, du har lagt ner tid o omtanke i det här!



KRAMISAR

2009-07-16 @ 22:20:21
URL: http://lyckoljus.blogg.se/
Postat av: Anna - Starwoman ☆

Jessi:

Gullig du är =) Jo dte har tagit mycket lång tid att få ihop, var riktigt trött på det nu i slutet, men kände ju inet för att skita i det när jag redan lagt ner så mycket tid, så jag fick kämpa på det sista nu ikväll. Hoppas nu någon läser och får lite tips också ;-)



Sov sött fina du!



Kramar i mängder

2009-07-16 @ 22:28:00
URL: http://starwoman.blogg.se/
Postat av: LinnM

Vilken superbra guide du gjort! Jag blir så sugen att besöka flera av ställena. Verkligen jättesnällt av dig att lägga den tiden på att tipsa oss icke-stockholmar. Kram

2009-07-16 @ 22:34:52
Postat av: grommis

ÅÅÅH! Perfekt!! :) Jeg og mannen drar til Stockholm på søndag, så dette var jo midt i blinken! Jeg var en av de som spurte om tips tidligere, så må TAKKE SÅ MYE!:):)

2009-07-16 @ 22:50:18
URL: http://grommis.blogspot.com
Postat av: Anna - Starwoman ☆

LinnM:

Vad kul att du gillar den, tog som sagt sin lilla tid minst sagt ;-) Sov sött! Kraaam



Grommis:

Är det sant att ni ska åka hit på söndag? Då passade ju detta inlägg väldigt bra, vad kul för du frågade ju mig tidigare =) Hoppas ni får trevligt och fint väder när ni är här och vem vet kanske ses vi ;-) Stor kram

2009-07-16 @ 23:07:45
URL: http://starwoman.blogg.se/
Postat av: åsa

Farlig fåfänga heter en gammal Stig Trenter deckare som jag gillar som utspelas där. Har aldrig tänkt på att det är en verklig plats. Får kanske åka dit och titta nästa gång jag är i Stockholm

2009-07-17 @ 00:08:14
Postat av: Ida

Åhh, vilken trevlig Stockholmsguide! Det här inlägget ska jag lägga på minnet och återkomma till när det blir dags för en Stockholmstripp :) Lite avundsjuk på dig som bor i denna fina stad! :)

2009-07-17 @ 00:15:20
URL: http://idamadelen.blogg.se/
Postat av: Naomi

Tack så mycket för att du tagit tid att skriva om Stockholm. Jag är född i Nacka men har inte bott i Sverige i snart 25 år. Nu skall min man o min son ta oss en kort resa till Stockholm under hösten. Kommer garanterat att besöka de ställen du tipsade om. Tackar!

2009-07-17 @ 01:07:33
Postat av: Ingela

2009-07-17 @ 01:10:44
Postat av: Ingela

Vad omtänksamt och trevligt av dig att göra denna guide till diverse sevärdheter i vackra Stockholm. Brukar inte kommentera, bara "kika" in, men får passa på att tacka för en trevlig, inspirerande och välskriven blogg. Ha en härlig sommar!!

2009-07-17 @ 01:16:37
Postat av: Louise B

Hej! Vilken lista :) Även för mig som bott här hela mitt liv så är det kul att läsa om dina favoritställen. Tänkte bara flika in med att man på Koh phangan inte kan boka bord, utan man går dit och sätter upp sig på en lista och sen är det bara att vänta. Brukar ta mellan 45 min - 11/2 timme beroende på hur mycket folk det är där.

Hoppas du får en härlig dag, sista dag innan semester :) Min sista dag blir söndag!

Kramar Louise B

2009-07-17 @ 07:00:36
Postat av: grommis

Jess, søndag kommer vi:) Vi skal på Stockholm jazzfestival den kvelden, blir spennende! Men resten av dagene skal vi utforske og bare kose oss:) Skal komme og si hei om jeg plutselig ser deg strosende rundt:) Ha en super fredag, visst går du ut i ferie i dag du også? KLEM

2009-07-17 @ 09:06:07
URL: http://grommis.blogspot.com
Postat av: Anna - Starwoman ☆

åsa:

Ja du får åka dit och spana ;-) Ha en trevlig helg! Kram



Ida:

Kul att den kanske kommer till användning någon gång. Stockhol är vackert och jag trivs väldigt, väldigt bra här. Ha en trevlig helg! Kram



Naomi:

Vad kul att ni ska en sväng till Sverige i höst och kul om jag kunnat komma med något litet tips som passar er på er resa hit =) Ha en trevlig helg! Kram



Ingela:

Tack vad kul att du lämnade en lite kommentar coh kul att du gillar mig blogg =) Välkommen åter och ha en trevlig helg! Kram



Louise B:

Tack för tipset ändrade i texten på direkten ;-) Härligt att vi snart har semester, du får kämpa på i två dagar till men sedan så. Härligt, härligt! Ha en trevlig helg och semester! Kram



grommis:

