Sommar med Ernst & bruchetta med rucolakräm



Ni har väl inte missat att allas vår Ernst har kommit ut med ytterligare en bok ”Sommar med Ernst”. Den folkkäre inredaren bjuder in oss till sin sommarvärld. Man får lära sig allt från att sy hissgardiner till att grilla kräftor. Ernst bjuder på sina smartaste knep för sommarstugan och lagar enkel och somrig mat i det fria. Låter helt klart som en bok för mig och ska inhandlas så fort jag kommer förbi en bokhandel nästa gång. 

Ja så var det torsdag och mer än halva veckan har vi avklarat. Inte mig emot, vill att veckorna ska gå fort så vi får en ny månad så man slipper aprilvädret. Jag är verkligen klar med upp och ner gångar i vädret nu och vill inget hellre än att ha sol, värme och grönska.

Pratade med min kära vän Anna igår över MSN. Hon befinner sig i Paris med sin lille son Gabriel och hon förklarade att de lovat 20-25 grader till helgen där så hon planerade picnick med parmaskinka, gott bröd och rosévin i en park. Kan ju säga att jag kände avundsjukan växa i bröstet på mig. Kunde inte kontra med något inbjudande från vår huvudstad. Berättade istället att det snöade och vare 3 grader plus. Förstår att hon inte har bråttom hem till Sverige. Hoppas att staden visar sig från den bästa sidan i mitten av juni åtminstone med en massa sol och värme då hon och två av mina andra barnsdomsvänner kommer hit och hälsar på mig.   

Bruchetta med rucolakräm från Ernst nya bok (bilden ovan) tycker jag låter supergott och somrigt. Kanske man ska svänga ihop som en aptitretare när tjejerna kommer där i juni och så lite sval rosé till det på balkongen... *drömmer*

Ingredienser:
150 g rucolasallad,
1-2 vitlöksklyftor,
1 1/2 dl olivolja,
2 dl solrosfrön,
1 nypa salt,
svartpeppar 
2 msk vit balsamvinäger,
1-2 msk flytande honung,
150 g riven västerbottensost,
rivet skal och saft från 1/2 citron,
1 normalstor baguette eller ciabatta,
1 knippe tunt skivade rädisor,
flingsalt.


Gör så här:
Skölj, torka och lägg rucola i en skål. Skala och skär vitlök i bitar och häll ned i rucolan. Tillsätt olivolja, solrosfrön, vanligt salt, peppar, vit balsamvinäger, honung och blanda runt. Tillsätt västerbottensost tillsammans med saft och skal från en halv citron. Kör allt till en kräm med stavmixer. Smaka av. Skär baguetten eller ciabattan i skivor, cirka 3 cm tjocka. Grilla brödskivorna tills de fått fin yta på båda sidorna. Bred ut en klick av krämen på varje brödskiva och garnera med de tunt skivade rädisorna, flingsalt och peppar.

Servera genast, som aptitretare eller liten förrätt.

Nu vet ni trogna läsare vad jag ska skriva antar jag. Mot arbetsdagen! Sköt om er.

Kramar ♥


Kommentarer
Postat av: Emilia

Jag gjorde ruccolacremen förra sommaren - helt fantastisk! Missa inte!

2010-04-22 @ 07:50:34
Postat av: madde

mmm det lär fantastiskt gott. Tur det bara e tre timmar till lunch :)



Snart sommar, längtar.



Ha en fin dag

Kram Madde

Postat av: Abbe

Åhh sköna sommardrömmar om sval rosé. Recpetet låter verkligen som något att spara tills dess. Nu är det bara att glömma att det snöade i Göteborgstrakten igår....

2010-04-22 @ 11:22:25
URL: http://abfabimedelaldern.wordpress.com/
Postat av: Maria

Underbara mattips som alltid i din blogg =) Boken utstrålar riktig svensk sommar. Jag hoppas på sol och värme snart, gärna med start nu till helgen! Tänk att det redan är fredag i morgon. Veckorna bara rusar. Ha en härlig torsdag trots grått och småregnigt . Stor kram!

2010-04-22 @ 11:58:14
Postat av: Johanna

Boken ser härlig ut!! Tål dock inte rucola men man borde ju kunna byta ut den till. Tack för tipset!

2010-04-22 @ 12:38:28
URL: http://framtidstankar.blogg.se/
Postat av: Carolines hemligheter

Förstår din frustration över vädret, känner precis likadant och ännu mer just idag eftersom jag i skrivande stund hade planerat för att befinna mig ett varmt & vårigt Barcelona... Nåja, vad är väl en bal på slottet ;-)



Hoppas att du har en bra jobbtorsdag i alla fall, kramar från Caroline!

2010-04-22 @ 12:59:12
URL: http://jagsaracaroline.blogg.se/
Postat av: Elin

Härliga sommarbilder i vinter(!!)rusket! Bruschettan ska absolut provas i sommar. På tal om ingenting... Såg jag din käre make på ABC idag? Jag tror det...

Kram

2010-04-22 @ 18:42:17
URL: http://heltsubjektiv.blogg.se/
Postat av: Anna - Starwoman ☆

Elin:

Japp det var maken min som var med i ABC idag :-)

2010-04-22 @ 18:54:20
URL: http://starwoman.blogg.se/
Postat av: Annica

Mera sno?! Nu far det racka! Sjalv har jag 30 grader pa ett underbart Bali. Hoppas du far en trevlig helg! Kram

2010-04-23 @ 11:53:35
URL: http://annicaostlund74.blogspot.com/
Postat av: Nina

Snygg slips han hade på tv, maken din!

2010-04-23 @ 15:15:47
URL: http://ninabloggar.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0