Ljummen kycklingsallad med rödbetor



Får jag fresta er receptintresserade med en matig men också väldigt vacker sallad så här på onsdagseftermiddag. Ingredienserna i denna kycklingsallad tilltalar mig, jag har dock bytt ut ädelosten som det stod i originalreceptet till fetaost istället då jag absolut inte kan med ädelostens smak. Tycker det är bland det vidrigaste (i matväg) som man kan stoppa i munnen, så ska ni bjuda mig på mat någon gång så skippa gärna just denna ingrediens, annars är jag en riktig allätare och inte särskilt knusslig :-)   

Ingredienser
- 4 port
400 g små färska rödbetor
1 påse babyspenat (80 g)
4 msk pinjenötter
500 g kycklinglårfiléer
1/2 msk olivolja till stekning
1 tsk salt
2 krm nymald svartpeppar
75 g fetaost
2 msk olivolja
2 msk hallonbalsamico


Gör så här
Skär bort blasten men lämna några cm och låt rottråden vara kvar på rödbetorna. Koka dem mjuka, ca 10 min. Har du stora rödbetor så koka dem längre. Spola betorna under kallt vatten, gnid av skalet och skär dem i klyftor. Skölj och torka spenaten. Rosta pinjenötterna i torr och medelvarm panna. Lägg upp spenat och rödbetor på fat. Stek kycklinglårfiléerna i olivolja och krydda med salt och peppar. Skär kycklingen i skivor, lägg dem på salladen och smula över fetaosten. Ringla över olivolja, balsamico och strö över pinjenötterna.

Voilà bara att servera med något gott i glasen. Vatten dricker jag helst till maten till vardags och gärna ett gott vin vid ett festligare tiillfälle!

Receptet kommer ursprungligen från tidningen Laga lätt!


Kommentarer
Postat av: Ingrid

Hei! Takk til deg for en super blogg.Har nettopp oppdaget den, men har allerede benyttet mange av oppskriftene dine, til stor glede for min mann. Ha en fortsatt fin dag.

2009-08-26 @ 16:28:16
Postat av: Anna - Starwoman ☆

Ingrid:

Tack snälla, kul att du gillar bloggen =) Ha en fin onsdagskväll! Massa kramar

2009-08-26 @ 18:09:10
URL: http://starwoman.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0