JAAA du MÅSTE säga hej om du ser mig och jag lovar säga hej om jag ser dig =) Hoppas ni får det trevligt på jazzfestivalen och en mysig resa. Hur länge stannar ni eller åker ni hem igen samma dag? Ha en trevlig helg! Kram kram

2009-07-17 @ 09:51:42
URL: http://starwoman.blogg.se/
Postat av: grommis

Vi blir til onsdagen, så en liten miniferie blir det! :) Mannen har aldri vært i Stockholm før, og jeg elsket byen da jeg var der for ti år siden, så det blir nok bra:)

2009-07-17 @ 09:59:15
URL: http://grommis.blogspot.com
Postat av: jenny

Fin & bra guide över stockholm du gjorde. Alltid kul med tips! :)

Kram

2009-07-17 @ 10:29:32
URL: http://jenlen.blogg.se/
Postat av: Anna - Starwoman ☆

grommis:

Då blir det i alla fall några dagar ni stannar, mysigt! Vi hopppas på strålande väder! Kram kram



jenny:

Tack snälla =) Ha en underbar helg! Kramar

2009-07-17 @ 10:41:34
URL: http://starwoman.blogg.se/
Postat av: Jeanette

Hej!

Vilken trevlig presentation om Stockholm du gjort! Superbra för någon som inte känner till Stockholm så bra! Jag är själv Stockholmare (bor i Nacka) så jag känner till de platser och restauranger du nämnt och håller med dig att de är platser och ställen att rekommendera i Stockholm. Råkade faktiskt se ett lite fel i din text (du får inte tycka att jag är gnällig nu:)), men jag såg att du hade skrivit att Thaiboot ligger på Söder Mälarstarnd, vilket inte stämmer. Söder Mälarstrand är det som ligger mittemot Gamla stan och Riddarholmen, längs Riddarfjärden. Sen har jag en lite till fråga ller önksemål eftersom jag vet att du är från Västkusten. Nästa sommar har jag tänkt att semestra nere på Västkusten, har alltid velat göra det och nästa sommar har jag tänkt att "ge mig själv" en önskvärd 30-års present och göra det jag alltid drömt om. Därför tänkte jag nu fråga dig som är därifrån om lite tips på platser och ställen på västkusten som man inte får missa samt ev boende. Skulle bli jätteglad om du ville göra något liknande om Västkusten när du få tid och och lust. Ha en trevlig kommande semester och sommar.

Soliga kramar från en som följer din underbara blogg!

2009-07-17 @ 10:45:46
Postat av: Anna - Starwoman ☆

Jeanette:

Tack snälla för rättelsen, såg det igår och tänkte att jag skulle ända, men glömde av det så jag tar absolut inte illa upp, bara bra så att det blir rätt det jag skriver ås jag inet lurar iväg folk fel :-) Så tusen tack!



Västkusten är fantastiskt, så jag tycker absolut du ska åka dit nästa år. Jag får återkomma helt enkelt med lite tips till dig då framöver ;-)



Ha en mysig helg och fortsatt sommar och tack för du läser!



Massa kramar

//Anna

2009-07-17 @ 11:11:53
URL: http://starwoman.blogg.se/
Postat av: Annas inspiration

Vilka underbara tips, vilken tid du har lagt ner!!! I sommar blir det Rosendals & Fjäderholmarna för vår del.



GRATTIS till semestern!

kramar

2009-07-17 @ 16:28:21
URL: http://annasinspiration.blogg.se/
Postat av: jackie

Jösses vilket jobb du lagt ner!!

Och vilken trevlig blogg!!

2009-07-17 @ 21:02:16
URL: http://jackie25.blogg.se/
Postat av: sofia

Tack för alla tips! Vi åker till Stockholm i helgen så det passar bra med lite nya besöksmål. Denna gång ska vi åka ut i skärgården har vi tänkt men eftersom vi har barn som är ganska små passar det bra med en minitur till Fjäderholmarna, verkar jättemysigt och "lagom" för rastlösa barn.

2009-07-21 @ 08:09:23
Postat av: Magnus

Jag älskar verkligen Stockholm och ska se till att ta till mig lite av den här inspirationen till min egen blogg.

2009-07-24 @ 14:11:34
URL: http://isthlm.blogspot.com
Postat av: Martina

Oj vilken bra lista, den ska jag ta och spara för jag besöker storstaden rätt ofta och det kan ju vara roligt att se lite mer än att bara shoppa ;)

2009-07-25 @ 09:37:05
URL: http://skepparegatan.blogg.se/
Postat av: Petra B

Hej.Dina fina tips har jag sparat.Nu på söndag åker jag med familjen till Stockholm och jag har noterat alla dina tips. Tusen tack. Läser din blogg dagligen och gillar verkligen dina fina och personliga inlägg och bilder.

Håller tummarna för en fin Sthlms vecka.

(kan berätta att vi avbokade en redan bokad resa till Grekland, barnen ville hellre till Sthlm!)



Kram Petra

2009-08-07 @ 20:14:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0