Annas ljumna potatissallad



Denna potatissallad komponerade jag ihop på frihand i lördags och den blev riktigt god. Serverade den till grillat och jag kommer att svänga ihop den fler gånger i sommar då den kändes fräsch och "lätt". Ett tips är att smula över fetaost också. Jag hade dock ingen hemma denna gång, men kan tänka mig att det vore väldigt gott?!

Ingredienser:
Färskpotatis/delikatesspotatis
Grön sparris
Babyspenat
Basilika
Rödlök
Oliver
Avokado
Havssalt

Dressing:
God olivolja
Balsamvinäger
Dijonsenap
Salt & ev. peppar

Gör så här:
Dela de små potatisarna i två delar och koka tills de är mjuka, låt de svalna något. Dela sparrisen i lagom stora delar och smörstek och salta lite lätt. Låt sedan svalna. Blanda ihop olja, vinäger samt ca 1 tsk dijonsenap, salta och peppra efter smak. Blanda ner den kokta potatisen, sparrisen, rödlök i skivor, spenat, oliver samt basilika i en skål. Häll över dressingen och blanda runt allt sammans försiktigt så att inte potatisen går sönder. Jag toppade sedan med avokado, den blandade jag alltså inte i då jag var rädd att den skulle bli för "mosigt", men det går säkert. Servera potatissalladen kall eller ljummen till grillat eller varför inte på buffébordet, riktigt gott om jag får säga det själv ;-)

OBS, Tänk på att inte "dränka" salladen i dressing. Hellre för lite än för mycket tycker i alla fall jag, man ska bara ana dressing smaken och inte bli "fet" i munnen så fort man tar en tugga. Sedan bör man nog hälla över dressingen inte allt för långt innan man ska servera salladen, annars förlorar nog grönsakerna sin spänst, men jag kan ha fel jag är ingen kock ;-)

Kommentarer
Postat av: Miia - There´s no place like home

Åh, ser riktigt gott ut! Måste jag definitivt testa nån kväll här hemma när vi ska äta grillat ;)



Hoppas det går fint på jobbet idag söta Anna, kramar

2009-05-25 @ 10:54:32
URL: http://theresnoplacelikehome.webblogg.se/
Postat av: Mirry

Vill du vinna en länkning?



Gissa isåfall bilden på vår blogg!



www.arntyochmirry.se

2009-05-25 @ 10:54:53
URL: http://www.arntyochmirry.se
Postat av: Zandra

Denna salladen ser super duper smarrig ut, måste helt klart testas i sommar.

Så du kan tjejen!

KRAMAR

2009-05-25 @ 11:08:39
URL: http://lillalallas.blogg.se/
Postat av: jessi

thank you! ska absolut testas snart!



Du ger mig matlagningsinspiration vännen!



kram

2009-05-25 @ 11:20:49
URL: http://lyckoljus.blogg.se/
Postat av: Therese

Låter gott, bortsett från oliverna tycker TYVÄRR inte om. Egna potatis-dallader är så mycket godare och nyttigare för den delen också än färdiga kletiga osm man köper.

2009-05-25 @ 11:22:03
URL: http://likie.webblogg.se/
Postat av: AnnaG

God middag söta du.



Salladen ser väldigt god ut och jag log gott åt ditt recept, här hemma har vi en favoritsallad som vi kallar "Anna ljumna potatissallad" med exakt samma ingredienser och ja, det är väldigt gott! =)

Ett tips är att låta potatisen dra i dressingen en stund innan man direkt före servering blandar ner grönsakerna. Mums!

Du har återigen gett bevis för din utomordentligt goda smak. ;-)



Solen strålar och livet leker, önskar dig en fantastisk fin start på veckan!



Stoor kram!!!



Ps. Tolv dagar kvar i synd.. ;-) Lite skönt pirrig måste erkännas.♥ Kram kram

2009-05-25 @ 13:14:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0