Världens växtkraft


Ljuvligt blå luktärtor.

Rosa "bullig" Hortensia.

En palmliknande liten Rönnsumak.

Och sist, nästan hela "djungeln" samlad på bild :-)

Det har fullkomlig exploderat på vår balkong med all växtlighet denna sommar. Vilken rekordstart. Den förr så späda lilla luktärtsplantan som jag fick i våras och som min pappa drivit upp från "egenskördade” frön, är nu så stor att den har börjat klättra upp i trädkronan på vår gamla övervintrade pil. Superfint med alla blå väldoftande blommor som täcker den annars ganska kala och tråkiga trädstammen. Likaså blomlådan med de gammalrosa pelargonerna är hur frodiga som helst, likaså den fluffiga Hortensian och den palmliknande Rönnsumaken som bara var en pinne med två blad när jag fick den i maj.

 

Tycker det är skoj att ha en massa växtlighet på balkongen. Ger ett lummigt och ombonat intryck och i år är jag verkligen nöjd med alla växterna som jag lyckats väl med. Så skoj att varje kväll när det är dags för en omgång med vattenkannan se hur det har växt sedan kvällen innan. Intresset kommer från pappa. Honom hittar man nämligen oftast liggandes på knä i något av landen hemma i mitt barndomshem under sommarhalvåret. Antingen lukandes, kämpandes med någon skadeinsekt eller bara pysslandes i största allmänhet med växterna och så har det varit sålänge jag minns.

 

Ja då var det bara en arbetsdag kvar innan semestern drar igång för min del. Känns mycket bra måste jag säga. Bara lite tråkigt som jag nämnde igår att maken jobbar ytterligare en vecka. Får lite dåligt samvete att lämna honom ensam hemma en vecka, men han arbetar ju hela dagarna i o f s så han klara sig väl.

 

Nu ska jag sätta tänderna i kåldolmar, färskpotatis och massor av rårörda lingon - gott!

 

Kramar ♥


Kommentarer
Postat av: Jenny

Jättegrattis till graviditeten!



Vad roligt att det är flera bloggbebisar på G. Det är så mysigt att vara gravid och tiden som kommer efter är ännu bättre.



Med tanke på antalet gratulationer du har fått här på bloggen tycker jag att din blogg skulle platsa på Mama - minst!



Kram Jenny

2010-07-08 @ 19:42:44
URL: http://lillasysterofriends.blogg.se/
Postat av: Zandra

Ååå men så mysigt! De gröna fingrarna går minsann i släkten ser jag -) Hoppas maken lyckas ta över ordentligt medan du är borta hihi.

Härligt med bara en dag kvar, en annan har 11 kvar hahahaha men om dem dagarna innehåller lika mkt jobb som den här dagen gjort så kommer de gå i rasande fart :-D

Buffa på Myran!

Kramar

2010-07-08 @ 19:45:28
URL: http://lillalallas.blogg.se/
Postat av: Zandra

Hhah nä nu kan vi prata i Han form :-P

2010-07-08 @ 20:37:08
URL: http://lillalallas.blogg.se/
Postat av: Marie

Åh vad fint med luktärter!! det är väl en ljuvlig blomma!!

Hoppas din semester blir fin, jag har snart bara en vecka kvar på min...:(



KRAM!

2010-07-08 @ 21:23:37
URL: http://sjovreten.blogg.se/
Postat av: Miia - There´s no place like home

Superfint på er härliga balkong! Du har lyckats bra med dina planteringar, så jag förstår att du känner dig nöjd.



Jag tycker också om att pyssla med blommor - fast bara när det blir snygga planteringar & blommorna överlever, hihi ;)



Kraaam /Miia

2010-07-08 @ 23:04:23
URL: http://theresnoplacelikehome.webblogg.se/
Postat av: Anonym

Ville bara säga grattis till er båda!

Så underbart kul

kramar Angelica

2010-07-08 @ 23:23:40
URL: http://angelicalivia.blogg.se/
Postat av: Carolines hemligheter

Vad duktig du är, ett genuint intresse kombinerat med gröna fingrar kan ju skapa små blommande underverk och jag (som vare sig besitter det ena eller det andra) är riktigt avis på din sköna, gröna balkong ;-)



Hoppas att sista jobbdagen blir bra, det brukar ju vara rätt mysigt att fixa & dona inför ledigheten så det kommer säkert att bli en toppendag :-)



Massa kramar!!!

2010-07-09 @ 05:51:46
URL: http://jagsaracaroline.blogg.se/
Postat av: Linda

Fina bilder! Jag är usel på växter och klara knappt av att hålla ordning på de 4 krukor jag har.... ha en bra dag! Och hoppas det smakade :-)

2010-07-09 @ 09:35:11
URL: http://lindaingvarsson.blogg.se/
Postat av: Rebecca

Nu har jag redan kommenterat i inlägget ovan, men kan inte låta bli att berömma dig i detta, för din grönskande balkong!



Helt underbart är det ju med växter på balkongen; har nog ärvt intresset av mina föräldrar, jag också, men det visade sig först när jag flyttat hemifrån. Var till och med motsträvig att ens skaffa krukväxter först. När jag flyttat ihop med min man tyckte han vi skulle ha åtminstone någon blomma i alla fall och därefter var det kört...! ;) Nu brukar jag säga att det är hans fel, om han visar minsta tillstymmelse till att säga något negativt om alla växter som tar plats på balkongen eller åskilliga besök på blomstervaruhusen! ;) Men å andra sidan är jag snäll och går med honom i teknikbutikerna, så det jämnar ut sig. Och när det gäller blommor, är han själv med och tycker till och har idéer mellan varven, så det är inget synd om honom. ;)



Massor kramar!

2010-07-09 @ 09:50:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0