Livet på resande fot fortsätter




Så är man hemma igen efter några dagar på bästkusten där jag som jag tidigare nämnt "upplevt" barndomen igen och bara myst i barndomshemmet. En och annan utflykt har hunnits med och besök hos goda vänner. Lyxigt att kunna ta sig tiden att besöka folk man gillar vilken dag i veckan som helst och bli bjuden på god mat, dryck och lovely sällskap.

Nu väl hemma igen har tvättmaskinen gått för fullt och samtidigt i eftermiddags kikade vi för skoj skull på sista minuten resor och fann en till Santorini och vi slog till!!! Nästan så jag inte vågar skriva detta i bloggen för folk får nog helt fel bild av mig, snacka om globetrott - vi är inte galna. Men har man tiden och möjligheten så varför inte, förr eller senare har vi en liten familj (förhoppningsvis) och då blir det svårare att leva i en kappsäck som vi minst sagt gjort denna sommaren. Först Bali i juni och sedan har det rullat på i jämn takt med Paris och London och nu avslutar vi med Santorini innan vi börjar arbetet igen den 11 augusti. Skönt som sjutton ska det bli, börjar kunna detta nu med flygplatser, incheckningar och packningar ;-) Så på lördag kl 05.15 lyfter planet från Arlanda och sedan tillbringar vi en vecka i solen på den vackra grekiska ön.

Just nu sitter maken fortfarande ute på balkongen (ljuvliga sommar) tillsammans med gode vännen Jocke och pratar skit och tar en öl. Vi har haft liten mini-kräftskiva ikväll, sååå gott, till kräftorna slängde jag ihop en Västerbottenpaj och en smaskig aioli (recepten längre ner för den intresserade). Nu mätt och belåten sitter jag nu här och skriver och sippar på ett glas kallt rosévin strax ska vi alla tre spela "Scene it" på X-boxen, håll tummarna för att jag vinner ;-) På återseende!     


Här kommer recepten på västerbottenpajen & aiolin. Jag vet ju vid detta laget att vissa av er som läser här inne vill att jag skriver ut allt jag lagar så detta är för er skull:

Västerbottenpaj

  • Deg:
  • 3 dl vetemjöl
  • 125 gram smör
  • 1 msk vatten
  • rivet skal av en citron

  • Fyllning:
  • 3 ägg
  • 3 dl gräddfil
  • 150 gram riven västerbottenost
  • 1/2 tsk salt
  • 1 kryddmått vitpeppar

  • Så här gör du:
    Mät upp mjölet. Skär kylskåpskallt smör i små bitar och blanda med mjölet. Tillsätt vatten och rivet citronskal och arbeta med fingrarna samman degen utan att överarbeta den. Låt den vila minst 30 minuter övertäckt i kylskåpet. Tryck ut degen i en pajform, 24 cm i diameter. Förgrädda 10-15 minuter i 225 grader. Ta ut formen och sänk värmen till 200 grader.
    Vispa äggen till skum och blanda med gräddfilen. Tillsätt den rivna osten, salt och peppar. Fyll pajskalet med ostblandningen och sätt in i ugnen. Grädda pajen gyllene i cirka 25 minuter.


    Annas egna Aioli

    3-4 msk lättmajonäs (här kan man ju vara avancerad och göra egen)
    2 dl lätt creme fraiche
    pressade vitlöksklyftor efter egen smak (jag hade i 2 st)

    Bara att blanda ihop och smaska i sig ,-)

    LYCKA TILL!


    Kommentarer
    Postat av: Brorsan och svägerskan!

    Hahaha! Ni är ju helt störda, ska ni ut och resa nu igen?! Jaja, bara ni är hemma till den 17 augusti så... ;-) Skämt åsido, jag tycket att ni gör helt rätt. Vi är av samma uppfattning, man måste passa på innan det blir hus, Mercedeskombi och kanske en liten knatte. Vi ska också försöka resa en del innan dess. En del av sydostasien avverkar vi ju om ett par veckor, sen ska vi erövra USA och Australien. Själv är jag sugen på att besöka en Söderhavsö också, jag har speciellt kollat på Samoa, Tonga eller Cooköarna. Det är ju egentligen inga problem, möjligheterna och ekonomin finns. Det är egentligen bara tiden som saknas...



    Förresten, har du köpt din Tourmaline Deep Waver från Toni & Guy's än? Zandra har en sån, i fall du behöver fråga något. Vad jag har förstått är hon supernöjd med den! Det är jag också, hon ser ut som en liten prinsessa när hon använt den. ;-)



    Hälsa svågern och ha det så bra på Santorini! Kramisar från oss!



    PS. Maten såg riktigt god ut, kräftor är verkligen mums! DS.

    2008-07-30 @ 00:14:28
    Postat av: Carolina

    Självklart ska man unna sig att resa medan man har chansen! Är så glad att jag lyckades klämma in 4 utomlandsresor under loppet av ett år precis innan jag blev gravid! Det är inget man kommer kunna göra nu med litet barn! Så njut!

