Kungliga Operan - Den vilsegångna


Jag på Operans terass under pausen efter första akten.
Kungliga slottet skymtar i bakgrunden.. Nämde jag att 
det blåste en del ;-)


Storslagen byggnad & orkesterdiket skymtar vid scenen
Mäktigt med levande musik på det viset. Så duktiga musiker


Scen ur "La Traviata" som betyder den "Den vilsegångna"
& handlar om en lyxprostituerad kvinna, olycklig kärlek &
ung bråd död. Låter kanske inte direkt upplyftande, men
det är bra jag lovar.. ;-)


Operan byggd på 1800-talet.. Kulturella marker är bara
förnamnet.. Oerhört vackert där inne...


Kvällens föreställning, mamma läser in sig innan det började...

Så har man fått sitt kulturella sinne stimulerat till max under gårdagskvällen, en bra föreställning på 2 timmar och 40 minuter och jag har drömt om arior och höga c:n i natt till följd av själva upplevelsen. La Traviata i tre akter av Giuseppe Verdi är operastycket som Julia Roberts och Richard Gere går på i filmen Pretty Woman och för mig som sett den filmen och älskar den kände därför igen mycket av musiken igår. Vissa stycken var så mäktiga att jag fick gåshud. Kände mig lite lätt upprymd av själva stämningen som det faktiskt är i det Kungliga operahuset när vi klev ut igår kväll efter föreställningen. Opera är en upplevelse och jag tycker att man ska gå och se något åtminstone en gång under sin livstid. Jag som faktiskt tycker att det är bra kommer att försöka gå fler gånger och jag är väldigt lockad av att gå och se "Askungen" med Malena Ernman i huvudrollen som har premiär i veckan som kommer. Det får nog bli ett projekt att ta tag i framöver tror jag bestämt...

Nu är det i vilket fall söndag och en ny dag. Solen strålar och dagen ser ut att bli minst lika fin som gårdagen. Ska göra en frukost nu och sedan ska vi packa in oss i bilen och köra en sväng, ska även packa en fikakorg med diverse godsaker att förtära under vår lilla utflykt. I eftermiddag/kväll ska vi grilla, kött ligger i marinad i kylen och väntar på att bli omhändertaget, så nog ska vi njuta även denna dag!

Hoppas att er helg är precis lika skön som min och att vi hör igen!

Kram på er!  

Kommentarer
Postat av: Hanna

Hej:)

Gud vad skoj det är inte varje dag man går på operan:) Måste ha varit en upplevelse:) Låter mysigt med fika korg :) Hoppas ni får en underbar söndag.) krams

2009-04-26 @ 09:05:01
URL: http://hannis84.blogg.se/
Postat av: sofie

Åh! Har du varit på opera!! Åh jag vill med...

2009-04-26 @ 10:13:55
URL: http://litendelavmig.se
Postat av: Sue

Galet var pampigt det ser ut att var!

Spännande!



Jag har inte varit i Stockholm många gånger, kan nog räkna dem på handen och då har jag inte haft turen att verklligen "göra stan" som man säger!!!!



Hoppas att denna söndag blir lika härlig som lördag!



Puss

2009-04-26 @ 10:21:36
URL: http://suzanita.blogg.se/
Postat av: Miia - There´s no place like home

Era söndagsplaner låter toppenbra! Vi ska nog också grilla i eftermiddag har vi tänkt... mitt i allt flyttkaos :)



Ha en supermysig söndag nu, kraaam

2009-04-26 @ 10:32:02
URL: http://theresnoplacelikehome.webblogg.se/
Postat av: AnnaMalin

Wow, otroligt vackert där inne...! Pampigt som bara den.



Härligt att ni har sol, det är tyvärr dåligt med det i "solsta-staden" Karlstad. Hoppas på bättre tider imorgon :-)



NJUT dagen! Kram

2009-04-26 @ 14:38:00
URL: http://annamalin.blogg.se/
Postat av: jessi

Operan är fantastiskt, bara en upplevelse i sig som du skriver!



Härligt med en utlykt o fikakorg, det är sådana små saker som förgyller livet!



själv har jag varit på husvisning med pappa (maken har egna) och sett ett ljuvligt större hus lantligt! Så nu ska maken med nästa gång, jag hoppas ju innerligt hitta något snart!



Ha det så gott Anna!



kramisar

2009-04-26 @ 15:09:18
URL: http://lyckoljus.blogg.se/
Postat av: jessi

det var jag som skrev tidare om husvisning, är hos mamma o pappa så glömmer ibland skriva in mina uppgifter, måste spara dem här med!



kram

2009-04-26 @ 15:12:56
URL: http://lyckoljus.blogg.se/
Postat av: Ann-Louise

Aningen mäktigt det där med opera. Förstår att det är en upplevelse att se en föreställning live. Klart du ska gå och se Malena du diggar ju henne skarpt.



Hoppas er pickniksutflykt var mysig. Ska åka på dotterns fotbollsmatch nu- seriepremiär. Synd att solen inte lyser lika bra idag här. Då hade man ju kunna "sola" samtidigt ;).



Kramar

2009-04-26 @ 15:39:03
URL: http://annlouisesvarld.blogg.se/
Postat av: Therese

Va mysigt det låter, alltihopa. Opera måste definitivt upplevas någongång. Hoppas utflykten blev lyckad och mysig.

2009-04-26 @ 19:11:32
URL: http://likie.webblogg.se/
Postat av: AnnaG

Me ♥ opera.



Mitt nästa besök är inbokat till just "La Triviata", min älskling ska med för första gången, ska bli spännande att se om han tycker det är lika magiskt.. ;-) Om inte annat så får det bli hans "one and only", för jag tycker som du, man ska ha upplevt det iaf en gång.



Helgen har varit fantastiskt härlig, sol, picknick, 1årskalas, bio, restaurangbesök, en fin present och som alltid massor av kärlek!♥



Stor kram till dig finaste.

2009-04-27 @ 14:10:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0