I Carries fotspår

Om fyra dagar åker vi äntligen till Paris och det ska bli helt underbart. Förutom att besöka det jag tidigare nämnt såsom Galeries Lafayette, Printemps och Eiffeltornet ska jag även försöka få med mig maken i några av Carrie Bradshaws fotspår från det två sista avsnitten den sista säsongen av Sex and the City

***

Plaza Athenee


Carrie anländer till lyxhotellet Plaza Athenee full av förväntan. Receptionisten visar henne till salongen där Mr Petrovsky sitter uppkrupen i en soffa med en ung kvinna. Det visar sig vara hans dotter Chloé, som ger Carrie ett minst sagt kyligt mottagande. Carrie förstår att hon inte är välkommen och åker upp till rum 625, den svit på 450 kvm som Petrovsky hyrt åt dem båda. Carrie tar in rummet med alla sina sinnen. Hon tar på de antika möblerna och tunga sammetsgardinerna. När hon kommer ut på balkongen tjuter hon av glädje när hon ser Eiffeltornet för första gången.


Eftersom vi bor väldigt nära hotellet ska jag absolut ta mig en sväng runt och spana in det fashionabla stället.

Adress:
25 Avenue Montaigne, 8:e arr.
Metro: Alma-Marceau.

***

Konditori Cador


En tidig morgon står Carrie och Mr Petrovsky och delar på en cigarett utanför ett litet chokladkonditori. Återigen blir Carrie lämnad av sin inte-längre-så-charmige pojkvän och för att fördriva tiden går Carrie in på Cador. Sittandes vid ett marmorbord röker hon och frossar i bakelser. En egentligen underbar upplevelse, men som hon dessvärre bara får dela med en hund.

Här tar jag gärna en fikapaus precis som Carrie gjorde med bakelser och en stor  kopp kaffe.

Adress:
2, Rue de l’amiral-de-Coligny, 1:a arr.3
Metro: Louvre.
Öppettider: tisdag–söndag 8.30–19.00.

***

Shopping på Dior


Efter en vecka på hotellet bestämmer sig Carrie för att göra det ultimata testet. Iförd skyhöga klackar och i skydd av ett rött paraply går hon in i couturens högborg Dior. Regnvatten från paraplyet gör golvet halkigt och Carrie gör en riktig praktvurpa. För att personalen inte ska komma ihåg henne som ”amerikanskan som ramlade hos Dior” shoppar Carrie för allt vad hennes kreditkort håller.


Här bara måste jag gå in oavsett om jag ska handla eller inte. Hoppas dock att jag slipper göra en praktvurpa a´la Carrie ;-)

Adress:
30 Avenue Montaigne, 8:e arr.
Metro: Alma-Marceau.


***

Restaurang Kong



Carrie kommer in i en galet designad restaurang med enorma panoramafönster. Hon ska äta lunch med Petrovsky och hans exfru. Han dyker inte upp, så Carrie och exfrun får dricka ett glas vin endast i sällskap av varandra. Carrie tittar sig omkring och säger att restaurangen är fantastisk. Exfrun suckar och säger att den brukade vara det förr men nu?… är stolarna bara vidriga.

Jag är inte sugen på att äta här kanske, men att spana in stället kan man ju alltid göra om man har tid över.  

Adress:
1, Rue du Pont Neuf, 1:a arr.
Metro: Pont-Neuf.
Öppettider: 10.30–02.00.

***

Pont Des Arts


Bron där Mr Big och Carrie kysser varandra och Big till sist får fram att Carrie är den rätta för honom. Det säg att man ska komma hit på kvällen med Institut de France dramatiskt upplyst och se båtarna åka förbi i natten.


Här bara måste vi promenera maken och jag det är ett som är säkert, romantiskt värre!

Var:
Bron går mellan 1:a och 6:e arr.
Metro: Pont-Neuf.


***

Karta över Carries framfart i Paris


1 Hotellet Plaza Athenee.
2 Affären Dior.
3 Restaurang Kong.
4 Konditori Cador.
5 Place Dauphine.
6 Place St-Sulpice.
7 Galerie National du
Jeu de Paume.
8 Pont des Arts.

