Basilikakryddad quornburgare med tomatpesto



Jag har aldrig tidigare testat att göra burgare på quornfärs, men detta ska jag absolut testa. Jag tycker att recept låter supergott och en burgare helt i min smak. Vill man inte ha det vegetariskt borde man ju lätt kunna byta ut quornfärsen mot vanlig nötfärs istället?!Tomatpesto kan man såklart köpa enkelt i affären färdig, men det är kul ibland (tycker i alla fall jag) att göra egna röror, såser och just pesto. Recepten kommer från "Leva & bo".  

Ingredienser - 4 st
300 g quornfärs
2 st kokta kalla potatisar
2 st ägg
2 st vitlöksklyftor, pressade
1 dl basilika, hackad
Salt & peppar

Till servering:
Melon
tomatpesto
skivad rödlök
sallad
bröd

Gör så här:
Arbeta ihop färs, riven potatis, ägg, vitlök, basilika, salt och peppar till en smidig färs. Forma färsen till 4 burgare. Grilla eller stek burgarna cirka 3 minuter på varje sida. Servera burgarna på bröd med sallad. Toppa med melonklyftor, pesto och lök.

TOMATPESTO

Ingredienser:
15 st soltorkade tomater i marinad
1 st färsk basilika i kruka
0.5 chilifrukt, hackad
1 st vitlöksklyfta hackad
parmesanost, färskriven
1 dl olivolja
Flingsalt
Nymald peppar

Gör så här:
Mixa tomater, basilika, chili och vitlök. Blanda i osten och sist olivoljan. Smaka av med salt och peppar.

Kommentarer
Postat av: Sandra

Ser verkligen gott ut! Måste jag prova på i veckan.



Trevlig kväll. kram kram

2009-06-30 @ 21:05:06
URL: http://kanssandra.blogg.se/
Postat av: Anna - Starwoman ☆

Sandra:

Ja visst ser det gott och låter det gott. Jag ska också testa =) Ha en skön kväll! Kraaam

2009-06-30 @ 21:18:27
URL: http://starwoman.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0