Crèpes med skaldjursfyllning



Crèpes var det flera år sedan jag åt, men det är väldigt gott tillsammans med en krispig sallad. Hittade ett recept från Hemmets journal för ett tag sedan som lät riktigt gott. Funderar på att svänga ihop rätten ikväll i min ensamhet och inta den framför Let´s Dance...  

Ingredienser: (4 port)
2 dl vetemjöl
4 dl mjölk
3 ägg
1/2 tsk salt
2 msk smör 

Fyllning:
2 msk smör 
1/2 dl vetemjöl
2 dl mjölk
1 dl grädde
2 dl lätt crème fraiche
100 g skalade räkor
170 g kräftstjärtar
2 ägg, hårdkokta
1/2 dl dill, hackad
2 msk persilja, hackad
salt & peppar
2 dl riven ost

Gör så här:
1. 
Vispa ihop mjöl och hälften av mjölken. Tillsätt resten av mjölken, ägg och salt. Vispa ihop till en slät smet. Låt smeten svälla medan du gör fyllningen. 2. Smält smör i en kastrull och rör i mjölet. Späd med mjölk och grädde och koka upp under omrörning. Klicka i crème fraiche och sjud ett par minuter under omrörning. 3. Rör i räkor, kräftstjärtar, hackade ägg, dill och persilja. Smaka av med salt och peppar. Grädda tunna pannkakor i en liten stekpanna. Lägg upp på ett bakpapper. 4. Lägg på en klick fyllning och rulla ihop pannkakan. Lägg dem med skarven nedåt i en smord form. Strö över ost och gratinera i 10-15 minuter.

Servera med sallad och något gott i glasen! 

Trevlig helg!


Kommentarer
Postat av: Josefin

Det låter riktigt smaskigt, det måste jag helt klart testa en dag. Enkelt och gott.



Ha en mysig kväll framför Let´s dance. Snart kommer din älskling hem igen. :)

Kram på dig.

2009-03-13 @ 11:03:38
URL: http://www.vitamagnolia.blogspot.com
Postat av: Anna - Starwoman ☆

Josefin:

Ja jag tycker också att det låter väldigt gott, så jag tror att jag ska testa ikväll som sagt (om jag orkar ;-)



Ja snart kommer maken hem igen, längtar!!!



Trevlig helg!



Massa kramar

2009-03-13 @ 11:10:56
URL: http://starwoman.blogg.se/
Postat av: Jenny Lennartsson

Mm crepes är ju så gott ja, va jätte längesen jag åt det, min favorit är med champinjonstuvning medn detta lät inte helt fel det heller :)

2009-03-13 @ 11:56:20
URL: http://jenlen.blogg.se/
Postat av: Susanne

Det låter jättegott, och enkelt!

Detta skall jag helt klart testa. Ha en mysig fredagkväll och ladda inför finalen. :-)



kramar

2009-03-13 @ 12:16:15
URL: http://susannes.blogg.se/
Postat av: Therese

Det låter riktigt smarrigt.



Önskar Dig en mysig fredagkväll!



Kram Therese

2009-03-13 @ 15:27:35
URL: http://tessielessiesdagbok.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0