***


Här är några fler ställen där man kan återuppleva "Sex and the City" i Paris

Place St-Sulpice


Telefonkiosken, där Carrie ringde till Miranda för att säga hur bedrövligt allt var i Paris, ligger tvärs över gatan från fontänen på torget. På Rue Bonaparte ska bokhandeln ligga där Carrie träffade alla sina två fans.


Var:
6:e arr.
Metro: St-Sulpice.

***

Place Dauphine, Ile de la Cité


Stället där Carrie och Petrovsky promenerar och Carrie berättar att hon blivit bjuden till en middag av sina franska fans.


Var:
1:a arr.
Metro: Pont Neuf.


***

Galerie Nationale du Jeu de Paume


Galleriet där Petrovsky har sin utställning och Carrie återigen blir övergiven. Galleriet ligger i Jardin des Tuileries nordvästra hörn.


Var:
Jardin des Tuileries, 1:a arr.
Metro: Concorde. 

***

Vi får helt enkelt se vart mina fötter kommer att trampa i den franska huvudstaden, men som sagt en sväng i Carries fotspår vore inte helt fel för ett fan som jag. 

Nu måste jag ta tag i dagen, på återseende! Kramar ♥


Kommentarer
Postat av: Abbe

Vilken härlig guide till Paris. St Sulpice är mysiga kvarter (och har man läst Da Vincikoden kan man roa sig med att följa i den bokens fotspår)

2009-12-01 @ 08:01:02
URL: http://abfabimedelaldern.wordpress.com/
Postat av: Susannes Liv

Vilken härlig tripp!



Jag önskar dig en härlig resa á la Carrie!



kram

2009-12-01 @ 08:24:35
URL: http://susannes.blogg.se/
Postat av: Sofia

Vilket härligt inlägg :D



Önskar er en underbar vistelse i Paris!

2009-12-01 @ 08:39:25
Postat av: Maria

Så härligt med en weekend till Paris. Ni kommer säkerligen få helt fantastiska dagar med god mat, gott vin å fantastisk shopping.

Hoppas du har en fin dag! Kramkram

2009-12-01 @ 11:48:42
Postat av: Nicky

Åh så härligt och spännande! Vill också till Paris! :) Vilken rolig idé med " Carries fotspår" :) Missa inte Ladurée !!! :) Ha en underbar resa! Kramar/Nicky :)

2009-12-01 @ 11:52:41
URL: http://accordingtonicky.blogspot.com/
Postat av: Mickan

Åh vad spännande! Jag skulle vilja göra allt det som du ska göra=)

2009-12-01 @ 12:34:28
URL: http://miickan.blogg.se/
Postat av: Mia

Vilket roligt inlägg! Nu vill jag också åka till Paris, bums! Kanske nästa bloggträff i Paris?! Roliga tanke! Kram

2009-12-01 @ 15:05:33
URL: http://kattenslilla.blogg.se/
Postat av: Sue

Wow vilket inlägg!

Har ju inte sett Sex and The City filmerna och inte serien heller men det verkar hur coolt som helst!



Ha en underbar resa hjärtat!



Puss//

2009-12-01 @ 16:56:58
URL: http://suzanita.blogg.se/
Postat av: Carolines hemligheter

Men åhhhhh vad sugen jag blir på att åka till Paris nu!!! Men i brist på äkta vara skall jag nog ta och se om den sista säsongen av SATC, avsnitten från Paris är ju så bra! Du och maken lär få några underbara dagar tillsammans i Carries fotspår :-) Kramar!!!



PS. Det är nog bäst att inte göra en vurpa hos Dior, det kan stå dig dyrt i ordets rätta bemärkelse ;-) DS.

2009-12-01 @ 17:18:29
URL: http://jagsaracaroline.blogg.se/
Postat av: Jenlen

Åh vilket bra inlägg med en massa bra tips, har aldrig vart i paris men vill mer än gärna åka dit någongång.Ska bli kul att följa dig där :)

Kramar

2009-12-01 @ 17:54:50
URL: http://jenlen.blogg.se/
Postat av: Jessica

Hoppas ni får en härlig resa!