    2008-07-30 @ 07:14:07
    URL: http://ljuvligacarolina.blogg.se/
    Postat av: Zandra

    HAHAHAHA gud vad ni reser :-) Men jag är av samma uppfattning, har man möjlighetn och tiden så är de bara att slå till. Är faktiskt inte så avvis den här gången för om 1,5 vecka åker vi! hihi.

    Ja nu är det inte långt kvar tills jag får ett par dagars ledighet, ska bli helt Lovely!

    Njut vidare nu din lilla globetrotter! FNISS

    Massa sommar kramar!!!

    2008-07-30 @ 08:01:01
    URL: http://lillalallas.blogg.se/
    Postat av: Elisabeth

    Passa på och njut, vi lever ju bara livet en gång och då får man passa på när man har tid och lust... Ha en fortsatt trevlig semester :)

    2008-07-30 @ 08:17:51
    URL: http://betskii.blogg.se/
    Postat av: Mia

    Åh Santorini! Kan du sluta att göra mig avis hela tiden din lilla... :) Har du lust att ses något innan? Hinner du det? KRAM!

    2008-07-30 @ 08:23:00
    URL: http://kattenslilla.blogg.se/
    Postat av: Madeleine

    Varför inte njuta om man har möjligheten..Ni gör helt rätt och ha en underbar resa. Det trista är vi bloggläsare som inte får så många inlägg ;)

    Var rädda om Er!

    Kramar

    2008-07-30 @ 08:23:08
    URL: http://livetuppochner.blogg.se/
    Postat av: Malin S

    jag säger som Meta Roos på Allsången igår - WOW ! (tror bestämt att lill-babs också uttrycker sig så ibland) he he. Så kul att resa som galningar (för det är ju det ni är ;) och ha det riktigt bra !

    2008-07-30 @ 09:06:40
    URL: http://malinsmacblogg.blogg.se/
    Postat av: jenny

    Åhh va härligt, va ressugen jag blir själv. Va roligt att ni har rest så mycket nu skulle jag med vilja göra om jag kunde men min semester är nu över så blir tilla tt jobba mycket men planerar allt en resa till vintern, kul att ha saker attse fram emot:) Ha det bra! Kramar

    2008-07-30 @ 10:14:44
    Postat av: Anna

    Brorsan & svägerskan:

    Ja visst är vi störda, haha men lite söta i alla fall? ;) och JA vi är hemma den 17 aug, så du behöver inte oroa dig, vi ska roa er i några tim innan ni flyger på er resa =) Ja jag har köpt en Tourmaline Deep Waver, har dock inte testat den ännu, men hoppas den kommer funka lika bra på mig som på söta Zandra! Ha en goer dag i solskenet! Kraaaaaam



    Carolina:

    Precis, det är så jag tänker, blir liksom inte lika lätt att packa väskan när bebisar kommer ;-) så vi kör på här och nu! Ha en härlig dag! Kraaaaam



    Zandra:

    Vad skööönt för dig att ni snart åker också, det är du mycket mer värd än jag det kan jag helt ärligt erkänna efter allt resande ;-) Ha en lovely dag! Kramisar



    Elisabeth:

    Ja nu har det blivit mycket det sista och som jag skrev kan nog bli lite missvisande för detta hör väl kanske inte riktigt till vanligheten, men som sagt vi tycker det är kul, så vi kör på ;-) Ha en härlig dag! Kramar



    Mia:

    Haha, inte meningen förlåt ;-) Tyvärr blir det nog för tight att hinna ses innan, får besök av min fd. arbetskompis nu i dagarna så tyvärrrrrrrrrrrrr, men när man är tillbaka i de gamla vanorna igen så ska väl mer tid finnas =) Ha en härlig dag i solskenet så hörs vi! Kraaaaaaaam



    Madeleine:

    Nä det blir ju alltid lite tomare på inlägg när man är borta, men snaaaaaaaart är jag tillbaka i de gamla vanliga gängorna och då ska det bli ordning på denna bloggen ;-) Ha en ljuvlig dag! Kramar



    Malis S:

    Haha, precis lite smågalna okej då ;-) Ha en härlig dag!!! Kramar



    Jenny:

    Alltid kul att ha saker att se framemot håller helt med dig. Efter denna urblåsning som man ändå får kalla det vi gjort de senaste månaderna kommer man väl vara helt tom, haha! Men vi kör på, det känns rätt! Sköt om dig! Kraaaaaam



    2008-07-30 @ 10:37:47
    URL: http://starwoman.blogg.se/
    Postat av: lilian

    hej Anna



    jag måste få fråga vart har du köpt ditt kakfat (som du har kräftorna på)?

    Är på jakt efter ett i vitt nämligen men lyckas inte hitta något i tre våningar



    mvh

    lilian

    2008-08-06 @ 10:49:41
    URL: http://lilianochlinda.blogspot.com

    Kommentera inlägget här:

    Namn:
    Kom ihåg mig?

    E-postadress: (publiceras ej)

    URL/Bloggadress:

    Kommentar:

    Trackback
    RSS 2.0