Söta små saffranskatter


Lussekattsbak i Sjöstaden. Ett måste i mina lussekatter är
saffran. Här det färdiga resultatet svepta i en ärvd bakduk
i linne från min mormor som hon en gång i tiden broderat.

Blev såklart en adventsfika med de nybakade lussekatterna,
här tillsammans med köpta pepparkakor på ett fat från
Rörstrand, stor kopp från Bruka & kivilyktor från Iittala.  

Lugnet har lagt sig och nu håller vi på att fixa med kvällens middag här hemma. Mitt julgranslängt kvarstår, men det slog mig att julgranen troligtvis kommer börja barra innan julafton så jag får nog åtminstone vänta någon vecka till med att sätta igång att pynta med alla olika julgranskulor. Jag har ett litet projekt som indirekt har med julgranen att göra i vilket fall och det är att fixa till den för i år nyinköpta julgransfoten med en ny färg, så jag får väl roa mig med detta så länge då kanske.   

 

Fick lite smått panik tidigare idag när jag insåg att tiderna hos frisörsalongen jag går till sinat inför julhelgen. Jag som arbetar under dagtid har ganska begränsade tider där jag kan sjunka ner i frisörstolen med en kopp kaffe och några tidningar. Så nu blir det till att hitta en salong inte allt för långt hemifrån som passar mig, gärna en med lugn harmonisk miljö och det viktigaste av allt en riktigt bra och pålitlig frisör. Ni som bor häromkring vart går ni? Någon som kan rekommendera en bra salong/frisör?

 

Nu blir det snart mat sedan soffan, julmust light och några bitar mörk choklad.

Ha en mysig kväll, kramar ♥


Kommentarer
Postat av: Josefin

Jag går till Baresso på Götgatan sedan några år tillbaka, hos en tjej som heter Ellinor. Älskar det stället! Längtar redan till nästa gång jag ska dit.. det är härlig stämning där inne och hon är en fantastisk duktig frisör.

2009-12-08 @ 19:12:30
Postat av: Anna - Starwoman ☆

Josefin:

Toppenbra läge för min del, måste spanas in! Tusen tack för du orkade skriva en kommentar och tipsa =) Ha en trevlig kväll! Kram

2009-12-08 @ 19:25:06
URL: http://starwoman.blogg.se/
Postat av: Sue

Ser super goa ut!!!!!!

Vet du, jag har nästan exakt likadana kökshandukar som lilla farmor har gjort! Kul!



Saffran är ett måste...håller med du!



Puss på dig och ha en mysig kväll!

2009-12-08 @ 19:53:04
URL: http://suzanita.blogg.se/
Postat av: Carolines hemligheter

Godkväll, mitt tips är ju kanske inte optimalt geografiskt sett men jag är jättenöjd med Malin på Ahead på Nybrogatan vid Östermalmstorg. Kan varmt rekommendera henne :-)



Ang att träffas så passar nästa vecka mycket bättre för mig också insåg jag när jag satte mig med kalendern, torsdagar är ju alltid trevliga för då gör det inte så mycket om man dricker lite vin ;-) Onsdag passar också bra. Hur har du det nästa vecka?



Hoppas att du har en mysig kväll, kramar!!

2009-12-08 @ 20:00:49
URL: http://jagsaracaroline.blogg.se/
Postat av: Marita

Åh vilka smarriga lussekatter. Skicka hit lite. Älskar din lyxiga blogg! M

2009-12-08 @ 21:36:24
URL: http://tusenideer.blogg.se/
Postat av: Marita

Åh vilka smarriga lussekatter. Skicka hit lite. Älskar din lyxiga blogg! M

2009-12-08 @ 21:37:41
URL: http://tusenideer.blogg.se/
Postat av: Madeleine

Hoppas att du hittar någon bra frissa:) Viktigt det där.



Lussekissarna såg mumsiga ut och det är tur att du gillar att ha saffran i dom;) Annars vore det ju inga lussekatter...haha



KRAAM

2009-12-08 @ 21:59:32
URL: http://livetuppochner.blogg.se/
Postat av: Anna

Ser väldigt gott ut med lussekatter! Ska bli helgens projekt för mig- och självklart ska det vara saffran i! :)



Hoppas du får några bra tips på frisör.



Och du... du ville väl ha en kungsgran? De barrar ju knappt så du kan säkert köpa en så snart din julgransfot har fått rätt färg



Kram

2009-12-08 @ 22:06:47
URL: http://ochliterosa.blogg.se/
Postat av: Magdalena

Vad gott med lussekatter, ska oxå baka det en dag!

2009-12-08 @ 22:18:29
URL: http://smultronros.webblogg.se/
Postat av: jessi

Grattis till lussebaket!!! Jag skulle satsat på vanliga hederliga bullar istället med massa goja i...Ska nog göra ett nytt försök snart igen!



Jag tog emot din "blåsning", det hjälpte nog för blev så mycket bättre senare på kvällen!



Många goa kramar till dig Anna!

2009-12-08 @ 22:22:26
URL: http://lyckoljus.blogg.se/
Postat av: Anna

Mmm...såklart man har saffran i?! Annars inga lussekatter juuu :)

Kraaam

2009-12-08 @ 22:28:55
Postat av: Anna - Starwoman ☆

Madeleine & Anna:

Haha - jo men jag vet folk som utesluter saffranet i sina lussebullar och formar dem likadant, men ni har ju så klart rätt ;-) Kraaaam

2009-12-08 @ 22:39:37
URL: http://starwoman.blogg.se/
Postat av: Karin

Hej gumman!

Nu är jag tillbaka! =) Vilka härliga bilder från Paris! Och nyfiken som jag är undrar jag vad det blev från LV. Har du några bilder från inne i butiken??

Hoppas du mår bra! Har saknat din blogg, då jag varit begravd i jobb =)

Kramar!!!!

2009-12-08 @ 23:31:20
URL: http://lovesexandmoney.blogg.se/
Postat av: Rebecca

Hej!



Här kikar jag in i tidig morgonstund. :) Mmmm jag blir ju sugen att baka ännu mer lussekatter nu, men jag tror jag ska hålla mig till "julstolle" istället.

Smart tänkt med granen; att den börjar barra menar jag. Inte kul att ha en hög på golvet långt före jul.

Hoppas du hittar en frisörstid! Vet hur det blir när man ska gå till "fel". Favoritsalongen fick ny ägare och jag har ännu inte hittat någon ny favorit, men väl en som känns "ok".



Massor kramar!

2009-12-09 @ 05:48:27
Postat av: Zandra

Jaaa beeebisM är en stor beebis nu, snart 10 månader redan, Galet vad tiden går fort :-)

Hoppas Ranga firades ordentligt igår :-) Stor kalas juu hihihi!

KRAMAR gums!

2009-12-09 @ 07:45:41
URL: http://lillalallas.blogg.se/
Postat av: Mahim

Gud vad de ser goda ut lussebullarna! Får nog försöka mig på bakandet snart jag med :) Blir ju så sugen när jag ser!



Kram på dig!

2009-12-09 @ 11:16:50
Postat av: Nina

Min käre make har testat alla salonger i hela sjöstaden tror jag (!) och har aldrig varit nöjd. Nu har han joinat sin fru hos Björn Axén... Har annars flera kollegor som också går till Baresso på Götgatan och är nöjda så jag får hålla med Josefin som rekommenderade det och tycker att du ska prova!

2009-12-09 @ 15:48:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0