Halloncupcakes med topping



Det är dessa raringar jag siktar på att baka ikväll. Kanske är det lite väl optimistiskt att tro att jag verkligen kommer att ta mig för detta med bakning väl hemma efter några kräftor och en öl eller två, men om det nu inte blir av idag ska jag absolut baka dem en annan gång i alla fall för jag tycker att de både är söta att titta på och de låter goda dessutom med sin hallonfyllning!  

Ingredienser
- ca 18 st

Cupcakes:
100 g smör
3 ägg
2 dl strösocker
3 dl (180 g) vetemjöl
1 tsk bakpulver
1 krm salt
1 msk vaniljsocker
1,5 dl mjölk
125 g hallon, cirka 2,5 dl


Topping och dekor:

1 burk (2 dl) crème fraiche
0,5 dl florsocker
1-2 tsk citronsaft
extra hallon till dekor


För att bakelserna ska hålla formen och bli höga och toppiga kan det vara bra att grädda dem i muffinsformar av silikon eller i en muffinsplåt klädd med pappersformar. Du kan även prova med tredubbla pappersformar.


Gör så här:
Smält smöret försiktigt i en kastrull på spisen eller en bunke i mikron.  Rör ihop äggen med sockret. Blanda mjöl, bakpulver, salt och vaniljsocker och vispa ner i äggsmeten tillsammans med mjölken. Vispa även ner det smälta smöret. Klicka ut smeten i formar, men lämna några millimeter till kanten. Lägg några hallon i varje form. Grädda i nedre delen av ugnen i 175 grader i cirka 15 minuter tills bakelserna är gyllenbruna. Låt svalna. Rör ihop ingredienserna till toppingen och klicka den över bakelserna. Dekorera med hallon.

Receptet kommer ursprungligen från DN.


Kommentarer
Postat av: B E R G O D A L V A N A. C O M

Åh dem ser goda ut. Något jag med får testa någondag tror jag.

2009-08-27 @ 14:52:37
URL: http://bergodalvana.com
Postat av: Carolines hemligheter

Vilka små sötnosar, om du tar med dig ett gäng sådana till fikat på jobbet blir du nog utnämnd till veckans medarbetare ;-)



Kramkram!!

2009-08-27 @ 15:39:51
URL: http://jagsaracaroline.blogg.se/
Postat av: Anna

Hej Anna,måste tala om för dig att jag kollar in på din blogg flera gånger per dag!Tycker den är helt underbar! ska prova att baka dina muffins!Baka ofta muffins,mums gott till kvällsfikat.Ha en fortsatt bra dag!Kram

2009-08-27 @ 15:57:30
Postat av: Annas inspiration

Mums,

lycka till!

2009-08-27 @ 16:08:40
URL: http://annasinspiration.blogg.se/
Postat av: Susanne

Såg riktigt goda ut, måste nog testas :o)

Trevlig kväll



Kramen

2009-08-27 @ 16:48:33
URL: http://gronanyanser.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0