Gud Fader på himmelsbågen


Gud Fader på himmelsbågen är en 23 meter hög skulptur
av Carl Milles i båtshamnen vid Nacka Strand i Nacka.

Segling & båtliv är en naturlig del av Nacka Strand. Därför
är det kanske inte så märkligt att området har en egen
Yacht Club.

Jag gillar deras väderbitna trästolar, snyggt!

Några båtar i båthamnen!

Picknick korgen var med denna lördag!

Älskar verkligen statyn. Tycker att den är mäktig på någotvis.

Dessa sista bilder är googlade fram. Häftiga tycker jag!

Lördag, helg och ledighet. Picknickkorgen packades i förmiddags och vi tog bilen en sväng till Nacka Strand. Jag är väldigt förtjust i Carl Milles staty "Gud Fader på himmelsbågen" som står vid hamninloppet till Stockholm. Skulpturen visar Gud stående högst upp på en parabelformad båge i rostfritt stål. Bågen föreställer himlavalvet och vid dess fot står en ängel och räcker stjärnor till Gud Fader, som placerar ut dem på himlavalvet. Från bågens högsta punkt strålar vatten ut i en bågform, ner i Saltsjön och förbinder land med hav - vackert så jag får tårar i ögonen :-)

Växlande molnighet och runt 26-27 grader varmt här nu på eftermiddagen. Vi kom aldrig iväg och äta ute igår. Maken kom hem för sent, så vi får testa Lumas uteservering här i Sjöstaden en annan gång i sommar istället. Ikväll blir det troligtvis grillning här hemma och lite vin. Inga helt fasta planer än så länge för kvällen, men något skoj ska vi hitta på hoppas jag. Nu ska jag ta mig en promenad i vackra Sjöstaden, för här inne är det som en bastu (nej jag klagar inte ;-)). 

Hoppas er lördag vart fantastiskt hitills och att resterande av helgen blir minst lika bra!

Trevlig helg ♥

OBS! Ni missar väl inte tävlingen jag har tillsammans med CreativeLounge


Kommentarer
Postat av: Linalotta

Wow vilken skulptur...den måste jag försöka se nästa gång jag är i huvudstaden. Älskar ju konst...den här var riktigt snygg, särskilt i vinkeln av det sista kortet.



Hoppas du får en skön kväll.

Kram

2009-07-04 @ 17:54:43
URL: http://linalotta.blogg.se/
Postat av: Emelie

Vika fina bilder! Du är ju rena rama mästerfotografen! Hoppas att ni får en skön lördagskväll! Kram kram

2009-07-04 @ 18:48:40
URL: http://emmi82.blogg.se/
Postat av: jessi

Statyn ser vacker ut, maken säger att jag har sett den för några år sen. Men konstigt nog minns jag inte den.. märkligt!



det ser ut som en mysig picknick, vi skulle haft det idag med några vänner men molnen såg så mörka ut så det fick bli picknick hos dem istället.



Vi har också varmt här inne, stackars Nicke som inte är van alls, hos mina föräldrar är det inte lika varmt.



Nu ska jag ta tag i kaoset hemma.. trist men skönt efteråt.



Ha det så gott söta goa Anna!

2009-07-04 @ 19:04:45
URL: http://lyckoljus.blogg.se/
Postat av: grommis

Den var virkelig vakker!!!

2009-07-04 @ 20:51:54
URL: http://grommis.blogspot.com
Postat av: Ann-Louise

Ja den statyn är mäktig även från sjösidan! Mysigt med picknik, hoppas ni slapp regnet som dök upp.

Nu åker vi till Rhodos. Hoppas kunna blogga lite därifrån men om inte så får det bli en liten bloggpaus så hörs vi om en vecka igen.



Ha det så gott här hemma.



Kramar

2009-07-04 @ 20:55:31
URL: http://annlouisesvarld.blogg.se/
Postat av: Susanne

Vilken mysig utflykt ni har haft.

Häftig staty!

Ha en skön lördagskväll.

Kramar



2009-07-04 @ 20:57:07
URL: http://gronanyanser.blogg.se/
Postat av: Madeleine

Så fint ! håller med att statyn är mäktig!

ha en härlig söndag



kram

2009-07-05 @ 12:02:56
URL: http://minharmoni.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0