2009-12-01 @ 17:58:14
URL: http://invitedtojessica.blogspot.com
Postat av: Gisela

Låter härligt med Parisresan! Över till något helt annat som jag hoppas du kan hjälpa till med! Jag och min sambo har precis köpt en lägenhet och behöver en ny soffa.. och vi funderar på att köpa en sån som ni har från Bolagret, men vi är lite fundersamma över färgen. Vet du vad tyget på Er soffa heter? Kram Gisela

2009-12-01 @ 19:10:27
Postat av: Anonym

Du måtte få springa om du ska hinna med allt :) lycka till.

2009-12-01 @ 19:28:47
Postat av: Therese

Åhh vad härligt vännen med en helg i Paris, ni kommer få det underbart och ditt inlägg här var riktigt bra, mycket tanke och kärlek bakom det..;)



Mmm vi hade det underbart i Milano, hade vart grymt kul att åka ett helt tjejgäng och bara umgås, dricka goda drinkar och prata om livet..

Har du funderat nåt mer på datumen för kryssning?

Kramar från mig till dig..sT

2009-12-01 @ 20:20:28
URL: http://smastadslivet.blogg.se/
Postat av: Evelina

Vad duktig du är! Vilken underbar guide du gjort till Paris som är såå underbart. Bodde i Luxemburg ett tag när jag var yngre och då var det perfekt att ta helgtrippar dit!



Ha en mysig kväll! :)

Kramar från ett snöigt Umeå

2009-12-01 @ 20:26:41
URL: http://robinsgarderob.blogspot.com
Postat av: Wojtan ♥

Hej



Vad mysigt med en tripp till Paris.

Jag tänkte rekommendera en restaurang till dig. Den heter Bofinger ( uttalas bofoncher typ)

Det är en av Paris äldsta restauranger och serverar massor av skaldjur.

Alla känner till den så bara säg till en taxichaufför så kör han er dit!



Kram Åsa

2009-12-01 @ 22:02:32
URL: http://www.wojtansblogg.se
Postat av: Anna - Starwoman ☆

Gisela

Tyget på vår soffa finns inte längre (i alla fall hette tyget inte något av det som finns på hemsidan nu), men jag tycker att färgen Paloma/ceriz ser väldigt, väldigt likt ut. Jag är annars mycket förtjust i färgen Sand/ceriz som inte fanns när vi köpte våra soffor och jag skulle sååå gärna vilja ha de tyget på våra nu fast det skulle vara opraktiskt =)



Hoppas det löser sig. Det bästa är ju om ni har möjligheten att se soffan i verklighet med olika tyger, det gjorde jag innan vi beställde. Vi är förövrigt väldigt nöjda med sofforna!



STOR KRAAAAAM



2009-12-02 @ 09:39:29
URL: http://starwoman.blogg.se/
Postat av: Gisela

Tack snälla att du tog dig tid! Vi har varit både i butiken på söder och i skärholmen, men deras visningsex är inte i de tyger som vi är nyfikna på, och det är ju så svårt att se på de där små tygbitarna i butiken! Ser ut som om det blir paloma/ceriz iaf! :)

2009-12-02 @ 12:32:05
Postat av: Anna - Starwoman ☆

Gisela:

Klart jag tar mig tid om jag bara har den =) Hoppas ni blir nöjda med soffan! Kram kram

2009-12-02 @ 16:12:55
URL: http://starwoman.blogg.se/
Postat av: jessi

Vilket underbart inlägg du har gjort om Paris och Carries favoriter!!! Hoppas ni får en härlig Paris resa! Vi kom hem igår från London, är fortfarande som i lyckorus...



Jag måste fråga en sak, läste att du tvättar håret ca en gång i veckan, har du då torr shampo andra dagar eller är ditt hår helt enkelt fint ändå! Jag har testat tvätta mindre men det bara går inte, kanske för har så kort hår. Men du har ju alltid fantastiskt hår så är nyfiken!



KRAM

2009-12-02 @ 20:50:44
URL: http://lyckoljus.blogg.se/
Postat av: sara

för en äkta sex and the city tönt som jag måste detta vara ett av de bästa blogginläggen någonsin!!!! paris nästa!

2009-12-08 @ 04:20:09
URL: http://lifeinshanghai.blogg.se/
Postat av: Anna - Starwoman ☆

Sara:

Haha - här har du en tönt till ;-P Kan rekommendera att åka, dock har de lagt ner Cafet Cador tyvärr.. Kram och Bonvoyage ;-)

2009-12-08 @ 07:46:03
URL: http://starwoman.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0