Fixa garderoben steg för steg


Jag som i dagarna gått igenom hela min garderob tänkte
här tipsa om garderobsfix steg för steg: 

Inventera,
vad har jag och vad behöver jag? Spara inte av sentimentala skäl om det inte är unika plagg eller har affektionsvärde.

Rensa, skänk & släng. Lägg undan, laga eller lämna till insamlingen. Luftiga garderober är bäst för både dig och kläderna.

Sortera, skilj på plaggen beroende på kvalitet. Tunna klädgarderober delar effektivt av mellan till exempel ytterplagg och inneplagg.

Planera, bli medveten om dina dagliga vanor. Vilka plagg använder du oftast? Vilka skor? Tänk igenom ditt rörelsemönster och försök bli så effektiv som möjligt.

Placera och inreda, det är dags att inreda. Nu avgör du höjder, bredder, väljer lös inredning som vilka lådor, boxar och detaljer som måste få plats. Tänk högt och lågt. Finns det plats ovanpå eller under garderoben? Platta, rymliga förvaringspåsar eller lådor passar bra att fylla med sådant som du inte använder dagligen. Rensa ut säsongsplagg och göm undan. Byt sedan när årstiderna skiftar. Lägg slutligen till en liten känsla av lyx och din garderoben blir både funktionell och flärdfull.

Helhetslösning, om du vill låt garderoben bli en kompaktlösning som innehåller allt: spegel, krokar, tvättkorg, en plats för radio eller musikmobilen. Ställ några väldoftande parfymflaskor på en hylla eller lägg ett par doftpåsar bland underkläderna för att skapa en känsla av vardagslyx.

Så nu har ni lite att fixa med ;-) Själv ska jag bege mig mot arbetet. Ha en riktigt bra dag så hörs vi lite senare!

Kramar ♥

Kommentarer
Postat av: Maria

Nu får jag dåligt samvete för att jag hela tiden skjuter upp om att rensa ur garderoberna... Men med dina bra tips så ska det nog gå bra =) Och de plagg som sparats av sentimentala skäl kommer nu att sorteras ur... Hoppas du har en bra dag! KRAM

2010-04-21 @ 09:05:59
Postat av: Zandra

Smarta tips o trix!

Tyckte jag hade rensat så fint innan flytt men vette tusan, får ju ändå inte plats idag hihih :-D

Jag håller tummarna att askmolnen pyser iväg o försvinner :-D

Hoppas du får en härig dag vännen!

KRAMAAAAAAAAAAAAR

2010-04-21 @ 09:25:15
URL: http://lillalallas.blogg.se/
Postat av: madde

Hej hej!



Vilka bra tips, vi har precis flyttat och då passade jag på att rensa ordentligt! Vi fick även satt in en mega vägg med skjutdörrar så vi har jättebra förvaring vilket e helt underbart :)



Ha en fin dag

Kram Madde

Postat av: Emma

Den dagen jag får plats att ha en walk in closet så kommer jag att ta efter dina råd! : - ) En dröm de där som jag önskar blir verklighet snart!



Hoppas allt är fint & önskar dig en mysig lill-lördag vännen!



Många Kramar



2010-04-21 @ 11:27:45
URL: http://jemsi.blogg.se/
Postat av: jessi

Du är helt underbar! Ger oss tips om garderobsfix men du är ju rätt person för det för det känns som du har det mesta i ordning!

Men du har helt rätt att man ska tänka o inventera då och då annars blir det ju kaos. Sen jag har mina kläder i dressingroom, synligt för alla tvingas jag göra det ofta. Perfekt för mig som annars slarvar med sånt!



Många kramisar

2010-04-21 @ 13:26:02
URL: http://lyckoljus.blogg.se/
Postat av: Anna - designnörden

"Kill your darlings" rabblade jag som ett mantra i helgen då jag röjde i min garderob. Det rök både en och annan gammal favorit som jag inte längre använder. Hittade även helt nya kläder som jag aldrig använt, och inte kommer att använda. Då är det tur att det finns Tradera :)

2010-04-21 @ 17:16:23
URL: http://designnord.blogg.se/
Postat av: Camilla

Tack för tipsen :-) I huset nu finns två klädkammare, vilket innebär att vi får varsin walk in closet ;-) Känns riktigt lyxigt med tanke på att min lilla vrå idag rymmer allt från mina kläder till Rickards verktygslådor..Överfullt överallt och ingen riktigt bra överblick, vilket i sin tur leder till att mycket plagg och skor blir oanvända, ursch!



Fortsatt trevlig kväll! Kram kram

2010-04-21 @ 21:12:45
URL: http://vitha.blogg.se/
Postat av: sara ♥

ser verkligen fram emot att se hur din gardrob blev efter de smarta tipsen!

2010-04-22 @ 04:08:58
URL: http://lifeinshanghai.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0